Wirtualna rzeczywistość według Samsunga - co dziś oferuje Gear VR?
Jest początek 2016 roku i sprawdzamy co zmieniło się w kwestii treści dostępnych na goglach wirtualnej rzeczywistości Samsung Gear VR (Lite)
bardzo prosta konfiguracja i obsługa; lekka i dość wygodna konstrukcja; wbudowany port micro USB do ładowania smartfona; dobra jakość obrazu (jak na gogle do smartfona); płynne działanie; możliwość nagrywania tego co się widzi; niewygórowana cena; coraz więcej interesujących gier i aplikacji; komfortowe oglądanie filmów (np. Netflix i YouTube);
Minusywspółpraca z niewielką liczbą smartfonów Samsung; czas pracy na baterii powinien być dłuższy;
Jednym z ważniejszych tematów w 2016 roku z pewnością będzie wirtualna rzeczywistość. Czy faktycznie w tym roku technologii wirtualnych gogli uda się przebić? Nie brakuje opinii, że VR skończy jak okulary 3D - czyli na zakurzonej półce pod telewizorem / monitorem. Na drugim biegunie są osoby, które widzą w VR ogromny potencjał. Jedno jest pewne - w VR zainwestowano zbyt duże pieniądze, by temat ten miał szybko zniknąć. Jak powszechnie wiadomo, gdy w grę wchodzi grube siano, to hajs musi się zgadzać.
Oculus Rift i HTC Vice masakrują ceną
Jak na razie zostaliśmy zabici ceną gogli Oculus Rift w przedsprzedaży (około 3000 zł), a nieznana jeszcze cena HTC Vive prawdopodobnie powali nas na podłoże. Pierwsze egzemplarze Oculus Rift mają trafić do klientów w czerwcu, ale już teraz mamy do dyspozycji tańsze rozwiązania, które nie oferują tak wysokiej jakości, ale dzięki którym praktycznie każdy może sprawdzić, czy to całe VR w ogóle jest godne zainteresowania.
VR dla każdego?
Najtańszą opcją są oczywiście gogle Google Cardboard - ceny tekturowych wersji zaczynają się od 30 zł. Na nieco wyższej półce cenowej są tanie plastikowe gogle wykorzystujące system Google Cardboard, które można kupić od kilkudziesięciu do 200 zł - wkrótce przetestujemy kilka takich rozwiązań.
Gogle VR - co dostaniemy za 30, a co za 500 zł?
Jeszcze wyżej na półce cenowej znajdziemy gogle Samsung Gear VR. Mieliśmy okazję testować pierwszą wersję tego urządzenia przeznaczoną dla smartfona Galaxy Note 4. Urządzenie sprawdzało się całkiem fajnie, jednak ograniczone było do obsługi tylko jednego smartfona (można się było spotkać również edycją wyłącznie dla S6), a jego cenę również nie budziła entuzjazmu - obecnie można je kupić za około 700-800 zł.
Nowe (tańsze!) gogle Samsung Gear VR Lite
Samsung wprowadził jednak do sprzedaży kolejną wersję gogli, czyli Samsung Gear VR Lite - zgodnie z przyrostkiem jest to nieco "odchudzona" wersja, a więc znacznie tańsza (około 500 zł). Dodatkowo nie obsługuje już jednego smartfona, ale kilka, a konkretnie Galaxy S6 Edge, Galaxy S6, Galaxy Note 5 i Samsung Galaxy S6 edge+. Mocną stroną jest rozwiązania Samsunga jest wsparcie systemu Oculus. Ich obsługa jest znacznie bardziej zaawansowana i wygodna niż w przypadku rozwiązań opartych na Google Cardboard.
Gogle Samsunga wyposażone są we własny żyroskop, akcelerometr i czujnik zbliżeniowy (wykrywający nałożenie gogli na głowę). Po co goglom dodatkowy żyroskop i akcelerometr, skoro smartfony które obsługuje są w nie wyposażone? Czujniki w goglach są znacznie bardziej precyzyjne, co niweluje efekt trzęsienia obrazu podczas gwałtowniejszych poruszeń głową. Łatwo to zaobserwować instalując któryś z tych smartfonów w goglach Google Cardboard. W testach wykorzystaliśmy model Samsung Galaxy S6 Edge+.
Czy pomimo braku oficjalnego wsparcia próbowaliśmy zainstalować w nowych goglach inne wersje smartfonów? Tak, próbowaliśmy tej sztuki z Note 4, ale niestety nie zakończyła się ona powodzeniem. Prawdopodobnie jednak jest to możliwe w przypadku Note Edge.
W porównaniu do gogli przeznaczonych dla Note 4 w nowym modelu oczywiście nie zauważymy żadnej poprawy jakości obrazu - ekrany w smartfonach wciąż charakteryzują się rozdzielczością 2560 x 1440. Poprawy jakości obrazu w goglach Gear VR należy spodziewać dopiero gdy pojawią się smartfony Samsunga z ekranami 4K (3840 x 2160).
Ok, mamy więc nowe, tańsze gogle, które pasują do znacznie większej liczby smartfonów, ale co zmieniło w się w kwestii udostępnionych treści? Na kolejnych stronach sprawdzamy jak prezentuje się obecnie biblioteka aplikacji, gier, filmów i zdjęć dla gogli Gear VR.