DirectX 12 nie będzie obsługiwany przez Windows 7 [AKTUALIZACJA]
Przedstawiciel AMD ujawnił, że najnowsza wersja DirectX nie będzie obsługiwana w systemie operacyjnym Windows 7.
Microsoft już od jakiegoś czasu pracuje nad interfejsem programowania DirectX 12, który udoskonali proces renderowania grafiki i pozwoli lepiej wykorzystać potencjał procesorów wielordzeniowych. Jak się okazuje, z nowego API będą mogli korzystać tylko użytkownicy najnowszych systemów z rodziny Windows.
Podczas targów PDXLAN w USA odbyła się konferencja AMD (poprowadzona przez Richarda Huddy'ego – osobę ściśle związaną z działem gier), na której dowiedzieliśmy się, że nowy DirectX nie będzie obsługiwany przez system operacyjny Windows 7. W tym momencie warto zauważyć, że według statystyk serwisu NetMarketShare, właśnie ta wersja ma ponad 50% udziałów na rynku systemów operacyjnych, natomiast nowsze wersje „okienek” obejmują zaledwie trochę ponad 12% rynku.
Pragniemy jednak przypomnieć, że premiera DirectX 12 została zaplanowana dopiero na koniec 2015 roku, a do tego czasu sytuacja na rynku systemów operacyjnych powinna się zmienić – oczywiście na korzyść nowszych wersji, wliczając w to debiutującą w tym samym czasie wersję Windows 10. Nie należy również zapominać o DirectX 11.3, który ma zaoferować część funkcjonalności z DirectX 12, a przy tym być kompatybilny ze starszymi układami graficznymi. Niewykluczone, że będzie on również zgodny z systemem Windows 7.
Powyżej możecie zobaczyć nagranie ze wspomnianej konferencji AMD - fragment o wsparciu dla DirectX 12 zaczyna się mniej więcej w 20:50.
Aktualizacja 17.11.2014 16:40
Firma Sapphire zablokowała dostęp do nagrania z konferencji AMD. Poznaliśmy również oficjalne stanowisko producenta ws. informacji przekazanych przez Richarda Huddyego.
Ostatnio pojawiły się doniesienia z nagraniami wideo, na których Richard Huddy z AMD wypowiada się o DirectX 12 i wersjach systemu Windows. Przede wszystkim Richard Huddy nie mówił w imieniu firmy Microsoft, a jego przemyślenia dotyczące planów Microsoft względem systemu Windows 7 i jego wsparcia były wyłącznie niefortunną i niewiążącą wypowiedzią. Richard nie ma pełnej wiedzy o planach i kamieniach milowych projektów Windows i DirectX. Firma AMD pragnie zapewnić, że Microsoft jest jej kluczowym, strategicznym partnerem, z którym nieustannie współpracuje opracowując nowe DirectX 12.
Źródło: ComputerBase, YouTube, NetMarketShare, AMD
Komentarze
124Bylo to juz wiadomo przeciez od samego poczatku i nie ma w tym nic dziwnego.
Przecież większość wciąż korzysta z Win7.
Więc całej rzeszy graczy MS pokazuje środkowy palec i bezczelny uśmiech w przekonaniu że zamiłowanie do gierek zmusi użytkowników do kolejnych wydatków, technicznie rzecz biorąc - zupełnie niepotrzebnych.
Sztuczne postarzanie hardware i software. Grrrrr....
Dlatego cieszę się że AMD, pomimo wsparcia DX12, przekazało dokumentację Mantle grupie Khronos i pomaga tworzyć nisko-narzutowe OpenGLNG.
OpenGL nigdy nie było bezczelnie ograniczany korporacyjną pazernością.
Na tle DirectX był mniej wygodny dla developerów, lecz mam nadzieję że OpenGLNG to zmieni.
Do gry powoli wkracza kolejny gracz na rynku "gammingowych OS-ów" - Linux, a co za tym idzie, waga tego API będzie rosła.
Tylko zablokowanie uruchamiania się większości softu zmusiłoby mnie do zmiany systemu przed wymianą platformy (płyty głównej). A na to się nie zanosi bo LGA1155 jest wciąż wyst. wydajne.
Ms może na tym więcej stracić niż zyskać, ponieważ miejsce Dx może zajmować OGL z najnowszymi technologiami, które będzie obsługiwane przez W7, a dodatkowo ma mniejszy narzut na procesor.
Microsoft ponownie straszy...
A nawet grozi, bowiem jak inaczej nazwać podobną politykę? Ale spokojnie, najwyżej nie kupię żadnej gry wymagającej DirectX 12. Inwestycja, w obecnie posiadany Winows 7, była dla mnie sporym wydatkiem i naprawdę nie widzę najmniejszego powodu, aby przesiadać się za każdym razem, gdy tylko Microsoft postanowi wyssać trochę pieniędzy. Tym bardziej, że Siódemka działa doskonale. I straszenie mnie niekompatybilnymi Directami, Officami i masą niepotrzebnych mi usług, tego nie zmieni.
Nie mam nic do nowych OS-ow ale nie kazdemu chce sie robic reinstal systemu w celu doinstalowania pakietu dx12...
Troche to strzelanie z armaty do komara - pomine juz kwestie ceny.
Dla mnie jako wygodnego uzytkownika win7 - platny path bylby idealnym rozwiazaniem.
Mimo to obecnie już nikt nie pamięta o DX 8 czy 9....
No cóż. I tu jest kolejny kamyczek do ogródka, dlaczego Mantle ma sens. Dobrze by było aby Mantle wspierało nie tylko przetwarzanie grafiki, ale też zapewniało przynajmniej częściowo zunifikowane API dla aplikacji. Przynajmniej ja tak to widzę, bo to znacznie ułatwia przenoszenie aplikacji pomiędzy platformami. Mam nadzieję że AMD też tak to widzi, ale czas pokaże.
Tak samo zrobili lata temu z XP.
Kit im w ryje , banda pajaców.
8.1 jest spoko i śmiga lepiej niż 7, wygląd to kwestia przyzwyczajenia. A naprawdę ciekaw jestem co pokaże 10
Jednego nie kumam, M$ ma ta samą politykę od Windows 3.11
A tu cała masa zdziwionych - skąd macie zioło ???
Pytanie tylko skąd mam wiedzieć, które karty graficzne wspierają Directx 12? Bo jak na razie, ponoć tylko Geforce 9 jest niby zgodny, ale czy w 100%!
Wtedy zastanowię się nad wymianą systemu i sprzętu.
Po drugie - jak ktos potrzebuje robic gigantyczne projekty to raczej zrobi sobie juz pod to specjalnie maszyne i bedzie go smyrało czy ma winxp czy win7.
Dzisiaj juz nie jest to raczej rzaden argument.
Co my biedni ludkowie teraz poczniemy?
A tak całkiem serio to nie widzę żadnej różnicy między tymi wszystkimi DX. Przestałem zwracać uwage na numer DX pewnie tak koło wersji 7.
Używałem 7 praktycznie od premiery i teraz przeniosłem się na 8.1 i nie żałuję. Ale mając 7 i miałbym zapłacić pełną kwotę za 8.1 to nigdy bym się na to nie zdecydował.