Karty graficzne

GeForce 8800 - nvidia otwiera erę DirectX 10 i SM 4.0

przeczytasz w 1 min.

Ponownie nadeszła kolej na rządy nvidii, a sztucznie - przy pomocy GeForce'a 7950GX2 - osiągnięta przewaga nad Radeonem X1950XTX przypieczętowana została właśnie premierą układu nowej, ósmej już gener

Czas leci nieubłaganie, od pseudoakceleratorów 3D takich jak ViRGE, o którym można było powiedzieć najwyżej, że jest kompatybilny z tym czy innym standardem (na tej samej zasadzie, co Maluch jest kompatybilny z torem LeMans) układy graficzne przeszły długa drogę. Teraz są drogimi, skomplikowanymi procesorami specjalizowanymi o skali integracji trzykrotnie większej niż obecne procesory systemowe.

Od czasów ViRGE'a zmienił się również rynek - firma S3 zniknęła, Matrox jest legendą jedynie dla weteranów, Intel niepodzielnie rządzi rynkiem układów graficznych w ogóle, zaś rynek chipów 3D podzielony został mniej więcej równo między ATi i nvidię, które walcząc ze sobą zaciekle, mniej więcej co pół roku przekazują - albo raczej wyrywają sobie ;) - koronę lidera.

Ponownie nadeszła kolej na rządy nvidii, a sztucznie - przy pomocy GeForce'a 7950GX2 - osiągnięta przewaga nad Radeonem X1950XTX przypieczętowana została właśnie premierą układu nowej, ósmej już generacji: G80 - GeForce'a 8800. Na odpowiedź ATI - R600 - przyjdzie nam poczekać do początku przyszłego roku, spójrzmy więc na nowe możliwości, oferowane przez G80.

26.5 centymetrowy GeForce 8800 GTX

DirectX 10 i SM 4.0

Nowy GeForce jest pierwszym na świecie chipem wyposażonym w standard shaderów 4.0, a więc kompatybilny z DirectX 10. GeForce 8800 jest również pierwszym chipem o tak wysokim stopniu komplikacji - na jego konstrukcje przypada aż 681 milionów tranzystorów.

GeForce 8800 GTS - wydanie pudełkowe, karta ASUS

karta
GeForce
7950 GX2
GeForce
8800 GTS
GeForce
8800 GTX
chip
2x G70
G80
G80
technologia wykonania
90nm
90nm
90nm
PCB
-
P356 (23cm)
P355 (26,5cm)
zgodność z DX i SM
DirectX 9c
Shader Model 3.0
DirectX 9c i 10
Shader Model 4.0
DirectX 9c i 10
Shader Model 4.0
potoki renderujące ROP
2x 16
20
24
teoretyczna wydajność
24 Gtex/sec
24 Gtex/sec
36 Gtex/sec
Stream Procesors
48*
96
128
ALU
48*
96
128
rozdzielanie danych
n/a
Stream Output
GigaThread
Stream Output
GigaThread
zegar GPU
500 MHz
500 MHz
575 MHz
zegar Shader
n/a
1200 MHz
1350 MHz
szyna do pamięci
512-bit
320-bit
384-bit
ilość pamięci
2 x 512MB
640 MB
768 MB
typ pamięci
GDDR3
GDDR3
GDDR3
zegar pamięci
600 MHz (1200)
800 MHz (1600)
900 MHz (1800)
przepustowość pamięci
~75 GB/s
~62 GB/s
~85 GB/s
HDR i FSAA
Intellisample
Lumenex Engine
Lumenex Engine
obliczenia fizyki
n/a
Quantum Effects
Quantum Effects
jakość obrazu video
Pure Video
Pure Video
Pure Video

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login