Jaka jest specyfikacja PlayStation 4 i PlayStation 4 Pro? Nowa konsola wykorzystuje całkowicie nowy procesor - wzrost wydajności jest potężny, ale czy rzeczywiście wystarczy do grania w 4K?
Wczorajsza konferencja Sony odbiła się szerokim echem w gamingowych mediach – wszystko za sprawą prezentacji konsoli PlayStation 4 Pro, która oferuje znacznie lepszą specyfikację od zwykłego PlayStation 4 i przez to ma pozwolić nawet na granie w jakości 4K. Co piszczy we wnętrzu nowej konsoli?
Co prawda wymiary PlayStation 4 Pro nie są dużo większe od zwykłego PlayStation 4, bo z każdej strony wzrosły one zaledwie o kilka-kilkanaście milimetrów, ale specyfikacja dla niektórych jak najbardziej mogła być zaskoczeniem.
Specyfikacja PlayStation 4 i Pro
Nieoficjalnie wiadomo, że producent zastosował nowy procesor zaprojektowany przez firmę AMD – procesor centralny nadal składa się z ośmiu rdzeni Jaguar, tyle tylko, że ich taktowanie podniesiono z 1,6 do 2,1 GHz, natomiast układ graficzny wykorzystuje już 36 bloków obliczeniowych na bazie najnowszej architektury Polaris (4. generacja GCN) i ma do dyspozycji 8 GB pamięci GDDR5. Taktowanie rdzenia podniesiono z 800 do 911 MHz, a pamięci z 1375 do 1700 MHz (efektywnie 5500 i 6800 MHz), co oznacza, że moc obliczeniowa samego procesora graficznego wzrosła z 1,83 do 4,2 TFLOPS, a przepustowość pamięci z 176 do 218 GB/s. Ponadto udostępniono pojemniejszy dysk twardy – ten oferuje pojemność 1 TB.
Model | Specyfikacja PlayStation 4 | Specyfikacja PlayStation 4 Pro |
Procesor CPU | 8x AMD Jaguar x86-64 1,6 GHz | 8x AMD Jaguar x86-64 2,1 GHz |
Procesor GPU | 18 CU AMD Radeon GCN 800 MHz 1,83 TFLOPS | 36 CU AMD Radeon GCN 911 MHz 4,2 TFLOPS |
Pamięć | 8 GB GDDR5 256-bit 1375 MHz 176 GB/s | 8 GB GDDR5 256-bit 1700 MHz 218 GB/s |
Dysk | 500 GB | 1 TB |
Wymiary | 275 x 53 x 305 mm | 295 x 55 x 327 mm |
Waga | 2,8 kg | ~3,3 kg |
Wprawdzie wydajności konsol nie można miarodajnie porównać do wydajności komputera stacjonarnego, ale skok potencjału układu graficznego można przyrównać mniej więcej do przesiadki z Radeona R7 265 na lekko spowolnionego Radeona RX 480 (zerknijcie do rankingu kart graficznych). Robi wrażenie, prawda? A warto przypomnieć, że ciągle mówimy o tej samej generacji konsol.
Jednym z głównych atutów PlayStation 4 Pro ma być specjalny tryb „Pro”, dostępny tylko w wybranych grach – pozwoli on na wyświetlanie ich w jakości 4K, również ze wsparciem dla technologii HDR. Producent deklaruje też pełną kompatybilność z goglami rzeczywistości wirtualnej PlayStation VR oraz wsparcie dla telewizji HD.
Czy specyfikacja PS4 rzeczywiście podoła grom uruchomionym w 4-krotnie wyższej rozdzielczości? Tutaj pojawiają się pewne wątpliwości, bo Radeon RX 480 raczej nie nadaje się do takich ustawień. Z drugiej strony warto mieć na uwadze fakt, iż mówimy o konsoli, gdzie gry są bardziej zoptymalizowane względem wersji wydawanych na PC (często kosztem niższej jakości grafiki). Szkoda tylko, że producent nie zainstalował napędu Blu-ray i przy oglądaniu filmów w wyższej jakości trzeba będzie posiłkować się źródłami internetowymi (chociażby z aplikacji Netflix i YouTube).
Jak będzie w rzeczywistości? Tego pewnie dowiemy się w praktyce, po premierze konsoli – ta została zaplanowana na 10 listopada. Cena PlayStation 4 Pro wynosi 399 euro.
Źródło: Eurogamer, Engadget, inf. własna
Komentarze
100RX480 to 5,5TFLOPS, a PS4Pro 4,2TFLOPS. Prędziej to wygląda w Pro na RX480 taktowany przy 911MHz.
2304 jednostek * 2 * 911MHz = 4 197 888 Flops
Wtedy by się wszystko zgadzało
Ja z kupnem PS4 czekam na tą wersję neo/pro, ale ps4 to tak czy inaczej pierwsza stacjonarna konsola sony, do której nie śpieszno mi z zakupem. Mimo wszystko jak wyjdzie gran turismo, czy god of war to zostanę do zakupu tego plastikowego szajsu zmuszony, bo co do tych exów, to raczej wątpię, aby najlepsze exy z ps4 wyszły kiedykolwiek na PC i w tym jest cały ból.
A tak całkiem serio, to ostatnio przesiadłem się z podstawowej wersji PS 4 na PC. Mam GTX 1080 i nie wszystkie gry utrzymują zawsze 60 klatek przy ultra (zdarzają się spadki do 50 kilku). Nie wierzę, że ponad połowę słabsza grafika umożliwi granie w 4K (w fps musi być 60 klatek). Pic na wodę, fotomontaż...
Czy GTX 1070 nie ma 6/8 teraflopsów?
Bo mam go w komputerze i o 4K można zapomnieć, chyba że w 30fps to owszem pójdzie.
No chyba, że 4k przy obniżonych detalach lub małych gierkach ;)
Taaaa jasne.
Co do BR4K, to chyba dobrze. Przy tych cenach krazkow, to jeszcze dlugo nie bedzie potrzebny taki naped.
"Wczorajsza konferencja Sony odbiła się szerokim echem w gamingowych mediach – wszystko za sprawą prezentacji konsoli PlayStation 4 Pro, która oferuje znacznie lepszą specyfikację od zwykłego PlayStation 4 i przez to ma pozwolić nawet na granie w jakości 4K."
(...) oferuje znaczeni lepszą specyfikację od zwykłego PS4 i DZIĘKI TEMU ma to pozwolić (...)
"przez to" odnosi się do negatywnych skutków, a jak piszemy o pozytywnych to "dzięki temu"
Dla osób nieznających Angielskiego, to tu tekst po Polsku odnośnie wrażeń z ps4 pro.
konsola nie pożyje długo :) już widzę tych Januszów oddających konsole na gwarancji.
Oczywiście owe 310W i 250W to moc zasilacza, a nie TDP samej konsoli, ale przekłada się to na TDP konsoli i wszystko co z tego wynika.