Airpulse A200 to wysokiej jakości aktywne głośniki na półkę do salonu. Imponują jakością dźwięku, mają łączność bezprzewodową Bluetooth oraz wejście optyczne.
- bardzo dobra jakość wykonania,; - łączność bezprzewodowa Bluetooth i wejście optyczne,; - znakomita szczegółowość tonów wysokich,; - dobra dynamika,; - bardzo głęboka scena,; - tony niskie potrafią zaskoczyć głębią i mocą,; - brak szumów własnych,; - mały i lekki pilot zdalnego sterowania,; - elegancka stylistyka.
Minusy- konieczne jest odpowiednie rozmieszczenie kolumn w pomieszczeniu,; - wycofane tony średnie.
Airpulse A200 - recenzja
Z głośnikami jest jak z samochodami - zaczynasz od czegoś taniego, co daje Ci wiele frajdy, ale później przesiadasz się na coraz lepsze modele i nie ma już powrotu do tego co było wcześniej. Twoje ucho natychmiast wychwyci różnice.
Ja trafiłem ostatnio na głośniki Airpulse A200, które czują się najlepiej w salonie - na półce lub stojakach. Pod względem jakości dźwięku i wykonania reprezentują klasę premium, ale są bardzo uniwersalne. Mają nie tylko wejście optyczne i analogowe, ale też łączność bezprzewodową Bluetooth, byśmy mogli łatwo odtwarzać muzykę ze smartfona. Jest też pilot zdalnego sterowania.
Nie są tanie, ale grają znakomicie. Oto moja recenzja.
Jakość wykonania, ergonomia
Airpulse A200 to niewielkie kolumny aktywne wyposażone w jeden przetwornik średnio-niskotonowy oraz jeden wysokotonowy. Pierwszy z nich jest klasyczny - dynamiczny, a drugi wstęgowy.
Osadzono je w bardzo solidnej obudowie z płyt MDF o grubości 25 mm, pokrytej okleiną z nałożonym satynowym lakierem. Przód jest czarny, a boki i tył mają kolor drewna wiśni.
Pod względem stylistycznym kolumny prezentują klasyczną elegancję. Nie mają maskownic, są proste, dość minimalistyczne, ale gustowne. Wkomponują się zarówno w nowoczesne, jak i bardziej konserwatywne wnętrza.
Pomimo dość kompaktowych rozmiarów 362 x 240 x 297 mm (wy/sz/gł) kolumny są dość ciężkie. Zestaw waży prawie 20 kg. Wnętrza obudów zostały pokryte grubym, falistym materiałem pochłaniającym dźwięk i tym samym zmniejszającym rezonans i przebarwienia.
Specyfikacja:
- Typ zestawu: 2.0, kolumny dwudrożne
- Moc całkowita: 130 W
- Moc przetwornika średnio-niskotonowego: 55W RMS ×2
- Moc przetwornika wysokotonowego: 10W RMS ×2
- Pasmo przenoszenia: 46 - 20000 Hz
- Średnica przetwornika średnio-niskotonowego: przetwornik + zawieszenie 126 mm, z ramą ok.148 mm (5,5 cala)
- Rozmiar przetwornika wstęgowego: 65 mm (długość)
- Relacja sygnału do szumu: ≤ 90 dBA
- Zniekształcenia: ≤ 0,5%
- Skuteczność wejścia: zbalansowane: 1000 ± 50mV, AUX: 550 ± 50mV, optyczne: 350 ± 50mV, koaksjalne: 350 mFFs ± 50 mFFs
- Wejścia dźwięku: Bluetooth, optyczne, AUX, zbalansowane, koaksjalne
- Pilot zdalnego sterowania: tak (+ regulacja na panelu tylnym)
- Masa: ok. 20 kg
- Gwarancja: 24 miesiące door-to-door
Przetwornik wstęgowy, wysokotonowy
Najbardziej wyróżniającym się elementem kolumn Airpulse A200 jest głośnik wstęgowy z korekcją fazową, pełniący funkcję przetwornika wysokotonowego. Ma on postać bardzo lekkiego i cienkiego paska folii metalowej (w tym przypadku aluminiowej) umieszczonego w polu magnetycznym dwóch magnesów neodymowych.
Przetworniki tego typu cechują się małą impedancją, więc w obudowach muszą znajdować się odpowiednie transformatory umożliwiające poprawną współpracę ze wzmacniaczem.
Głośniki wstęgowe są relatywnie rzadko spotykane, ale mają szereg bardzo istotnych zalet. Najważniejsze jest to, że reprodukują dźwięk bardzo szczegółowy, szybki, jasny i dają sobie świetnie radę nawet gdy głośniki grają cicho. Klarowność brzmienia jest imponująca.
Mają też pewne wady. Po pierwsze generują dźwięk kierunkowy. Na szerokość nie można mu wiele zarzucić. W pomieszczeniu 5x5 metrów i rozstawie kolumn wynoszącym ponad 3 metry dźwięk z przetworników wstęgowych rozchodził się na boki bardzo poprawnie. Nie było problemu z odsłuchem w odległości około 4 metrów od kolumn.
Gorzej z kierunkowością w pionie. Tutaj wymagania są zdecydowanie większe. Według mnie głośniki brzmią najlepiej gdy umieszczone są na poziomie głowy lub lekko powyżej.
Poza tym przetwornik wstęgowy nie koniecznie musi spisywać się idealnie w szerokim spektrum gatunków muzycznych. Moim zdaniem te konkretnie modele nadają się do muzyki klasycznej, jazzu i spokojnej elektroniki. Nie są jednak równie przyjemne w odbiorze ciężkiej muzyki gitarowej i bardziej jazgotliwych odmian elektroniki
"Wstęgi" bywają po prostu zbyt ostre, ale oczywiście zależy to w ogromnym stopniu od słuchu i preferencji osoby słuchającej. Ja akurat mam słuch bardzo wyczulony (wręcz wrażliwy) na tony wysokie, a za to mniej wrażliwy na tony niskie. Dlatego często wybieram głośniki i słuchawki, które mają spokojną, stonowaną górę.
Przetwornik dynamiczny, średnio-niskotonowy
Za niższe częstotliwości odpowiada już klasyczny przetwornik dynamiczny, z okrągłą, aluminiową membraną, dość miękkim zawieszeniem oraz solidną, sztywną ramą ze stopu magnezu.
Przetwornik pracuje dość swobodnie, generując miękkie, wibrujące, ale przy tym dość sprężyste i dynamiczne tony niskie. Z tonami średnimi radzi sobie jednak gorzej. Nie chodzi tutaj o ogólną jakość, lecz o odpowiednie pokrycie całego zakresu częstotliwości.
Szkoda, że kolumny Airpulse A200 nie są 3-drożne. Być może ze względu na dużą ilość miejsca zajmowaną przez przetworniki wstęgowe i komponenty wewnątrz obudowy nie wystarczyło już miejsca na dodanie sensownych oddzielnych przetworników średniotonowych. Sądzę jednak, że brzmienie by na tym zyskało.
Każda z kolumn stoi na czterech solidnych nóżkach z dość miękkimi, gumowymi podkładkami. W komplecie mamy jeszcze zapasowe nóżki, w razie uszkodzenia tych podstawowych.
Zawartość opakowania:
- kolumny Airpulse A200
- przewód optyczny TOSLINK-TOSLINK
- przewód RCA-RCA
- przejściówka z RCA na mini jack 3,5 mm
- przewód głośnikowy DIN-5 (5 metrów)
- kabel zasilający
- mały, lekki pilot zdalnego sterowania
- zapasowe nóżki silikonowe
- instrukcja obsługi
Złącza i elektronika
Prawa kolumna jest aktywna - mieści w sobie wzmacniacze, wszystkie złącza sygnałowe, włącznik, zasilanie, potencjometry do regulacji głośności, tonów niskich oraz tonów wysokich, a także czujnik IR do zdalnej kontroli za pomocą pilota. Jest też dość duży, owalny, lejkowaty otwór bass-reflex.
Lewa kolumna ma tylko wejście na przewód sygnałowy wiodący z kolumny aktywnej. Jest on gruby, solidny i ma długość około 5 metrów.
Wszystkie przewody są odłączane i można je w prosty sposób wymienić w razie uszkodzenia.
Złącza, pokrętła i przełączniki umieszczone są z tyłu, co z pewnością utrudnia korzystanie z nich, ale poszczególne wybory i regulacje możemy wykonać za pomocą pilota zdalnego sterowania. Nie dotyczy to jednak tonów niskich i wysokich.
Jak już wspomniałem wyżej do głośników Airpulse A200 możemy podłączyć cyfrowe źródła dźwięku (optyczne i koaksjalne/współosiowe) oraz analogowe (zbalansowane z wtykami XLR oraz klasyczne AUX/RCA).
Źródła cyfrowe przetwarzane są przez układ Texas Instruments PCM9211, a źródła analogowe przez PCM1802 i PCM1804 tej samej firmy.
We współczesnych, uniwersalnych głośnikach domowych nie może zabraknąć również łączności bezprzewodowej - mamy więc tutaj popularny Bluetooth.
Z przodu prawej kolumny umieszczono diodę informującą o typie wybranego źródła: kolory zielony - analogowe, czerwony - cyfrowe, niebieski - Bluetooth. Źródło możemy wybierać za pomocą pilota, lub wciskając pokrętło głośności.
Głośniki A200 mają trzy wzmacniacze klasy D - dwa dla przetworników średnio-niskotonowych i jeden w trybie mostu dla przetworników wysokotonowych. DSP oparty jest na płycie Texas Instruments TLV320AIC3254.
Brak szumów własnych
Zasilanie kolumn zostało zaprojektowane i wykonane poprawnie. Gdy kolumny są włączone, przy braku sygnału nie słychać żadnych szumów własnych. Zestaw robi bardzo pozytywne wrażenie jakościowe właściwie pod każdym względem.
Pilot
Jest mały, lekki i poręczny. Ma funkcję włączania/wyłączania kolumn, przełączania źródeł dźwięku oraz regulacji głośności.