Radeon Technologies Group świętuje pierwsze urodziny - jakimi sukcesami może się pochwalić?
Radeon Technologies Group to wydzielona jednostka, która powstała w celu odbudowy działu kart graficznych w firmie AMD.
Rok temu firma AMD postanowiła zreorganizować swoje struktury i powołała specjalną jednostkę Radeon Technologies Group – to właśnie ona zajęła się rozwojem działu kart graficznych, a przewodnictwo nad zespołem objął Raja Koduri. Co się zmieniło przez rok działania RTG?
Najważniejszym wydarzeniem oczywiście jest premiera nowej generacji kart graficznych Polaris – na rynku konsumenckim pojawiły się modele Radeon RX 400 (w tym Radeon RX 480 – najtańsza karta pozwalająca na komfortową obsługę gogli VR). Niedługo później zaprezentowano też profesjonalne akceleratory Radeon Pro WX oraz rewolucyjny model Radeon Pro SSG (pierwszą kartę graficzną wyposażoną w 1 TB pamięci).
To jednak nie koniec rewelacji, bo dział Radeon Technologies Group stale pracuje też nad optymalizacją sterowników graficznych i przez rok działania wydał aż 21 aktualizacji pakietu Radeon Software Crimson Edition. Producent praktycznie przy premierze każdej ważniejszej gry udostępnia stosowne poprawki dla swoich akceleratorów.
Nie bez znaczenia jest też sama architektura kart graficznych – już od pięciu lat producent rozwija konstrukcję GCN (Graphics Core Next), która wyróżnia się dużą uniwersalnością (poza grami i VR pozwala ona na wydajną obróbkę wideo i modeli 3D oraz wykorzystanie do różnego rodzaju obliczeń rozproszonych). Dobre efekty daje też coraz lepsza znajomość architektury GCN i narzędzi przez deweloperów, a także otwarcie dostępu do szeregu narzędzi programistycznych w ramach inicjatywy GPUOpen czy współpracy z uniwersytetami przy programach wdrażających VR (np. VR First).
Nowa architektura spotkała się z uznaniem w branży, która jako wysoce efektywna w warunkach VR oraz gier wykorzystujących nowej generacji API (DirectX 12 i Vulkan), znajduje zastosowanie w szeregu nowoczesnych urządzeń. Wśród nich są obecne i nadchodzące konsole do gier, kolejne komputery firmy Apple, czy produkty dedykowane VR, jak np. najnowsze komputery HP Omen VR, które są sprzedawane wyłącznie z kartami graficznymi Radeon.
Q1 2016 | Q2 2016 | Q2 2015 | ||||
Sprzedaż | Udział | Sprzedaż | Udział | Sprzedaż | Udział | |
AMD | 2,717 mln | 22,8% | 2,8 mln | 29,9% | 1,69 mln | 18% |
Nvidia | 9,2 mln | 77,2% | 6,6 mln | 70% | 7,68 mln | 81,9% |
Inni | 0 mln | 0% | 0,0094 mln | 0,1% | 0,0093 mln | 0,1% |
Razem | 11,92 mln | 100% | 9,44 mln | 100% | 9,38 mln | 100% |
Sprzedaż kart graficznych dla komputerów stacjonarnych stopniowo spada, ale AMD w ostatnim czasie i tak odnotowało tutaj zysk
Efekty działania RTG jak najbardziej są zauważalne, bo AMD zaczęło odzyskiwać udziały na rynku kart graficznych – producent zyskał kolejne 7,1% w rynku zewnętrznych kart graficznych (add-in board), co przełożyło się na 29,9% udziałów. Agencja Jon Peddie Research opublikowała też dane, z których wynika, ze firma AMD jest jedyną, która pomimo spadku dostaw kart graficznych dla komputerów stacjonarnych na całym rynku, zanotowała ponad 4% wzrost w tym obszarze. Co ważne są to dane za drugi kwartał, czyli jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży nowej generacji kart graficznych z rodziny Polaris, ale już po rozpoczęciu sprzedaży nowej generacji konkurencyjnych kart graficznych Nvidia Pascal. To już 4 kwartał z rzędu, w którym firma AMD zyskuje udziały w rynku.
Gratulujemy firmie AMD pierwszego roku działalności zespołu Radeon Technologies Group i czekamy na jeszcze więcej sukcesów – tym bardziej, że na początku przyszłego roku czeka nas na pewno jedno duże wydarzenie, a mianowicie premiera kart graficznych z rodziny Vega. Czy AMD dogoni konkurencję pod względem udziałów na rynku? Tego jeszcze nie wiadomo, ale potencjał jest naprawdę spory.
Źródło: AMD, Jon Peddie Research, inf. własna
Komentarze
23Przykra prawda jest taka, ze zieloni nalapali sie juz tyle kapuchy, ze spokojnie mogliby odleciec o pare generacji przed AMD. Ale wazne, ze sie chlopy trzymaja :)
Miałem kupić 480, ale brak dostępności w sklepach (dopiero teraz pojawiają się kolejne modele w magazynach) i wysoka cena spowodowały, że pierwszy raz po 12 latach kupiłem kartę od nVidii, czyli 1060 Gigabyta i jak na razie jestem z tego zakupu bardzo zadowolony.
Tyle lat rozwijany GCN i dalej developerzy muszą go odkrywać bo nie są z nim zaznajomieni ?
Brzmi to tak jak odkrywanie tajemnych mocy Cella.
Totalna kompromitacja rx 480
Przeciętny rx 470
Smiech na sali 460
Gdzie te sukcesy?