W czwartym kwartale ubiegłego roku sprzedało się więcej smartwatchów niż szwajcarskich zegarków. Te pierwsze zaliczyły ogromny wzrost popularności.
Smartwatche pojawiły się na rynku stosunkowo niedawno. Choć jedni pokochali je już na starcie, nie brakuje też głosów krytyki wobec tych gadżetów. Często niezbyt atrakcyjny wygląd, krótki czas pracy na jednym naładowaniu i ograniczona funkcjonalność nie odpychają jednak potencjalnych nabywców. Ba, z ostatniego raportu grupy Strategy Analytics wynika, że w ostatnim kwartale minionego roku po raz pierwszy w historii sprzedało się więcej smartwatchów niż szwajcarskich zegarków.
Smartwatche w górę, zegarki w dół
Różnica wprawdzie jest niewielka – na świecie sprzedało się 8,1 miliona smartwatchów i 7,9 miliona szwajcarskich zegarków. Tym, co może robić wrażenie, jest jednak niebywale szybki wzrost popularności tych pierwszych.
W czwartym kwartale roku 2014 nabywców znalazło jedynie 1,9 miliona smartwatchów, co oznacza, że sprzedaż inteligentnych czasomierzy w ciągu dwunastu miesięcy przyspieszyła o 315,6 proc. W tym samym czasie popyt na szwajcarskie zegarki zmalała nieznacznie – o 4,8 proc.
Kto ponosi winę, kto zyskuje najbardziej?
Dyrektor wykonawczy Strategy Analitycs twierdzi, że wyniki te świadczą nie tylko o tym, że producenci smartwatchów nabierają wiatru w żagle, ale też o tym, że producenci klasycznych zegarków nie robią niczego, aby temu zapobiec. Od dłuższego już czasu rynek szwajcarskich zegarków rozwija się w wolnym tempie i nie dostosowuje się do zachodzących zmian.
Oczywiście nie każdy producent tak robi – można wspomnieć choćby o TAG Heuer, który w ubiegłym roku zaprezentował swój smartwatch z Androidem. Według Strategy Analytics do tej firmy i tak jednak należał tylko 1 proc. sprzedanych smartwatchów IV kwartale 2015 roku. TAG Heuer pozostał więc daleko za liderami, którymi są Apple (63 proc.) i Samsung (16 proc.). Te ostatnie liczby świadczą też o tym, że w sumie 8 na 10 smartwatchów ma logo jednej z tych marek.
Prognoza: smartwatche zdominują rynek
Eksperci z grup Strategy Analytics i Gartner twierdzą, że sprzedaż smartwatchów nadal będzie dynamicznie rosła, podczas gdy popyt na szwajcarskie zegarki stopniowo będzie malał. Oczywiście – o ile nic się w tym temacie nie zmieni.
Według Gartnera do końca 2016 roku swoich nabywców znajdzie około 50 milionów inteligentnych zegarków, a do końca 2017 – ponad 66,5 miliona.
Źródło: Strategy Analytics, Gartner, TechSpot. Foto: Pixabay (1), Strategy Analytics (2), TAG Heuer (3), Android Central (4)
Komentarze
14