Nadchodzi najwydajniejszy mobilny procesor.
Uznawana przez wielu za lidera w dziedzinie mobilnych procesorów, firma Qualcomm zapowiedziała dwa nowe układy. Sprawdźmy, czy jest na co czekać.
Chociaż producent ten jakiś czas temu w bardzo krytycznym tonie skomentował zapowiedź 64-bitowego Apple A7 i uznał go za nic więcej jak tylko chwyt reklamowy, to z czasem dość mocno zmienił zdanie. Skutkiem tego była zapowiedź Snapdragona 410 - pierwszego 64-bitowego procesora firmy Qualcomm. Teraz producent postanowił pójść jeszcze dalej.
Przygotowywany jest bowiem Snapdragon 810, a więc kolejny 64-bitowy układ, ale tym razem taki, który napędzać będzie najwydajniejsze urządzenia mobilne. Wyprodukowany w 20 nm procesie technologicznym układ oferować ma 4 rdzenie Cortex-A57 oraz 4 kolejne Cortex-A53.
Warto dodać, iż wszystkie z nich będą mogły pracować jednocześnie, co w połączeniu z grafiką Adreno 430 (ma być 40% szybsza od Adreno 420) i obsłudze pamięci DDR4 zapewnić powinno naprawdę ogromne moce obliczeniowe. Na tę chwilę wydaje się, iż nadchodzi najwydajniejszy mobilny procesor, który prócz ogromnej wydajności zapewnić ma kilka innych zmian względem poprzedników.
Aby nie zamknąć się jedynie na flagowe smartfony czy tablety, Qualcomm przygotował coś jeszcze, a mianowicie sześciordzeniowego Snapdragona 808.
Zaoferuje on 2 rdzenie Cortex-A57 oraz 4 rdzenie Cortex-A53, które współpracować będą z nowym układem graficznym - Adreno 418. Wedle zapowiedzi będzie on trochę słabszy niż Adreno 420 ze Snapdragona 805, ale 30% wydajniejszy niż Adreno 330.
Nie sposób też nie zauważyć, że Snapdragon 810 zaoferuje schemat podobny do tego, jaki Samsung zastosował w swoim 8-rdzeniowym Exynosie 5 Octa (4 rdzenie główne + 4 energooszczędne), a Snapdragon 808 przypominać może Exynosa 5 Hexa (2 rdzenie główne + 4 energooszczędne). Wydajność powinna być tutaj jednak znacznie większa.
Na obydwa układy musimy niestety jeszcze trochę poczekać. Pierwsze urządzenia napędzane przez Snapdragona 810 i Snapdragona 808 pojawić mają się na rynku dopiero w przyszłym roku.
Źródło: gsmarena, extremetech, youtube
Komentarze
27Co do pytania dlaczego nie zrobią prawdziwego 8x rdzeniowca to po prostu dlatego, że nie ma miejsca! Jeden rdzeń A15/A57 zajmuje powierzchnię 4rech rdzeni A7/A53. Można zrobić jak MediaTek procesor złożony z 8x tych mini rdzeni A7 (czy 64bit A53), ale co z tego jak wydajność tego oscyluje pomiędzy 2 i 4 rdzenie A15/A57 (w realnych zastosowaniach koło 2, a wydajność 4x rdzeni osiągając tylko w teorii)?
Po to się robi big.LITTLE, aby było i wydajnie i energooszczędnie. Procesory AMD/Intel są tylko wydajne, a rozwiązanie jak MediaTek tylko energooszczędne.
Wydajność ARMów w urządzeniach mobilnych wzrasta bardzo szybko, wydajność akumulatorów stoi w miejscu od jakiś 10 lat.
Ciekawe kiedy ludzi szlag trafi że telefon nie potrafi działać dłużej niż kilka godzin...
Chciałoby się powiedzieć wszystko jest i czeka.
Co to zakładania się to nie radzę bo przegrasz - aplikacje pisane w Java są niezależne od architektury sprzętu i to na czym działa zależy tylko od kompilatora JIT lub AOT (Dalvik lub ART) który dopiero przy uruchomieniu lub instalacji zmienia kod programu na natywny dla procesora.
Problemem mogłyby być jedynie gry korzystające z JNI, ale sądząc po źródłach ART/Dalvik (oraz decyzjach Google jeszcze z czasów Androida 2.3) Google zrobiło Androida jako multilib i tak jak w Windowsie czy desktopowym Linuksie programy 32bit będą mogły zostać uruchomione na 64bit systemie.
To co mówisz to zapewne nie złe doświadczenia z Androidem, a złe doświadczenia z producentami sprzętu, bo taki Samsung bierze źródła i połowę Androida wyrzuca i daje swoje zamienniki, które sprawiają, że system pożera dużo ramu i jest malo respondywny - efekt jest taki, że nawet na 1x rdzeniu Cortex A8 na nexusie android działa żwawo, a na najnowszym SGS kiepsko (jedyny plus jaki robi samsung i inni to wyrzucenie dalvik i zamiana swoją implementacją, która jest dużo wydajniejsza, ale ta jedyna zaleta znika za sprawą ART).
ART był niestabilny w 4.4, ja testuje od od kilku dni wersję z przed tygodnia i już nie jest zabawką dla ciekawskich (tzn jest do wydania 4.5/5 lub wydania urządzenia Samsung/LG/... z nowym kodem (bo przecież wiesz, że producenci nie mrożą kodu w dniu otagowania wersji, a ciągną najnowsze źródła z repo), ale jest już stabilny ;p).