Ministerstwo Cyfryzacji proponuje zmianę prawa w taki sposób, by abonent mógł się w pełni uchronić przed SMS-owymi oszustwami.
SMS-y Premium to jedno z najchętniej wykorzystywanych narzędzi przez oszustów. Wystarczy zachęcić nieświadomego użytkownika do wysłania wiadomości i już pieniądze lecą na konto. Walkę z tym postanowiło podjąć Ministerstwo Cyfryzacji.
Ministerstwo Cyfryzacji vs SMS-y Premium
Resort, na którego czele stoi Anna Streżyńska, ma kilka pomysłów na to, jak zmniejszyć problem wyłudzeń za pomocą SMS-ów Premium. Jednym z nich jest danie abonentom prawa do (nieodpłatnego) ustalenia limitu środków na usługi premium w danym okresie rozliczeniowym. Domyślnie będzie to 35 złotych miesięcznie, ale klient ma mieć możliwość zmiany tej kwoty, w tym zmniejszenie jej do poziomu „0”, co będzie oznaczało stuprocentową ochronę.
To nie wszystko. Kolejnym pomysłem Ministerstwa Cyfryzacji jest wprowadzanie zasady „podwójnej zgody”. Polega ona na tym, że użytkownik, który będzie chciał skorzystać z usługi o podwyższonej opłacie, będzie musiał dodatkowo potwierdzić swoją wolę operatorowi. Oczywiście takie potwierdzenie (lub jego brak) będzie miało miejsce przed obciążeniem abonenta opłatami.
Problem z SMS-ami Premium
Rozwiązanie to – SMS-y Premium – powstało po to, by abonenci mogli na przykład opłacać abonament na usługi dodatkowe lub korzystać z różnego rodzaju serwisów. Szybko jednak stało się ono narzędziem oszustów. Wiadomości w stylu „wygrałeś samochód, wyślij TAK na numer [taki i taki], a nagroda będzie twoja” do dziś są rozsyłane z ogromną częstotliwością, a nieświadomi zagrożenia użytkownicy dają się na nie nabrać.
Problem jest realny i aż dziw bierze, że do tej pory nic z nim nie zrobiono. Pozostaje żywić nadzieję, że pomysły Ministerstwa Cyfryzacji faktycznie wejdą w życie.
Źródło: Bankier. Foto: StockSnap/Pixabay (CC0)
Komentarze
26Inną sprawą jest to, że nie wszyscy mogą o tym wiedzieć. Szczególnie mam tutaj na myśli ludzi w wieku 60+ i ich przed hochsztaplerami niestety chronić trzeba.
Myślę, że dobrym pomysłem byłoby aby tego typu usługi były domyślnie wyłączone i to użytkownik miałby decydować czy je włączyć, a nie odwrotnie.
- żadnej gwarancji nie ma, wyobraźcie sobie sytuacje nagle ktoś z waszych znajomych zmienia numer na premium, dzwonisz do zioma czy ziomalki po 15 zeta za minute , tak tak tak taka opcja jest !!!
- to samo z sms'ami
- "Myślę, że dobrym pomysłem byłoby aby tego typu usługi były domyślnie wyłączone i to użytkownik miałby decydować czy je włączyć, a nie odwrotnie." tak kiedyś było !!!!!!!!!!!!
- dalej , teraz o operatorach, oni z tego żyją, tu nie ma się co oszukiwać ....
Ja jestem za :
1. dzwonisz nr PREMIUM, powinna być informacja "dzwonisz na numer premium, koszt taki i taki jeśli się zgadzasz wciśnij 987654321 : (dla tych po używkach"")
2. podobnie z sms. potwierdź odsyłając 123456789 ""
3. j/w odgórnie powinno być zablokowane !
PS. kolejna sytuacja, zwaracajcie uwagę :
odeślij sms XXXX za 2.44, coś ta, wygrasz. ale w sms już nie ma info ze wykupujesz subskrypcję !!!
Przecież nikt z tym problemu nie robi...
Oby ci zdrajcy Polski i Polaków już nigdy nie wrócili do władzy!!!