W obecnej chwili, jeśli szukamy bardzo wydajnej karty do gier, modele GeForce 8800GTS 512MB - oparte na procesorze graficznym G92 - są jednym z najbardziej opłacalnych zakupów. Ich wydajność w rozdzielczościach do 1680x1050 plasuje się niezwykle blisko droższego i starszego GeForce 8800 GTX.
Kupując takiego 8800 GTS 512MB warto wiedzieć, że na rynku dostępnych jest już kilka odmian, z niższymi lub wyższymi zegarami, ale niewielkiej różnicy w cenie.
W połowie grudnia, w kilka dni po światowej premierze, przetestowaliśmy pierwszy model, zgodny z referencyjną specyfikacją nVidii, czyli zegarami 650/971MHz - odpowiednio dla GPU i pamięci.
Drugim egzemplarzem z tej serii, który trafił do nas na testy, jest fabrycznie podkręcany model od firmy MSI. Częstotliwość rdzenia podniesiono aż o 80MHz, a więc do 730MHz. Taktowanie pamięci pozostało na tym samym poziomie = 972 MHz (efektywne 1944).
Przeglądając cenniki znajdziecie jeszcze karty innej marki, np: EVGA, z pamięciami taktowanymi zaledwie @ 800MHz (ef.1600), albo rdzeniem fabrycznie podkręconym na 700MHz, albo maksymalnie podkręcone, jak np: ASUS - 740/1040MHz.
O ile rdzeń można jeszcze samemu podkręcić, to radzę unikać kart z niżej taktowanymi pamięciami, w których z dużą dozą prawdopodobieństwa wlutowano kości pamięci ze słabszym czasem dostępu, np: 1.2ns. Niestety, moduł chłodzenia zakrywa również kości pamięci, więc nie da się ich szybko zidentyfikować podczas zakupu.
karta | MSI GeForce 8800GTS 512 / NX8800GT-T2D512E-OC |
seria | GeForce 8800GTS (G92-400) 16rop / (TMU: 64TA 64TF) / 128SP |
częstotliwość GPU | 730 Mhz |
częstotliwość pamięci | 972 Mhz (1944 DDR) |
ilość i typ pamięci | 512MB GDDR3 256-bit 1 ns |
wyjścia | 2xDVI (+HDCP), HDTV-out |
chłodzenie | aktywne referencyjne nvidia (dwuslotowe) |
wyposażenie | Lord of The Rings OnLine (pełna wersja) Colin McRae DIRT (pełna wersja) przejściówka 1x DVI na D-Sub, kabel S-video, HTDV, przejściówka zasilania molex-6pin, CD-driver, manual |
jakość wykonania | 5 |
głośność chłodzenia | 4 ciche (went. poniżej 35% - ~600rpm) |
temperatura: | praca (3D): ~75°C spoczynek (2D) : ~50°C |
* temperatury odczytywane z nTune
Tak jak testowany wcześniej klasyczny model Gigabyte'a, również ten, overclockowany MSI, korzysta z referencyjnego, dwuslotowego chłodzenia nVidii. Trzeba przyznać, że po wielu próbach nVidii udało się zaprojektować bardzo świetne chłodzenie. Jest wydajne i do tego względnie ciche. Nic dziwnego, że żaden z producentów nie kwapi się do wydawania pieniędzy na własne pomysły. Wystarczy pacnąć nalepkę i po sprawie.
W trybie 2D temperatura GPU oscyluje na poziomie 55°C, a wentylatorek jest ledwo słyszalny. Po godzinie w Crysisie dochodzi do 80°C, a chłodzenie działa jeszcze w miarę cicho. Po dłuższym graniu wiatraczek wchodzi na wyższe obroty i wtedy zaczyna być nieco uciążliwy, głównie gdy giercujemy późnym wieczorem. Można wtedy skorzystać z ręcznej regulacji wentylatora, albo zadbać aby do obudowy trafiało więcej chłodnego powietrza (zdjęcie bocznej pokrywy obudowy, lub wydajne wiatraki wtłaczające).
Częstotliwości taktowania karty, regulację wentylatora chłodzącego, oraz monitorowanie temperatury GPU, dostaniemy w sterownikach nVidii po zainstalowaniu dodatkowego oprogramowania nTune. Cały ten 'Control Panel" jest jak na mój gust nieco toporny, ale najważniejsze że działa. Można go używać do czasu aż pojawi się nowa wersja RivaTuner, z obsługą kart G92.
Tym, którzy zdecydują się na tę kartę MSI, odradzam instalowania z dołączonej płytki CD dodatkowej aplikacji MSI DualCoreCenter. Z doświadczenia wiem, że aplikacja potrafi i powinna obsługiwać także karty graficzne, ale zamiast tego dostałem ślicznego 'blue-screena' i półgodzinną zabawę w wywalenie tego ustrojstwa z systemu.
Po przeglądnięciu wszystkich testów wnioski są następujące:
Test | w stosunku do 8800 GTS 512MB | w stosunku do 8800 GTX 768MB | w stosunku do Radeona 2900XT |
karta MSI jest: (szybsza + / wolniejsza - ) | |||
3Dmark06: 1680x1050 | +6% | +8% | +15% |
3Dmark06: 1920x1200 | +6% | +7% | +17% |
3Dmark06: 1680x1050 +AAx4 i Aniso x16 | +4% | -3% | +24% |
3Dmark06: 1920x1200 +AAx4 i Aniso x16 | +4% | -1% | +23% |
HL2 EO: 1680x1050 +AAx4 Aniso x16 | +4% | +9% | +75% |
HL2 EO: 1920x1200 +AAx4 Aniso x16 | +5% | +2% | +69% |
PREY: 1680x1050 +AAx4 Aniso x16 | +12% | -3% | +35% |
PREY: 1920x1200 +AAx4 Aniso x16 | +7% | -2% | +32% |
World in Conflict: 1680x1050 ustawienia WYSOKIE | +5% | +3% | 0% |
World in Conflict: 1920x1200 ustawienia WYSOKIE | +3% | +3% | 0% |
World in Conflict: 1680x1050 ustawienia BARDZO WYSOKIE | +3% | 0% | -6% |
World in Conflict: 1920x1200 ustawienia BARDZO WYSOKIE | +7% | +3% | -3% |
World in Conflict: 1680x1050 ustawienia WYSOKIE + AAx4 | +7% | -9% | +7% |
World in Conflict: 1920x1200 ustawienia WYSOKIE + AAx4 | +9% | -17% | +4% |
CRYSIS: 1280x1024 ustawienia WYSOKIE | +4% | -3% | +17% |
CRYSIS: 1680x1050 ustawienia WYSOKIE | +8% | -4% | +44% |
CRYSIS: 1920x1200 ustawienia WYSOKIE | +0% | -8% | +69% |
CRYSIS: 1280x1024 ustawienia BARDZO WYSOKIE | +5% | 0% | +43% |
Od klasycznego GeForce'a 8800GTS 512MB, karta MSI jest średnio 5~7% szybsza. Tyle daje samo podkręcenie GPU do 730 MHz.
Czasami podkręcony MSI 8800GTS lekko wyprzedza GTXa 8800, ale dzieje się to głównie przy mniej wymagających testach. Na przykładzie World in Conflict ustawienia WYSOKIE z AntyAliasingiem x4 oraz CRYSIS w ustawieniach wysokich, widać że większa ilość pamięci (768 vs 512MB) oraz szersza szyna danych (384 vs 256-bit), dają GTX'owi jeszcze znaczną przewagę nad nowym 8800 GTS. Jeśli chodzi o porównanie z konkurencją, to niestety, Radeon 2900XT dostaje lekkie baty.
Podsumowując, fabrycznie podkręcony MSI 8800GTS 512MB to karta godna uwagi. Polecam.
MSI GeForce 8800GTS 512MB OC | ||
plusy: | minusy: |
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!