Sferyczna opona przyszłości - od Goodyear
Eagle 360 Urban to koncepcja sferycznej opony ze sztuczną inteligencją i zdolnością do samodzielnego naprawiania się.
Opony, jakich dzisiaj używamy, wciąż ewoluują, ale ich podstawy pozostają niezmienne. To najwyraźniej nie podoba się firmie Goodyear, która kontynuuje prace nad swoją sferyczną oponą przyszłości, która ma być odpowiedzią na potrzeby motoryzacji jutra.
W ubiegłym roku Goodyear zaprezentował Eagle 360 – koncepcję sferycznej opony, która pozwalałaby samochodowi poruszać się w dowolnym kierunku bez zmiany położenia podwozia, co mogłoby się okazać przydatne na przykład podczas parkowania na ciasnych miejscach. Wynalazek ten może też dostosować swoje parametry do tego, czy droga jest sucha czy mokra.
Teraz amerykański producent powraca z nową wersją tej koncepcji – Eagle 360 Urban. Trzy najważniejsze technologie wykorzystane w tej oponie to: druk 3D (do jej produkcji), lewitacja magnetyczna (do integracji z samochodem) oraz sztuczna inteligencja (automatyzująca proces rozpoznawania warunków na drodze i dostosowywania się do nich).
Możliwość dostosowywania się do warunków jest efektem zastosowania bionicznej powłoki wykonanej z elastycznego polimeru (o właściwościach rozciągania i kurczenia porównywalnych z ludzką skórą). Oprócz tego, czego dowiedzą się wbudowane czujniki, opona odbiera też informacje o warunkach pogodowych z sieci. Z kolei uczenie maszynowe sprawia, że każdy kolejny przejechany kilometr prowadzi do optymalizacji przyszłych reakcji.
„Na styku autonomiczności, mobilności i łączności elektronicznej dojdzie do rewolucji, a wtedy technologie oponiarskie nabiorą jeszcze większego znaczenia. Aby bezpiecznie poruszać się po drogach, autonomiczne pojazdy przyszłości będą musiały nauczyć się radzić z milionami niemożliwych do przewidzenia zdarzeń, które występują podczas codziennej jazdy. W tym celu niezbędny będzie dostęp do odpowiednich danych, a także umiejętność uczenia się i dostosowywania” – twierdzi producent.
Opona Eagle 360 Goodyear zwiększa także bezpieczeństwo kierowcy. Gdy dojdzie bowiem do przebicia bionicznej powłoki, czujniki dokonają automatycznej lokalizacji i rotacji opony w taki sposób, by utworzona została bezpieczna powierzchnia styku. W tym samym momencie rozpoczyna się proces autonaprawy. Niestety to wciąż tylko koncepcja.
Źródło: Goodyear
Komentarze
11