Gorąco dyskutowany i często opłakiwany problem Visty, to różnica w wydajności w grach 3D na korzyść jej poprzednika, Windowsa XP.
Podczas gdy niektórzy donosili o braku różnic w wydajności, sami na własnej skórze przekonaliśmy się, że słabe sterowniki dostępne dla Visty stwarzają poważne problemy obniżając wydajność i ogólną kompatybilność wielu tytułów gier.
Redaktorzy serwisu HardOCP poczuli potrzebę sprwadzenia o co tu tak naprawdę chodz,i aby wreszcie uzyskać jakieś konkretne wyniki dotyczące domniemanej różnicy w wydajności. Wzięli pod lupę oba systemy i poddali je tym samym próbom w oparciu o identyczne kryteria. Następnie przyjrzeli się liczbie klatek na sekundę i krótko mówiąc obadali co i gdzie w trawie piszczy.
Niektóre gry wypadły lepiej w nowym systemie. W przypadku niektórych tytułów, szczególnie Company of Heroes i Need for Speed, zauważono dramatyczną różnicę w klatkach na sekundę. Podczas gdy Need for Speed nie została uaktualniona od premiery Visty, Relic niedawno wypuścił patcha dla Company of Heroes. Inne tytuły wykazały niewielką, ale zasadniczo nieistotną różnicę. Wśród nich znalazły się BF2142, World of Warcraft i Prey. W rzeczywistości tylko jeden raz Vista wyszła na prowadzenie przed swojego poprzednika XP i była w stanie zapewnić więcej klatek na sekundę. Mowa tu o grze World of Warcraft, która uzyskała ponad 90 klatek na sekundę, ale w gruncie rzeczy jakie może to mieć znaczenie skoro i tak pozostało to niezauważone dla ludzkiego oka. Ten generalny trend przeciw Viscie jest bardzo interesujący i daje powody do snucia przypuszczeń co do jego powodów.
Redaktorzy próbowali także przyjrzeć się jakości obrazu, ponieważ u wielu graczy budzi zainteresowanie jak tak naprawdę gry "wyglądają" pod VIST¡. To coś czemu nikt dotąd krytycznie się nie przyglądał i jak się okazuje nie bez powodu. Pomiędzy implementacją tego samego sterownika na obu systemach nie ma praktycznie żadnej różnicy w wyglądzie gry.
Artykuł ten nie miał na celu "zjechania" Visty i przylepienia jej plakietki kiepskiego systemu operacyjnego dla graczy. Jednakże trzeba powiedzieć, że w chwili obecnej gry nie są tym czym mogłyby być na systemie Vista. Biorąc pod uwagę wszystkie zmienne, trudno jest przeoczyć fakt, że Vista jest przeznaczona dla mniej wybrednych użytkowników. Wielu (w tym i my) wskazuje kiepską obsługę w zakresie zapewnienia odpowiednich sterowników. Z pewnością problem ten jest Piętą Achillesową nowego systemu.
W tej sytuacji skorzystano z dwóch różnych sterowników i otrzymano mniej więcej takie same wyniki, czyli gorszą wydajność Visty. Jeśli wówczas stwierdzicie "Spoko, może to nie problem sterownika grafiki," na co innego można skierować uwagę? Sterowniki chipsetu? Dostęp do dysku twardego? Pamięć RAM? Mimo, że widać jak uaktualnione sterowniki chipsetu są w stanie poprawić stabilność systemu, wydaje się raczej mało prawdopodobne żeby wpłynęły na poprawę wydajności w grach.
Wygląda na to, że nowy, zwalisty, pozbawiony prawdziwego wsparcia technicznego system operacyjny leży u podstaw wszystkiego. Oczywiście nie stawiano tu ostatecznej diagnozy. Jeśli Microsoft będzie dalej trzymał się swojej polityki, możemy spodziewać się service packa, który przeprowadzi wiosenne porządki, poprawi system i podniesie wydajność w grach. Wydaje się, że już niedługo powinniśmy otrzymać od producentów gier i sprzętu wiele nowych sterowników oraz kolejne odsłony patchy, które usprawnią działanie układów graficznych i samych gier.
Przez ostatnie dwa tygodnie przewinęło się sporo interesujących wiadomości. Jedną z nich jest informacja, że wraz z końcem stycznia 2008, zostanie zaprzestana sprzedaż OEMowych zestawów z systemem Windows XP. Treścią kolejnej jest Dell, który zapowiedział, że na powrót wprowadza do swojej oferty system XP, który będzie można zamawiać wraz z nowymi komputerami. Dla odmiany wiele highendowych butikowych składaczy komputerów na początku zignorowało zapowiedzi zmian i rozmyślnie nie oferowało systemu Vista w konfiguracjach przeznaczonych dla graczy.
Prawdopodobnie działo się tak dlatego, że nie byli oficjalnymi partnerami aktywnie uczestniczącymi w premierze systemu. Dopiero teraz w ostatnich tygodniach, butikowe sklepy zaczęły sprzedawać nowe wcielenie Microsoftu jako domyślnie instalowany system operacyjny.
Wszystko wskazuje na to, że gry w systemie Vista będą w końcu należycie działać. Póki co, jeśli zależy wam na wyciśnięciu ostatnich potów z systemu i maksymalnemu zwiększeniu liczby klatek na sekundę, nie ma żadnego istotnego argumentu, który byłby za tym, aby porzucić stare dobre XP.
przeczytane na HardOCP
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!