Jak donoszą zagraniczne serwisy branżowe najnowsza odsłona kultowej serii Grand Theft Auto na komputerach PC nie jest tak dobra jak można było oczekiwać. Nie minęły jeszcze dobrze dwa dni od światowej premiery tej produkcji, a już Internet wręcz pęka w szwach od skarg niezadowolonych graczy. I nie chodzi tu bynajmniej jedynie o problemy związane z zabezpieczeniami DRM, czego należało się spodziewać (znów SecuROM). Tym razem jednak sprawa jest dużo poważniejsza, gdyż dotyczy dwóch, wydawać by się mogło, najmocniejszych aspektów opisywanego tytułu – oprawy graficznej i grywalności.
Okazuję się bowiem, że panowie z Rockstar trochę za mocno zagalopowali się przy tworzeniu ulepszonej strony wizualnej gry i zmajstrowali prawdziwego goliata, który do uruchomienia w maksymalnych ustawieniach wymaga iście monstrualnego komputera. Gracze nazywają to po imieniu – totalna fuszerka przy optymalizacji . Producent zaś tłumaczy, iż gra była tworzona z myślą o mocnych komputerach, które obecnie stanowią raczej nikły odsetek wszystkich konfiguracji sprzętowych, lecz już w 2009 roku to się zmieni (tylko dlaczego nie zaimplementowano obsługi SLI).
Drugim poważnym problemem GTAIV w wydaniu na PC są liczne błędy podczas samej rozgrywki skutkujące wysypywaniem się gry czy nagłym powrotem do systemu z dziwnym komunikatem kodowym, którego wyjaśnienie jest istną „drogą przez mękę”. Rockstar dostarczył co prawda graczom „ściągawkę” rozszyfrowującą oznaczenia kodowe, ale większość z nich nie daje nam właściwie żadnych wskazówek jak poradzić sobie z danym problemem.
Na koniec warto wskazać, że z uwagi na ogrom zażaleń jakie zaczęły wpływać do serwisu STEAM od niezadowolonych klientów, którzy skusili się na pecetową odsłonę Grand Theft Auto IV w wersji cyfrowej, serwis ten rozpoczął zwracanie pieniędzy. Oczywiście każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie i dopiero po uznaniu roszczeń „pokrzywdzonego” następuje zwrot sumy wydanej na grę. Nie zmienia to jednak faktu, że jeszcze chyba nigdy dotąd nie zdarzyła się podobna sytuacja z tak gorącym i wręcz pewnym hitem.
Komentarze
96"Dzisiaj kupiłem, tak jak u Was mam błąd MMA10, nic to włączyłem offline:) Niestety jak na razie się zawiodłem. Co prawda nie mam mega sprzętu, dotychczas jednak starczał do najnowszych gier. Athlon X2 2700mhz, 4gb ram, radeon 4850, vista64. Komp dobrze skonfigurowany, najnowsze sterowniki. Jako, że mam monitor 22" gra ustawiła rozdziałkę 1680x1050, tekstury na medium, render na high, view 25, detail 37,vehicle dens 26, shadow 3. Gra na takich ustawieniach wygląda świetnie, jednak czuć, że nie jest płynna. Alt-tab, Fraps i okazuje się, że chodzi 25-15fpsów;/. Co więcej, zmniejszenie detali prawie nie ma wpływu na szybkość gry, która i tak chodzi podobnie w low w 1024x768. Pewnie wina procka, czy x2 jest faktycznie za słaby, żeby wygenerować grę w średnich 30klatkach?? Szkoda, szkoda, nic pogram trochę bo szkoda wydanych ciężko zarobionych 150zł."
Czekam na sterowniki od ati i patcha, który podobno jest już w MS i zobaczymy. Gra jest dobra ale nie po to inwestuję w kompa, kupuję grę, żeby męczyć się ze średnią grafą w 25fpsach.
Śmieszą mnie też te podrasowane screeny, u mnie na rozdziałce 1680x1050 wszystko jest poschodkowane, brak jakiegokolwiek AA, tymczasem na screenach wszystko gładkie. Czary?
a szkoda, bo 2 dni wczesniej knukel i wymyslilem ze jednak GTA :)
slyszalem ze to na GTX 260 potrafi ledwo dzialac... wiec z ta gra cos musy byc zwalone i tyle.
PS. Dawno już przeszedłem tą grę na Ps3.
przynajmniej nie było takiego zamieszania jak teraz mają gracze na PC.
A teraz to nie rozumiem szczerze kupowania gier przed premierą, jeszcze za takie pieniądze. W necie gry potrafią być 2 tygodnie przed premierą i o dziwo działają!! Wydaje mi się ze to sami producenci muszą je na torrenty wysyłać żeby sobie reklamę zrobić.
ja dodam jeszcze że na DIABLO 3 też warto czekać.
Jakoś BLIZARD potrafi wydać grę w pełni działającą i zoptymalizowaną.
Takich firm brakuje obecnie na rynku.
Na moim sprzęcie e8200@3,8 8800gsts512 750/1100 gra automatycznie ustawila mi rozdzielczosc mojego ekranu 1680x1050 i view distance na 39. Wygląda świetnie, chodzi naprawde płynnie. Niewiem skąd te narzekania.
Step 1: Run Regedit by Clicking on Start -> Run , type in regedit and press enter
Step 2: Make a backup of your registry (just in case)
Step 3: Browse to "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contr ol\Windows"
Step 4: Modify the value of "CSDVersion" from "0x00000200" (SP2) to the Windows XP SP3 value of "0x00000300"
Step 5: Close registry editor
Step 6: Reboot
xbox
-720p, view distance 21, shadows 0, details na 20
pc który pociągnie ustawienia xboxa = każdy najtańszy zestaw za 1500
jak już wydasz 2500 to pograsz w fullhd z view distance 45 i to juz naprawde dużo i super wygląda
Jezeli twoj komp ma c2d 2ghz , 2-3gb ramu i cos pokroju 8600gt to pograsz! i to w detalach lepszych niz na konsole.
Pentium IV 3.2Ghz
Pamięć: 1,5GB
Karta Graf: Nvidia GeForce 7300GT 256MB
Co o tym myślicie?:)
Po co są konsole ? Żeby pograć w co najmniej dwie osoby ?
Na konsoli grywalność beznadziejna i niezależnie jakiej gra samemu jest do bani. Nie ma jak PC :D
Co za bzdury ludzie piszą. Akurat tak jest że na razie GTA IV jest mocno za wcześnie wydana. Mając Tri-SLI 280GTX gram na jednej karcie bo dwie pozostałe śpią. Nie ma FSAA co już na rok 2008 woła o pomstę do nieba. Poza tym jeśli chodzi o płynność to raczej ja nie narzekam mimo 2560x1600 i wszystkiego max (tylko dystans 35) bo ramu nie ma na graficie 1100/1000 (kiedy mam 3000) więc nie będę tego komentował. Gra jest genialna bo kończyłem ją jakiś czas temu na PS3, (mam też Xbox360) ale jeśli widzę wersje Xbox360 i PS3 to wole brać Blu-ray mimo że na Xbox gra działa lepiej niż na PS3. Ale nie o tym będę pisał. Gra, wersja PC – masę Bugów, zawieszania się, wywalania do windowsa, brak FSAA, brak wsparcia SLI – czyli gniot w dniu premiery. I tak oto najlepsza gra tego typu (arcade) roku 2008, w wydaniu na PC sprawiła duży zawód. Ale patche podobno na dniach już mają się pojawić. A sam RockStar to znając ich poczucie humory wyda pewnie 24 grudnia :)
PS. Najgorsze jest w tych komentarzach ludzi, że wypowiadają się nie mając chyba możliwości pogrania na konsoli. Bo ja na przykład jak mam grę na konsoli i na PC to przeważnie biorę wersje konsolową mimo tego, że obecnie w rankingu PL Vantage (no1) i podaje to tylko po to aby nikt mi nie zarzucił nie posiadanie komputera do gier, bo akurat takowy posiadam. A wracając do tematu czasem nawet takiej firmie jak R* należy się zimny kubeł wody na głowę.
Pozdrawiam
A wersje konsolowe sa zawsze gorsze, podaj mi przyklad chociaz jednej gry ktora na konsole lepiej wypadla niz na PC. Mam suszarke (360) moj brat ma ps3 i mam porownanie też i naprawde wole na pc grać.
Nowy driver NVIDII pod GTA4.
AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor 5000+ 2.61 GHz
Windows XP Service Pack 3
2GB RAM DDR2
Gigabyte Geforce 9600GT DDR3 1GB
Ja oczywiście posiadam wersję Vista Ultimate 64, ale dla innych którzy mają inne systemu oto link rozszerzony od Victorator'a.
http://www.nzone.com/object/nzone_gtaiv_downloads.html
Pozdrawiam
_ grafa nawet na medium jest bardzo ładna (tylko kilka tekstur jest w za niskiej rozdzielczości). Mogę się jedynie przyczepić do ohydnych cieni. Szkoda, że nie można ich wyłączyć, bo patrzeć na nie nie mogę:)
- optymalizacja to żart programistów z RS. Mam sprzęt, który spokojnie powinien płynnie i bez zająknięć ciągnąć ten tytuł. Tłumaczenia RS w tej kwestii to kolejny żart.
- ma wyjśc patch. Jeśli poprawi te wszystkie bugi, to już coś. A jak w końcu poprawią wydajność gry, to będzie świąteczny cud.
- generalnie gra jest super (tylko fizyka samochodów jest porażką: za lekkie, ślizgają się, a ręczny to jakieś nieporozumienie), ale wersja PC woła o pomstę do nieba. Podobnie "polskie" jej wydanie. Wywalasz 130-150 zeta za angielską grę. Nawet napisów im się nie chciało spolszczyć...
Statistics
Average FPS: 39.68
Duration: 37.37 sec
CPU Usage: 55%
System memory usage: 74%
Video memory usage: 82%
Graphics Settings
Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: Very High
View Distance: 100
Detail Distance: 100
Hardware
Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 3
Video Adapter: ATI Radeon HD 4800 Series
Video Driver version: 6.14.10.6879
Audio Adapter: SB X-Fi Audio [D100]
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz
File ID: benchmark.cli
GTA 4 to swietna gra, fabularnie i graficznie rewelacyjna. ma TONY klimatu, dla mnie to gra roku :)
LaunchGtaIV.exe -norestriction
Ale zupelnie przypadkowo nacisnalem podczas gry P. I jak sie okazuje w ten sposob wlacza sie motion blur :>
pozdro pincet
Witam,
qkizzo możesz umieścić wydruk z bench'a? Chętnie bym zerknął jaka wydajność jest na tym 8800GTS 320MB.
Posiadam taką kartę i przy tej ilości pamięci nie mogę ustawić:
1280x1028, tex - medium, render - highest, view dist na 30?
Przy takich ustawieniach dist tylko na 1 co bardzo szpeci:(
Na 1150 mam distance do 15.
Może można w jakimś pliku *.ini to podciągnąć ręcznie?
Lekko podkręcony GTS (core:580,mem:900) nawet nieźle sobie radzi(37FPS), tylko ten view distance jest koszmarny ;/
Cienie wstrętne ;/ Nie wiem czy to wina karty, czy tak to ma wyglądać.Wymagania ma niezłe, ale gra się przyjemnie. GTA nigdy mi się nie zawiesiła, nie wiem o co chodzi z tymi niby błędami o kodzie xxx :) Gram na systemie Vista Ultimate 64-bit / 4GB RAM / Procesor C2D 2,4GHz. W benchmarku tylko pamięć karty zajęta na 100%
Pozdrawiam!
Teraz to wygląda tak:
Statistics
Average FPS: 42.85
Duration: 37.11 sec
CPU Usage: 97%
System memory usage: 50%
Video memory usage: 100%
Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 1024 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 30
Detail Distance: 50
Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 GTS
Video Driver version: 180.48
Audio Adapter: Głośniki (Creative SB X-Fi)
Intel(R) Core(TM)2 CPU 6420 @ 2.13GHz
File ID: benchmark.cli
Procek wykrywa dobrze tylko że taktowany jest teraz na 3.2GHz.
Grafika ostro przekręcona na taktowania "Ultry" (core 650MHz,mem 2000MHz, Shader: 1400MHz). Dobrze bo już zamówiłem kartę ale jednak nie kupię, bo GTS dobrze sobie radzi :)
Jutro pobawię się Detail&View Distance, bo jeszcze troszkę wkurzają pojawiające się domy drzewa itp. w tle. Zwłaszcza to pewne udziwnienie jak ogląda się przerywniki filmowe i coś wyrasta za postacią :)
Pozdrawiam i życzę przyjemnej gry ;)
I gram w gta 4, aż miło na rodzielczosci 1280 x 1024 (100 Hz) to
prawda, że mam 22 fps max, avg. 15 ale to nie przeszkadza da sie fajnie grac. Najelprze jest to, że koleś majacy intel 3.7 Ghz z kartą 8600 gt chcial zawojowc swiat:))))))) NIE 3.7 Ghz wyrysuje obraz tylko dobra karta grafiki.
Statistics
Average FPS: 15.76
Duration: 37.57 sec
CPU Usage: 85%
http://www.nvidia.pl/object/winxp_180.84_beta_pl.html
Czy to GTA IV działa na kartach w trybie SLI czy jako tylko jedna karta?
Aha, i jeszcze jedno. Czytałem, że gra też nie obsługuje kart "wieloprocesorowych" tj. np. HD4870x2 tylko czyta takie karty jako jednoprocesorowe czyli w tym przypadku HD4870. To prawda? :P
Intel Core2 Quad Q9400 2,66 GHz
Asus P5Q-E P45
OCZ 1066 4 GB
Gigabyte Radeon HD 4870 1GB
1920x1200
Wszystko śmiga na full detach, jedyną iście wkurzającą rzeczą są skaczące cienie... :/ ale to już tylko kwestie sterowników.
Nie można jednak ukryc, że gierka graficznie średnio dopracowana...