Badanie najchętniej kupowanych produktów na raty w sklepach RTV i AGD
Zakupy w systemie ratalnym przestały być postrzegane jako forma zadłużania się. Dziś to sposób na szybkie posiadanie sprzętu, który jest zbyt drogi, by kupić go za gotówkę. Monedo Now sprawdziło, jaki sprzęt jest najczęściej kupowany na raty.
Jaki sprzęt najczęściej Polacy kupują na raty
Mogłoby się wydawać, że przeciętny dom nie może funkcjonować bez sprzętu AGD i to o nim w pierwszej kolejności powinni myśleć konsumenci. Tymczasem badanie najchętniej kupowanych produktów na raty w Monedo Now pokazuje, że jest dokładnie odwrotnie. Na tej podstawie można przypuszczać, że sprzęty typu pralka, lodówka, odkurzacz są kupowane za gotówkę lub nie są sprzętami pierwszego wyboru. Okazało się bowiem, że decyzja o płatności w ratach w ponad połowie przypadków dotyczy smartfonów. To z kolei każe przypuszczać, że żyjemy w czasach, w których możliwość stałego podłączenia do internetu stała się priorytetem. Niewykluczone, że łatwiej jest żyć bez nowoczesnego robota kuchennego (te są bardzo daleko na liście priorytetów naszych rodaków) niż bez smartfona.
najchętniej kupowane produkty na raty
Na kolejnych miejscach znalazły się laptopy i telewizory. Co ciekawe, Polacy wykazują nikłe zainteresowanie kupowaniem tabletów na raty. Najwyraźniej duży ekran przegrywa z możliwością nawiązywania połączeń głosowych, bo tylko tym w ogólnym założeniu różnią się smartfony od tabletów.
Marka znaczy jakość
Okazuje się, że wybierając sprzęt kupowany na raty, dużą wagę przykładamy do marki. To prawdopodobnie ma związek z przekonaniem, że skoro miesięczne raty nie są wysokie (w zależności od okresu kredytowania mogą wynosić nawet mniej niż pięćdziesiąt złotych), warto postawić na nieco droższy sprzęt lepszej jakości. Przywiązanie do marki wyraźnie widać wśród fanów Apple – stawia na nią blisko 30% konsumentów. Kupno na raty produktów marki Apple może być też podyktowane faktem, iż sprzęt ten, niewątpliwie spełniający nawet bardzo wygórowane wymagania, nie należy do najtańszych. Okazuje się jednak, że jakość ma znaczenie. Zapewne dlatego na drugim i trzecim miejscu znalazły się koreańskie marki Huawei i Samsung (tu warto podkreślić, że Samsung przestał być koreańskim liderem na rynku polskim, w ogólnym zestawieniu zajmuje trzecie miejsce). Huawei jest wybierany przez co piątego konsumenta, Samsung przez co ósmego. Daleko w tyle za nimi znalazło się Sony i coraz popularniejsze w Polsce Xiaomi. Widać jednak wyraźnie, że tym markom dużo brakuje do liderów rynku.
najchętniej kupowane marki
Najczęściej kupowane smartfony
Tu widać wyraźną korelację między liderami marek ogółem a liderami marek wśród smartfonów, co nie powinno dziwić, bo to właśnie smartfony zgarniają ponad połowę rynku sprzedaży w systemie ratalnym.
Ponad 40% rynku należy do Apple i najwyraźniej bezkonkurencyjnego iPhone. Klienci wybierający Apple cenią sobie doskonałą jakość sprzętu i bardzo nowoczesne oprogramowanie.
najchętniej kupowane marki telefonów
Ponad 30% rynku należy do Huawei, a tylko niespełna 12% do jeszcze niedawno niezagrożonego Samsunga. Na czwartym miejscu z 10% udziałem w rynku smartfonów znajduje się Xiaomi.
W przypadku smartfonów najbardziej liczy się ich funkcjonalność i jakość, i to właśnie tymi cechami kierują się konsumenci przy wyborze. Wbrew pozorom tanie produkty z niskiej półki nie sprzedają się dobrze, interesuje się nimi zaledwie co dziewiąty konsument. Można przypuszczać, że tanie smartfony w rzeczywistości nadają się głównie do nawiązywania połączeń telefonicznych, a z tym równie dobrze radzą sobie tradycyjne telefony komórkowe. Aż połowa klientów inwestuje w smartfony z tzw. górnej półki. Tu znajdują się wszystkie nowości rynkowe oraz produkty bardzo wysokiej klasy. Może to także prowadzić do wniosku, że Polacy chętnie zmieniają sprzęt na nowszy i oczywiście lepszy, z niecierpliwością wyczekując kolejnych, ogłaszanych przez producentów, premier smartfonów.
Najczęściej kupowane laptopy
Pierwsze miejsce wśród wiodących producentów i sprzedawców laptopów raczej nie będzie zaskoczeniem. Niepodzielnie dzierży je Apple. Na drugim miejscu znajduje się Acer, na trzecim Huawei, a tuż za nimi Dell. Pozostałe obecne na polskim rynku marki, mają jednocyfrowy procentowy udział w rynku laptopów ogółem.
marki laptopów najchętniej kupowane
Jeśli chodzi o przedziały cenowe, w jakich można znaleźć laptopa, to wyróżnia się cztery: niski, średni, wysoki i gamingowy. Ten ostatni, o nieco tajemniczej nazwie, kryje w sobie bardzo dobrej jakości sprzęt, charakteryzujący się przede wszystkim wysoką wydajnością procesora i karty graficznej, oraz dużą ilością pamięci operacyjnej. Taki sprzęt potrzebny jest przede wszystkim miłośnikom nowoczesnych gier komputerowych. Jest bardzo wydajny, ale i bardzo drogi. Ceny laptopów gamingowych potrafią kilkukrotnie przewyższyć ceny laptopów z wysokiego przedziału cenowego. W tej sytuacji nie powinno dziwić, że to właśnie laptopy gamingowe są najczęściej kupowane na raty. Należy do nich aż 40% rynku. Natomiast najtańsze laptopy to zaledwie 5% rynku. Tu także wyraźnie widać, że Polacy wolą dopłacić, ale korzystać z lepszej jakości sprzętu.
Komentarze
8Wspaniała niepodzielność, z wykresu wynika, że obie marki przyciągnęły po 24,6%
Taki wykres procentowy niepoparty liczbami nie jest wiarygodny.