Czym jest cykl "Artyści związani z grami"? "Artyści związani z grami" to cykl artykułów dotyczących sławnych osób (tj. aktorzy, piosenkarze, sportowcy), którzy w jakiś sposób mają do czynienia z grami wideo. Kolejne części będą ukazywały się co ok. 3 tygodnie. W każdym odcinku poruszony zostanie temat jednego, konkretnego artysty. Zawarta w nim będzie jego historia związana z grami, oraz opis jego dokonań w tej profesji. |
« zobacz poprzednią część:
#1 - Jack Black
Wprowadzenie
W drugim odcinku przybliżona zostanie historia słynnego już aktora słynącego z oryginalnego głosu. Tą postacią jest oczywiście Vin Diesel. W dalszej części tekstu zostaną opisane jego dokonania w dziedzinie gier wideo oraz zawarty będzie krótki życiorys. Zapraszam do czytania, oceniania i komentowania.
Kim jest Vin Diesel?
Vin Diesel to pseudonim artystyczny Mark’a Vincent’a, który urodził się 18 lipca 1967r. W Stanach Zjednoczonych, konkretnie w mieście Nowy Jork. Jego działalność artystyczna dotyczy wszystkiego, co wiąże się z filmem. Jest bowiem aktorem, reżyserem, scenarzystą i producentem. Znany jest przede wszystkim z serii filmów sensacyjnych pt. „Szybcy i Wściekli” oraz filmów: „Pacyfikator” i „Kroniki Riddicka”, w których grał główne role. Wyróżnia się spośród innych aktorów bardzo specyficznym głosem. Jego partnerką jest modelka Paloma Jimenez, z którą ma dwuletnią córkę Hanię. Swój debiut zaliczył w wieku siedmiu lat na deskach teatru w Greenwich Village „Theatre fot the New City”. Jego kariera aktorska trwa nadal.
Vin Diesel z partnerką
Co Vin Diesel ma wspólnego z grami?
Vin Diesel jest wielkim fanem gier wideo. Wcielił się w bohaterów trzech gier, użyczając im swojej podobizny oraz głosu. Ponadto jest wiernie związany z firmą, której jest założycielem, mianowicie Tigon Studios, która jest developerem wszystkich gier, przy produkcji których zaangażował się Vin Diesel. W wielu wywiadach udowadniał, że interesuje go branża elektronicznej rozrywki i poświęca spory ułamek wolnego czasu na zabawę z grami. Dwie produkcje z jego dorobku zostały bardzo ciepło przyjęte przez graczy, jednak jedna z nich okazała się tzw. „niewypałem”. Poniżej znajduje się opis dokonań Vin’a Diesel’a w każdej z trzech gier, przy których w jakimś stopniu się udzielał.
Vin Diesel jako Wheelman
Przy produkcji jakich gier współpracował Vin Diesel?
I – „Kroniki Riddicka: Ucieczka z Butcher Bay”
Jak już wspominałem, Vin Diesel zagrał głównego bohatera w filmie pt. „Kroniki Riddicka”. Biorąc pod uwagę, że aktor udziela się w branży gier wideo, nie było innej możliwości, musiała powstać gra oparta na tym filmie, zatytułowana „Kroniki Riddicka: Ucieczka z Butcher Bay”. Produkcja swoją światową premierę miała w 2004r., do Polski natomiast trafiła rok później. Tytuł ukazał się w wersjach na Xbox’a 360 oraz pecety. Vin Diesel poza użyczeniem głosu oraz swej podobizny Riddickowi, cały czas asystował podczas procesu powstawania gry. Tytuł ten jest pierwszoosobową strzelanką, która na całym świecie otrzymała bardzo dobre oceny. Wielu sądzi, że gra prezentuje się lepiej niż sam film. Średnia ocen z gamerankings.com wynosi niemal 91%. Jej głównymi zaletami była ogromna grywalność i całkiem przyzwoita grafika. Niewątpliwie „Ucieczka z Butcher Bay” jest najlepszą grą, przy produkcji której uczestniczył Vin. Artysta od tego tytułu właśnie rozpoczął swoją karierę grową.
II – „The Wheelman”
Przez kolejne lata całe zamieszanie związane z Vin’em Diesel’em i jego dokonaniami w grach ucichło. Produkcją, która miała przywrócić osobę aktora do branży miał być „Wheelman”. Dlaczego tak się nie stało? Ponieważ tytuł zapowiadany był jako rewolucyjna gra akcji, a wyszło co najwyżej przeciętnie. W tym tytule, tak jak w poprzednim, Vin Diesel użyczył wyglądu oraz głosu głównemu bohaterowi, tytułowemu Wheelmanowi. Poza tym, Diesel cały czas pomagał i podsuwał pomysły developerom. Można by rzec, że właśnie postać aktora była czymś, co najlepiej wyszło producentom w grze. „The Wheelman” ukazał się na Xbox’a 360, PlayStation 3 oraz komputery osobiste w marcu 2009r. Jest to trzecioosobowa gra akcji z otwartym światem, która główny nacisk kładzie na samochody. Wiele z elementów „samochodowych” zaimpletowanych w grze jest swego rodzaju innowacyjnymi pomysłami. One podnoszą grywalność w „Wheelmanie”, jednak jest ich zbyt mało, by przykuć gracza do monitora na dłużej. To właśnie – mało pomysłów (choć są one ciekawe) - jest podstawowym problemem gry. Zabawa z tytułem jest niezła, lecz cena, jaką ustalili wydawcy gry (Midway Games) jest o wiele za wysoka (PC – 119,99 zł, Konsole – powyżej dwustu złotych). Kwota, za jaką można kupić grę po niecałym roku (39,99 zł w TopSeller) jest już o wiele odpowiedniejsza. Cóż, każdy może zaliczyć upadek. Najważniejsze, to potrafić się podnieść,…
III – „Kroniki Riddicka: „Assault on Dark Athena”
…a Vin’owi Diesel’owi ta sztuka się udała. Miesiąc później światło dzienne ujrzała kontynuacja świetnej gry akcji zatytułowana „Kroniki Riddicka: Assault on Dark Athena”. Wprawdzie druga część przygód Riddicka nie okazała się takim hitem, jak „jedynka”, ale mimo wszystko oferowała dobrą zabawę. Produkcja podzielona była na dwie części fabularne. Pierwsza z nich to historia opowiedziana już w „Ucieczce z Butcher Bay” lecz ulepszona pod względem graficznym, natomiast druga była całkiem nową przygodą. Vin Diesel ponownie użyczył wyglądu oraz głosu głównemu bohaterowi w grze. Poza tym, aktor współpracował z developerami i podsuwał im nowe pomysły. Czymś, za co chwalą „Assault on Dark Athena” jest fabuła, a przy powstawaniu scenariusza właśnie, współpracował Vin Diesel. To on jest autorem większości tekstów, jakimi „rzuca” główny bohater. Tytuł ten miał być jeszcze lepszy niż pierwowzór, lecz ciężko poprawić coś w grze, która była bardzo dobra. Nie mam wąpliwości, co do tego, że druga część „Kronik Riddicka” jest znakomitą grą, jednak wszyscy, którzy grali w „Ucieczkę z Butcher Bay” mogą odczuwać niedosyt, ponieważ produkt nie wnosi żadnych rewolucyjnych rozwiązań. Średnia ocen z sieci mimo wszystko wynosi powyżej 80%. „Assault on Dark Athena” z pewnością otrzymałaby gorsze oceny, gdyby nie całkiem dobry tryb multiplayer. Co ciekawe, tryb gry wieloosobowej był pomysłem tylko i wyłącznie Vin’a Diesel’a. Od premiery tej gry, aktor nie udzielił się w żadnej produkcji branży elektronicznej, ale miejmy nadzieję, że nadejdą kolejne gry, w których usłyszymy specyficzny głos Vin’a.
VD jako Riddick
Podsumowanie
Co do tego, że Vin Diesel jest naprawdę dobrym aktorem chyba nikt nie ma wątpliwości. Jak jednak artysta ten wypada w branży gier? Myślę, że dzięki tym trzem, a przynajmniej dwóm produkcjom VD znalazł wielu nowych fanów, ponieważ pokazał, że umie świetnie wczuć się w rolę „dubbingowca” i że w to co robi, zawsze wkłada dużo serca. Zaczął bardzo mocno – świetnymi „Kronikami Riddicka: Ucieczka z Butcher Bay”, co właściwie ustawiło go od początku na bardzo dobrej pozycji. Później nadszedł „Wheelman”, który wcale nie jest taki zły, tylko, moim zdaniem, został wydany zbyt wcześnie i producenci nie zdążyli zrobić wszystkiego, tak jak planowali. Poza tym, z pewnością zabrakło także pomysłów. Najważniejsze, że nadeszło „odrodzenie” w postaci gry „Kroniki Riddicka: Assault on Dark Athena”. Po tej produkcji, Vin Diesel znowu zaczyna liczyć się w tej ogromnej branży, jaką jest elektroniczna rozrywka. Teraz pozostaje tylko czekać na następne projekty, w których udzieli się artysta.
Jak Vin Diesel spisuje się w tej profesji?
Jak artysta spisuje się w wielkim świecie gier wideo, czyli ocena.
Podejście: 8,5/10
Zaangażowanie: 9/10
Dobór gier, w produkcji których uczestniczył: 7,5/10
Wykonanie: 9/10
Ocena ogólna: 8,5/10
Komentarze
22ps: @Wojtek_K ciekawy pomysł z tymi opisami "ludzi sławnych" którzy biorą udział przy produkcji gier - taki "świeży" i oryginalny temat za który nie wątpliwie należą ci się brawa:)
5
...przecina coś tam jak jajko na mięko...
Dobrze się czyta, ciekawe informacje. 5
Film rewelacja.