• benchmark.pl
  • Gry
  • Electronic Arts sprzedane za 55 mld dol. Zwrot w stronę AI?
Gry

Electronic Arts sprzedane za 55 mld dol. Zwrot w stronę AI?

przeczytasz w 2 min.

Gigant branży gier zmienia właściciela. Czy to początek nowej ery, w której sztuczna inteligencja zdominuje świat gamingu?

Co łączy gry The Sims, Need For Speed, Apex Legends, Battlefield 1 i Crysis? Chodzi oczywiście o ich twórcę - studio Electronic Arts. Właśnie dowiedzieliśmy się, że zostało przejęte przez konsorcjum inwestorów za rekordową sumę ponad 55 miliardów dolarów. To jeden z największych ruchów w branży gier, który może odmienić sposób, w jaki powstają najlepsze gry na PC i konsole.

Electronic Arts sprzedane za 55 mld dol.

Kwota transakcji robi ogromne wrażenie, ale jeszcze bardziej interesujące są konsekwencje tego przejęcia. Wśród nowych właścicieli znaleźli się m.in. Silver Lake, Affinity Partners i saudyjski fundusz PIF. To oznacza dostęp do gigantycznych środków finansowych, a także - co szczególnie ważne - nacisk na rozwój technologiczny. W komunikatach prasowych podkreślono, że EA będzie mocniej inwestować w sztuczną inteligencję, automatyzację procesów produkcji oraz nowe modele monetyzacji.

Na krótką metę najważniejszym wydarzeniem pozostaje premiera Battlefield 6, zapowiedziana na październik 2025 roku. To właśnie od jej sukcesu zależy, jak nowi właściciele będą postrzegać potencjał studia.

Jakich zmian możemy się spodziewać po przejęciu EA?

Najwięcej emocji budzi kwestia AI w produkcji gier. Według zapowiedzi nowe technologie mają wspierać programistów w pisaniu kodu, przyspieszać testy jakościowe oraz generować grafiki i dialogi. W praktyce może to oznaczać krótszy czas produkcji i większe zróżnicowanie fabuły.

Ciężko jednak przewidzieć, jak szybko te rozwiązania trafią do rąk graczy. Rozwój sztucznej inteligencji jest niezwykle dynamiczny, a narzędzia używane przez tak duże studio mogą być o wiele bardziej zaawansowane niż aplikacje, które znamy z naszych komputerów czy smartfonów.

Scenariusz, w którym gracz będzie mógł rozmawiać z dowolną postacią w świecie gry dzięki modelom językowym, nie wydaje się już science fiction. Podobnie jak realistyczne głosy sportowców w symulatorach czy unikalne dialogi generowane na bieżąco w RPG. To wizja, która może na zawsze zmienić sposób, w jaki odbieramy interaktywne światy.

Z drugiej strony rośnie też ryzyko - automatyzacja oznacza możliwość cięć w zespołach kreatywnych, a nadmierne poleganie na AI może prowadzić do ujednolicenia gier i spadku ich oryginalności.

Najlepsze gry Electronic Arts

Choć EA bywa krytykowane za mikrotransakcje i odważną politykę biznesową, nie można odmówić mu ogromnego wpływu na branżę. To właśnie ta firma stworzyła lub wydała wiele tytułów, które zapisały się w historii gier wideo. Wśród nich warto wymienić:

  • FIFA/EA Sports FC - jedna z najpopularniejszych gier na świecie, symulator piłki nożnej, prowadzenia klubu. Ma bardzo rozbudowany tryb rozgrywek online
  • The Sims - ikona gier symulacyjnych, pozwalająca graczom tworzyć własne światy i historie
  • Battlefield: Bad Company 2 - do dziś uważany za jedną z najlepszych odsłon serii strzelanek
  • Mass Effect 2 - klasyk RPG, w którym historia i wybory gracza odgrywają kluczową rolę
  • Dragon Age: Origins - kultowe fantasy, które dało początek całej serii
  • Crysis - technologiczny przełom i legenda wśród gier PC. W czasach swojej premiery Crysis wymagał naprawdę potężnej konfiguracji PC
  • Apex Legends - jedna z najpopularniejszych gier battle royale, stale rozwijana jako usługa live
  • Dead Space - horror science-fiction, który zdefiniował gatunek survival horror w nowoczesnym wydaniu
  • Need for Speed: Most Wanted - jedna z najbardziej cenionych odsłon kultowej serii wyścigowej
  • It Takes Two - gra kooperacyjna, w której rozwiązujemy zagadki. Podzielony ekran i zróżnicowane poziomy oznaczają mnóstwo frajdy dla graczy

Komentarze

5
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Tu_Szczecin
    2
    FIFA 99 i NFS: Hot Pursuit. Topowe gry. AI to szablon i banał, kreatywność pozostanie domeną ludzi. Przynajmniej dopóki nie połączy się krzemu z człowiekiem lub nie stworzy zupełnie nowego mechanizmu.
    • avatar
      GejzerJara
      0
      fundusz saudyjski, co wszystko wyjaśnia. oni wszystko za ropę kupują.
      pytanie, czy teraz w grach zostaną jednak dwie biologiczne płcie, czy jednak to AI będzie wyliczało kolejne 1000 płci? :)

      ale najważniejsze pytanie. czemu akurat AI ? czyżby chodziło o ścięcie kosztów produkcji nowych gier? a raczej tworzenia "nowych" wersji starych gier?

      z AI jest taki problem, że to coś niczego nowego nie wymyśla, jedynie przekłada na różne sposoby to, co się do tego AI właduje, plus ....... niezmiernie głupie określenie, czyli "halucynacje", po naszemu ewidentne zmyślanie, niczym przepytka uczniaka przy tablicy który nie ma zielonego pojęcia o co chodzi w temacie pytania. Gada coś, bo coś ma być powiedziane. Ale ponieważ on nie wie, on nie umie, więc gada cokolwiek.

      Ze zmyślaniem AI problem polega na tym, że AI po prostu nie umie wyjść poza standardy tzw "myślenia", i to nie potrafi zweryfikować czy to co zmyśla ma jakąkolwiek rację bytu, czy nie ma. To bardzo poważny problem.

      Dla przykładu, do tej pory dla czatów AI weryfikatorem był człowiek. Po prostu model startował z czymś tam, są ludzie trenerzy i po prostu gadają, i podpowiadają takiemu botowi (bo tym jest AI) w formie dodatkowej informacji, czy odpowiedź ujdzie, czy to jest jakaś totalna ściema z którą ma nigdy więcej nie wyskakiwać. Ale potem jak taki bot AI wchodzi do użytku przez zwykłych ludzi, to ludzie zachowują się jak głupki, wierząc niemal w każde wydrukowane słowo na takim czacie. Jeśli model przewiduje że z takiej rozmowy nadal się uczy, to tylko utrwala w nim wadliwe odpowiedzi. A potem się wszyscy dziwią że model się degeneruje, tyle że akceptowanie nawet najgłupszych odpowiedzi przez ludzi jest jednym z kilku głównych powodów tej degeneracji. Ale reszta jest dużo trudniejsza do wyjaśnienia, więc nie będę zawracał tu gitary bo to temat na całkiem spory artykuł :)
      • avatar
        Klops
        0
        A już chciałem brać. EA jest w grze.

        Witaj!

        Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
        Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

        Połącz konto już teraz.

        Zaloguj przez 1Login