Większość testów kart graficznych obejmuje sprawdzenie wydajności oraz temperatury GPU. A co z jakością obrazu? Dziś nadrabiamy zaległości.
Już za chwilę sprawdzimy, czy w popularnych grach występują jakieś różnice w wyświetlanym obrazie. Powyżej zrzut ekranowy z Far Cry 3.
Większość z nas przy wyborze akceleratora graficznego - oprócz ceny, kieruje się takimi czynnikami jak wydajność w grach, kultura pracy systemu chłodzącego, czy też marka. Pozostaje jednak jeszcze jedna kwestia, bardzo często pomijana – wyświetlany obraz, który widzimy na ekranie monitora.
Oczywiście wszelkie różnice nie powinny pojawiać się wśród układów pochodzących od tego samego producenta (np. AMD), a pomiędzy serią Radeon, a GeForce. Odrzucić należy także przypadki różnych klas kart graficznych. Przykładowo w grze Crysis 3, na Radeonie HD 2900 XT będziemy mieli pewne różnice w generowanym obrazie w porównaniu z Radeonem HD 7850 ze względu na obsługę różnych wersji DirectX.
Dlatego też w niniejszym artykule skupimy się jedynie na najnowszych akceleratorach obsługujących DirectX 11. Wszystkie gry, w których badaliśmy jakość obrazu były ustawione na maksymalne detale graficzne, wraz z wygładzaniem krawędzi. Jeśli natomiast dana gra obsługiwała efekty zarezerwowane dla jednego producenta chipu graficznego, były one wyłączane (np. PhysX).
Wybraliśmy 10 reprezentatywnych gier, w których dokonywaliśmy zrzutów ekranowych. Aby wyniki były bardziej klarowne, w większości nich dobieraliśmy dwie lokacje, które w możliwie największy sposób się od siebie różniły.
Różnice w obrazie – z czego mogą się brać?
Producenci układów graficznych starają się jak najlepiej zoptymalizować ich wydajność. Trudno mieć im za złe, że wraz z nowszymi sterownikami, ich możliwości w grach często wzrastają. Im płynniejszy obraz, tym lepiej. Niedopuszczalne jest jednak, gdy programiści robią to kosztem obrazu. Niejednokrotnie zdarzało się zauważyć gorszej jakości tekstury, cienie, czy oświetlenie. To napotkaliśmy dawno temu w artykule, pt. Catalyst i ForceWare – wydajność i jakość obrazu. Jesteśmy ciekawi, czy obecnie również występują takie różnice w grach na kartach Radeon i GeForce. Pamiętajmy, że szukamy drastycznych różnic, takich jak gorsze tekstury, rozmycie obiektów, oświetlenie bądź cienie.
Jak sprawdzaliśmy
Nie zagłębiając się w szczegóły, wybraliśmy możliwie najprostszą metodę: włączaliśmy grę, znajdowaliśmy odpowiednią scenę, czy punkt na mapie i dokonywaliśmy zrzutu ekranowego. Później, na dużym przybliżeniu analizowaliśmy cały obszar obrazu. Jeśli coś rzuciło nam się w oczy, będziemy o tym pisać. Nasze pomiary wykonaliśmy na akceleratorach Radeon HD 7970 i GeForce GTX 780 przy użyciu najnowszych, oficjalnych sterowników.