Firma Euclideon udostępniła krótką prezentację tworzonego przez nią silnika graficznego. Nie było by w tym nic nadzwyczajnego - w końcu nowe silniki graficzne powstają dosyć często, gdyby nie materiał wideo, na którym są prezentowane możliwości nowego silnika.
Filmik prezentuje działanie silnika Euclideon, który stanowi krok milowy w rozwoju grafiki 3D, a to dzięki niemalże nieograniczonemu poziomowi szczegółowości oraz możliwości przeniesienia renderowanej grafiki do wielu innych urządzeń, nawet tych słabszych..
W zeszłym roku australijscy deweloperzy zaprezentowali pierwsze możliwości technologii "Unlimited Detail". Teraz po roku o ich projekcie jest znowu głośno, bowiem zaprezentowali oni znacznie bardziej rozwiniętą wersję silnika. Mimo, iż pokaz możliwości wspomnianej technologii to wciąż wczesna wersja demonstracyjna, to już można zauważyć wiele niemalże olśniewających realizmem rozwiązań.
Jedną ze wspomnianych rewolucji ma być ogromna skalowalność generowanego świata. Napisany w ten sposób silnik dla PC mógłby być w łatwy, szybki i bezbolesny sposób przeniesiony na nowoczesne konsole oraz nawet smartfony. Według zapewnień programistów silnik jest pozbawiony przykrego i dosyć często spotykanego w nowych grach efektu "continuous load" - czyli tzw. doczytywania.
Twórcy przekonują, iż opracowana przez nich technologia to milowy krok w dziedzinie tworzenia grafiki 3D. Zapewniają oni, iż zastosowane przez nich rozwiązania są pozbawione błędów i problemów z dotychczas stosowanych metod. Dzisiejsze technologie tworzenia grafiki trójwymiarowej bazują w szczególności na wielokątach oraz ray tracingu. Natomiast rozwiązanie Australijczyków wykorzystuje przetwarzanie a zarazem wyświetlanie jedynie widocznych na ekranie atomów (punktów składniowych). Ma to pozwolić maksymalnie odciążyć kartę graficzną, a zarazem zaoferować dobrą płynność animacji nawet na starszym sprzęcie.
Całość wykorzystuje algorytm polegającym na wyszukiwaniu tylko atomów, które mają zostać w danej chwili wyświetlone na ekranie. Co w dużej mierze odciąży komputer, gdyż renderowane będą tylko obiekty widoczne w danej chwili na ekranie. Do tego całość mogłaby wykorzystywać wielkie połacie przestrzeni graficznej wraz z ogromną, niespotykaną dotąd szczegółowością.
Dodatkowo wszystkie szczegółowe obiekty mogą być wykonywane jako modele w zwykłych programach graficznych, a nawet po prostu importowane za pomocą skanu czy też fotografii. Trzeba przyznać, iż rewolucyjny silnik w teorii wygląda bardzo apetycznie, tak samo prezentuje się zamieszczony przez producenta materiał promocyjny na którym sami możecie ocenić możliwości wspomnianej technologii.
Niestety nowa technologia spotkała się z falą krytyki, której źródło to obecni twórcy silników graficznych czy też gier. Mowa w głównej mierze o osobach ze studia id Software oraz twórcy Minecrafta - którzy nazywają silnik firmy Euclideon mianem wielkiego oszustwa.
Jednak jak na prawdę będzie sprawował się silnik graficzny "Unlimited Detail"? Tego na razie nie wiemy i być może szybko się też nie dowiemy.
Więcej o trójwymiarowej grafice:
- Silverlight 5 ze wspomaganiem sprzętowym i 3D
- Grafika 3D w super rozdzielczości
- Mozilla pracuje nad 3D WWW
- Computex: sprzęt dla entuzjastów na rok 2011
Źródło: Euclideon, TechSpot
Komentarze
76nie zdziwił bym się jak by to wepchali do nowych konsol.
Z drugiej strony giganci tej branży jak MS jego cieniowanie i tesalacja z SM5.0 z drugiej producenci kart graficznych którzy dopasowali się do standardu M$ i ich nakłady finansowe na badania rozwój i wdrążenie technologi, która miała by okazać się mniej efektywna?
W dodatku miało by to działać na grafice z niskiego przedziału...
Czemu ?
Ano ten silnik osłabia parcie na nowe karty graficzne. A już teraz trwa wojna podjazdowa - producenci konsol, producenci gier, producenci kart graficznych.
Dla graczy pewnie byłoby super ( piszę pewnie, bo takich zapowiedzi rewolucji z których wyszło to co zawsze to setki czytałam). Ale dla producentów kart graficznych ? Procesorów, pamięci ?
W życiu na to nie pozwolą ;P
Gdyby to weszło w życie to trzeba by karty nauczyć inaczej myśleć.
Wg. mnie w cale tak nie będzie (Jeżeli to co pokazuje prezentacja to nie jest jeden wielki FAIL), bo przecież gry nie tylko polegają na wspaniałej grafice, lecz w dużym stopniu m.in: sztucznej inteligencji(SI), fizyce, dźwięku, skryptów itp. - więc ten silnik otwiera nie tylko możliwość tworzenia pięknej grafiki, lecz zarówno daje programistą większe pole do popisu, jeżeli chodzi o sztuczną inteligencję, fizykę gry itd. Więc, nie ma się co martwić. Postęp musi w końcu nastąpić.
,,Całość wykorzystuje algorytm polegającym na wyszukiwaniu tylko atomów, które mają zostać w danej chwili wyświetlone na ekranie." - dla tych którym coś nie pasuję. Chociaż to i tak mało prawdopodobne, żeby to było renderowane w locie ;p
Jeśli jeszcze te atomy byłyby we WNĘTRZU przedmiotu, to to by było niewiarygodne :D
http://vdrtutorials.pl/2011/05/rewelacyjna-animacja-twarzy-przy-pomocy-motion-capture/
Karta graficzna musi przemielić tylko tyle pikseli ile jest wyświetlane na monitorze.
Rok temu była pierwsza prezentacja, bez tekstur, cieniowania tylko modele a wg autorów wszystko był w stanie płynnie wyświetlić niskiej klasy laptop.
Niestety, znając życie technologia ta upadnie bo zbyt wiele straciliby producenci kart graficznych.
Mam nadzieję, że żadna z firm zajmująca się grafiką w grach nie kupi ich projektu tylko po to, aby go zamknąć :P
http://www.youtube.com/watch?v=Usj17cxSCKs
http://www.youtube.com/watch?v=2H-JCypkIF4
Pierwsza z nich z roku 1992
Nie wspominajuc juz o http://www.youtube.com/watch?v=2H-JCypkIF4 :-)
Technologia będzie wielkim krokiem w dziedzinie grafiki 3d , jednak nie będzie to wyglądało tak że wydadzą ten silnik i graficy odrazu zabiorą się za gierki , najpierw intel i amd pewnie podpiszą jakąś umowę , i tak jak to ma wyglądać z optymalizacją , tego nie będzie zmienią optymalizacje do standardu tak aby gry działały tak jak zwykle i żadnej rewolucji nie będzie , to jest zbyt oczywiste bo taki proces optymalizacji skutecznie załatwił by rynek kart graficznych.
Nawet mając do dyspozycji biblioteki DirectX 10 można wygenerować w czasie rzeczywistych realistyczne efekty.