MSI Gaming 24GE w testowanej konfiguracji wyposażono w procesor Intel Core i7-4720HQ. To czterordzeniowy układ obsługujący osiem wątków. Jego bazowe taktowanie wynosi 2,6 GHz, które w trybie Turbo może się zwiększyć do 3,6 GHz. Procesor wykonany w 22-nanometrowym procesie technologicznym, a jego TDP wynosi 47W.
Z procesorem zintegrowany jest układ graficzny Intel HD Graphics 4600. Konfigurację uzupełnia 16 GB pamięci RAM oraz dwa dyski twarde - klasyczny HDD o pojemności 2 TB i dwa dyski SSD o łącznej pojemności 256 GB. W teście Cinebench MSI Gaming 24GE uzyskał wynik 3.35 pkt., czyli całkiem nieźle. Potwierdzają to wyniki w kolejnych benchmarkach, które prezentuję poniżej.
A jak wypadły testy w grach? Spójrz poniżej.
Dirt Showdown
rozdzielczość 3840 x 2160 px, MSAA x4
Wysokie | 35 24 |
Średnie | 38 32 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Dirt Showdown
rozdzielczość 1920 x 1080 px, MSAA x4
Ultra | 44 33 |
Wysokie | 96 77 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Dirt Showdown jest mało wymagającym tytułem, więc nie dziwi fakt, że możemy go spokojnie uruchomić w natywnej rozdzielczości UltraHD i wciąż cieszyć się płynną animacją. Szczegółowość grafiki na poziomie Ultra wymaga jednak obniżenia rozdzielczości do Full HD.
Bioshock Infinite
rozdzielczość 3840 x 2160 px
Niskie | 25 19 |
Wysokie | 20 15 |
Ultra | 17 13 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Bioshock Infinite
rozdzielczość 1920 x 1080 px
Niskie | 99 66 |
Bardzo wysokie | 62 43 |
Ultra | 55 38 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Bioshock Infnite nie jest najnowszym tytułem, więc nie będzie stanowić najmniejszego problemu dla podzespołów MSI. W rozdzielczości Full HD można bez problemu ustawić maksymalną szczegółowość grafiki. Z kolei w natywnej rozdzielczości Ultra HD płynność animacji zbliżoną do 30 klatek na sekundę można uzyskać przy niskiej szczegółowości grafiki.
Battlefield 4
rozdzielczość 3840 x 2160 px
Niskie | 30 24 |
Wysokie | 17 11 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Battlefield 4
rozdzielczość 1920 x 1080 px
Niskie | 105 98 |
Bardzo wysokie | 55 42 |
Ultra | 35 27 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Battlefield 4 to kolejny tytuł, w który można zagrać w najwyższej rozdzielczości, chociaż aby utrzymać 30 klatek na sekundę, trzeba obniżyć jakość grafiki do niskiego poziomu. Po zejściu do Full HD śmiało można ustawić grafikę na poziomie Ultra, a animacja pozostanie płynna.
Thief
rozdzielczość 3840x 2160 px
Niskie | 18 13 |
Normalne | 15 12 |
Wysokie | 11 8 |
Bardzo wysokie | 8 2 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Thief
rozdzielczość 1920 x 1080 px
Niskie | 50 37 |
Normalne | 41 31 |
Wysokie | 33 27 |
Bardzo wysokie | 26 18 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
W przypadku rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli gra chodzi płynnie w każdych ustawieniach graficznych. Zmiana na natywną rozdzielczość wyświetlacza, czyli 3840 x 2160 sprawia jednak, że animacja traci swą płynność, nawet przy niskiej szczegółowości grafiki. Cóż, jeszcze nie czas na grę w Ultra HD.
Wiedźmin 3: Dziki Gon
Wiedźmin 3: Dziki Gon
rozdzielczość 3840 x 2160 px
Niskie | 11 8 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wiedźmin 3: Dziki Gon
rozdzielczość 1920 x 1080 px
Wysokie, postprocesy wysokie | 19 15 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wiedźmin 3: Dziki Gon
rozdzielczość 1920 x 1080 px
Średnie, postprocesy niskie | 28 21 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wiedźmin 3: Dziki Gon
rozdzielczość 1920 x 1080 px
Niskie, postprocesy niskie | 32 24 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
No dobrze, a co z Wiedźminem? No cóż, tutaj MSI 24GE nieco mnie zaskoczył. Wprawdzie nie oczekiwałem, że będę mógł grać w natywnej rodzielczości 4K z detalami ustawionymi na poziomie Uber, ale nie spodziewałem się aż tak niskiego wyniku. Dość powiedzieć, że rozdzielczość UltraHD była niegrywalna przy każdych ustawieniach, nawet przy niskich, liczba klatek na sekundę z ledwością przekroczyła dziesięć. Po obniżeniu rozdzielczości do Full HD było już lepiej, chociaż i tak konieczne było obniżenie szczegółowości grafiki do średniego lub najlepiej niskiego poziomu. Cóż, MSI AG270 z grafiką Geforce GTX 970M lepiej sobie poradził z tym zadaniem. Sorry Geralt, taki mamy klimat.
Dysk
AIO wyposażono w klasyczny dysk HDD o pojemności 2 TB oraz dwa dyski SSD o pojemności 128 GB każdy połączone w RAID 0. Taki zestaw gwarantuje szybką i płynną obsługę aplikacji oraz odpowiednio dużo miejsca na przechowywanie danych tj. zdjęcia, filmy, muzyka, czy inne istotne dla nas pliki.
Testy potwierdziły moje przypuszczenia. Dysk jest szybki jak błyskawica. Widać to zresztą nawet bez konieczności sprawdzania tego w specjalistycznych benchmarków. Komputer uruchamia się szybko, podobnie jak poszczególne aplikacje. Praca na nim to przyjemność.
Ekran
AIO wyposażono w doskonały ekran o przekątnej 23,6 cala i rozdzielczości 4K. Muszę przyznać, że obraz faktycznie jest doskonały – każdy szczegół jest ostry i wyraźny. Test kolorymetrem pokazał maksymalną wartość luminancji na poziomie ponad 260 cd/m2. Taka wartość w połączeniu z antyodblaskową powierzchnią gwarantuje czytelność nawet w jasny dzień.
Jest jednak jedno, ale za to poważne „ale”. Otóż tak wysoka rozdzielczość staje się olbrzymim obciążeniem dla podzespołów AIO. Oznacza to, że nie ma szans aby zagrać w najnowsze tytuły w natywnej rozdzielczości 4K. Konieczne jest jej obniżenie. W ten sposób doskonały wyświetlacz staje się niejako sztuką dla sztuki, pokazem mocy, z którego nie można w pełni skorzystać.
Na szczęście z filmami w rozdzielczości 4K MSI poradzi sobie już bez problemu. Można więc skupić się na takim, a nie innym wykorzystaniu możliwości ekranu. A do gier zostaje Full HD.
Plusem jest obecność technologii AntiFlicker oraz Less Blue Light. Są one odpowiedzialne za redukcję migotania i zmniejszenie emisji niebieskiego światła. Dzięki temu oczy nie męczą się nawet przy wielogodzinnym posiedzeniu przed ekranem.