Ponownie nadeszła kolej na rządy nvidii, a sztucznie - przy pomocy GeForce'a 7950GX2 - osiągnięta przewaga nad Radeonem X1950XTX przypieczętowana została właśnie premierą układu nowej, ósmej już gener
Czas leci nieubłaganie, od pseudoakceleratorów 3D takich jak ViRGE, o którym można było powiedzieć najwyżej, że jest kompatybilny z tym czy innym standardem (na tej samej zasadzie, co Maluch jest kompatybilny z torem LeMans) układy graficzne przeszły długa drogę. Teraz są drogimi, skomplikowanymi procesorami specjalizowanymi o skali integracji trzykrotnie większej niż obecne procesory systemowe.
Od czasów ViRGE'a zmienił się również rynek - firma S3 zniknęła, Matrox jest legendą jedynie dla weteranów, Intel niepodzielnie rządzi rynkiem układów graficznych w ogóle, zaś rynek chipów 3D podzielony został mniej więcej równo między ATi i nvidię, które walcząc ze sobą zaciekle, mniej więcej co pół roku przekazują - albo raczej wyrywają sobie ;) - koronę lidera.
Ponownie nadeszła kolej na rządy nvidii, a sztucznie - przy pomocy GeForce'a 7950GX2 - osiągnięta przewaga nad Radeonem X1950XTX przypieczętowana została właśnie premierą układu nowej, ósmej już generacji: G80 - GeForce'a 8800. Na odpowiedź ATI - R600 - przyjdzie nam poczekać do początku przyszłego roku, spójrzmy więc na nowe możliwości, oferowane przez G80.
26.5 centymetrowy GeForce 8800 GTX
DirectX 10 i SM 4.0
Nowy GeForce jest pierwszym na świecie chipem wyposażonym w standard shaderów 4.0, a więc kompatybilny z DirectX 10. GeForce 8800 jest również pierwszym chipem o tak wysokim stopniu komplikacji - na jego konstrukcje przypada aż 681 milionów tranzystorów.
GeForce 8800 GTS - wydanie pudełkowe, karta ASUS
karta | GeForce 7950 GX2 | GeForce 8800 GTS | GeForce 8800 GTX |
chip | 2x G70 | G80 | G80 |
technologia wykonania | 90nm | 90nm | 90nm |
PCB | - | P356 (23cm) | P355 (26,5cm) |
zgodność z DX i SM | DirectX 9c Shader Model 3.0 | DirectX 9c i 10 Shader Model 4.0 | DirectX 9c i 10 Shader Model 4.0 |
potoki renderujące ROP | 2x 16 | 20 | 24 |
teoretyczna wydajność | 24 Gtex/sec | 24 Gtex/sec | 36 Gtex/sec |
Stream Procesors | 48* | 96 | 128 |
ALU | 48* | 96 | 128 |
rozdzielanie danych | n/a | Stream Output GigaThread | Stream Output GigaThread |
zegar GPU | 500 MHz | 500 MHz | 575 MHz |
zegar Shader | n/a | 1200 MHz | 1350 MHz |
szyna do pamięci | 512-bit | 320-bit | 384-bit |
ilość pamięci | 2 x 512MB | 640 MB | 768 MB |
typ pamięci | GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 |
zegar pamięci | 600 MHz (1200) | 800 MHz (1600) | 900 MHz (1800) |
przepustowość pamięci | ~75 GB/s | ~62 GB/s | ~85 GB/s |
HDR i FSAA | Intellisample | Lumenex Engine | Lumenex Engine |
obliczenia fizyki | n/a | Quantum Effects | Quantum Effects |
jakość obrazu video | Pure Video | Pure Video | Pure Video |