Opis pakietu Adobe Creative Cloud
Coraz więcej producentów decyduje się udostępniać swoje oprogramowanie w chmurze. Wśród nich jest również firma Adobe, która zaoferowała swoje narzędzia w ramach członkostwa Creative Cloud. Co to oznacza dla przedsiębiorców?
autor: Alicja Żebruń
Dostęp do oprogramowania i dokumentów bez względu na miejsce, w jakim się znajdujemy bądź też niezależnie od sprzętu komputerowego, jakim w danej chwili dysponujemy – to główne zalety rozwiązań chmurowych. Takie rozwiązania proponuje przedsiębiorcom także firma Adobe, producent popularnego Photoshopa czy Acrobata.
Grafika w chmurze
Adobe Creative Cloud, czyli Kreatywna Chmura Adobe, to najnowsza metoda udostępniania oprogramowania firmy Adobe, a także współdzielenia utworzonych za jego pomocą treści. Oznaczonych skrótem CC programów, takich jak na przykład Photoshop CC, nie kupimy w wersji pudełkowej. Przedsiębiorca nie jest obecnie skazany na zakup drogiej „dożywotniej” licencji, a może po prostu potrzebne oprogramowanie „wynająć” płacąc abonament na czas potrzebny do wykonania danego zlecenia. Takie rozwiązanie jest tańsze i pozwala rozwinąć skrzydła początkującym przedsiębiorstwom przy stosunkowo niewielkich początkowych nakładach. Ma też inne zalety.
Firmy, będące subskrybentami Adobe Creative Cloud, mają zawsze dostęp do najnowszych rozwiązań. Przedsiębiorca nie musi już czekać dwa czy więcej lat na wdrożenie kolejnej wersji oprogramowania z nowymi, potrzebnymi mu udogodnieniami. Programy można aktualizować na bieżąco i bez ponoszenia dodatkowych kosztów – od razu, gdy pojawią się nowe narzędzia czy funkcje. Warto wiedzieć, że jeśli użytkownik nie ma takiej potrzeby, nie musi pobierać aktualizacji, szczególnie jeśli nowe narzędzia mają wymagania, którym trudno w danej chwili sprostać lub gdy nowe wersje programów nie są kompatybilne ze sprzętem komputerowym naszych biznesowych partnerów.
Zaletą chmurowych rozwiązań Adobe jest także lepszy przepływ pracy pomiędzy pracownikami i większa kontrola nad procesem twórczym, jak również łatwość prezentacji wykonanych projektów klientom na przykład za pomocą urządzeń przenośnych takich jak tablet. Do tego mamy dostęp do wielu innych usług i programów, różnych wersji językowych oraz 20-gigabajtowej przestrzeni dyskowej lub do 100 GB na użytkownika w przypadku planu subskrybcji dla zespołów. Ten drugi plan, choć droższy, daje dodatkowo kilka innych korzyści – m.in. łatwe zarządzanie poszczególnymi licencjami i administrowanie stanowiskami, dodatkowe usługi, a także gwarancję dwóch (w ciągu roku) indywidualnych konsultacji specjalistycznych.
Wymagania systemowe zależą w dużym stopniu od aplikacji, ale większość programów, jak i aplikacja Creative Cloud, wymaga zainstalowanego na komputerze systemu Windows 7 z dodatkiem Service Pack 1 lub Windows 8, bądź Mac OS X 10.7 lub 10.8. Niezbędne jest również połączenie z Internetem celem pobrania i aktywacji oprogramowania, a potem co 30 lub 99 dni.
Koszty licencji
W ofercie firmy Adobe przedsiębiorcy znajdą różne wersje planów abonamentowych. Niestety, obecnie, niezależnie od przyjętego planu, możemy subskrybować albo pełny pakiet, albo pojedyncze aplikacje (wtedy mamy nieco ograniczony dostęp do usług). Nie ma wariantu obejmującego wybraną grupę programów, tak jak to było w przypadku pudełkowych licencji Creative Suite. Jeśli chcemy korzystać z trzech lub więcej aplikacji, najlepiej zapłacić za pełen pakiet – inne rozwiązanie nam się po prostu nie opłaci.
Jeśli prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą, może zainteresować nas plan dla pojedynczych osób. Koszt subskrybowania jednej aplikacji wynosi około 25 euro miesięcznie (przy rocznym zobowiązaniu), a koszt „dzierżawy” całego pakietu to około 62 euro miesięcznie (przy rocznym zobowiązaniu) lub ponad 92 euro/miesiąc, gdy chcemy mieć możliwość zrezygnowania w dowolnym momencie.
Jeśli jesteśmy posiadaczami starszej wersji programów, koszt będzie nieco niższy. Użytkownicy poprzednich wersji oprogramowania Adobe CS3, CS4 i CS5 zapłacą za pełny pakiet około 37 euro miesięcznie, a CS6 około 25 euro/miesiąc (konieczne jest zobowiązanie roczne). Pojedynczą aplikację można subskrybować za ponad 12 euro miesięcznie.
W przypadku kilkuosobowych firm lepszym wyborem może być wspomniany przed chwilą plan dla zespołów. Ceny dotyczą wówczas pojedynczego stanowiska, niemniej wymagane jest tu też roczne zobowiązanie. Koszt subskrybowania jednej aplikacji wynosi około 30 euro miesięcznie, a całego pakietu to wydatek ponad 86 euro miesięcznie. Posiadając starsze wersje programów (od CS3 wzwyż) zapłacimy ponad 49 euro miesięcznie (pierwsze 2 lata) lub około 20 euro miesięcznie za pojedynczą aplikację. W przypadku dużych przedsiębiorstw w sprawie planu subskrypcji powinniśmy skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielem Adobe. Co ważne, wszystkie podane wyżej ceny uwzględniają już 23-procentowy podatek VAT.