Jestem fanem, a może byłem serii Need for Speed. Jednak po świetnym Most Wante'dzie pojawiła się jego nieudana kontynuacja - Carbon. Już tutaj coś nie grało - brakowało tej dynamiki z MW. Później było już tylko gorzej. Pro Street spodobał się nielicznym i to przestało być już stare dobre NFS. Zdobywanie nowych terenów, pokonywanie gangów władających ulicami. Szybko na ratunek wystartował Undecover. I tutaj był wielki znak zapytania. Co to jest. Okazało się, że to totalnie nieudana produkcja - nie było wyścigu, który musiałbym zaczynać od nowa - poziom trudności mnie dobił w szczególności. Policja nie złapała mnie ani razu, w porównaniu do Most Wanted było kilka okazji do pięknego podziurawienia opon o kolczatki... Po za tym był niedopracowany - miał być ostatnia deską ratunku, został gwoździem na dobitkę.
Po tej produkcji nad serią Need For Speed postawiono wielki napis R.I.P., który miał zadecydować - czy jest sens prowadzić dalej serię czy nie. Zwolnienie pracowników podział na kilka drużyn - efekt jednoczesna produkcja 4 nowych tytułów. Rewolucja? Niby tak, ale jak to się ma do rzeczywistości. W ostatnich dniach premierę miała nowa część o nazwie Shift. Nazwa zaskakująca, w końcu jakby nie patrzeć na to z różnych stron oznacza po angielsku zmianę(dokładniej to np. w pracy, jednak jakaś to zmiana jest). Postanowiłem przekonać się i dać ostatnią szansę serii Need for Speed na odbudowanie swojej reputacji. Jak jednak jest w rzeczywistości. Czy Shift to dobry krok do przodu, czy może totalna klęska po której producenci będą wstydzić się pokazać? Przekonajmy się czy nowy Shift to Shift czy Shit!
Informacje ogólne |
Producent | Slightly Mad Studios |
Wydawca | Electronic Arts Inc. |
Wydawca wersji PL | Electronic Arts Polska |
Ograniczenia wiekowe | 3+ |
Format Nośnika | DVD-ROM |
Gatunek | wyścigi |
Tryb gry | jeden gracz/wielu graczy |
Premiera: | 15 września |
Platforma | PC |
Cena | 109-129 zł (PC) |
Premiera: | 15 września |
Premiera w Polsce: | 18 września |
Wymagania sprzętowe |
Minimalne | Zalecane | |
System operacyjny | Windows XP lub Vista | |
CPU | Intel Pentium 4 3.2 Ghz lub AMD Athlon 64 3500+ | Intel Core 2 Duo lub AMD 64 X2 5200+ lub AMD Phenom |
Pamięć | 1 GB MB RAM lub więcej (Vista wymaga 2 GB RAM) | 2 GB lub więcej (Vista wymaga 3 GB RAM) |
HDD | 10 GB | |
Grafika | 256 MB RAM (Pixel Shader 3.0, PCI-Ex) | 512 MB RAM (Pixel Shader 3.0, PCI-Ex) |
Dźwięk | Karta dźwiękowa kompatybilna z DirectX 9.0c | |
Napęd | 8x DVD-ROM | |
Sieć | Wymaganie połączenie LAN lub Internet do gry sieciowej |
Lista aut:
- 2006 Aston Martin DBR9
2009 Audi R8 LMS
2008 Audi R8
2008 Audi RS 4
2007 Audi S3
2007 Audi TT 3.2 quattro
2006 Audi S4
BMW M3 E36
BMW M3 E46
BMW M3 E92
2008 BMW 135i Coupé
2009 BMW M3 GT2
2007 BMW Z4 M Coupé
2008 Bugatti Veyron 16.4
2006 Dodge Challenger Concept
2008 Dodge Viper SRT10
Vaughn Gittin Jr’s 2010 Falken Tire Ford Mustang GT
2010 Ford Shelby GT500
2007 Ford Focus ST
2006 Ford GT
2006 Need For Speed Shelby Terlingua
1996 Ford Escort RS Cosworth
2010 Chevrolet Camaro SS
2006 Chevrolet Cobalt SS
2006 Chevrolet Corvette Z06
2006 Honda Civic Si
2000 Honda S2000
2006 Koenigsegg CCX
2008 Lamborghini Gallardo LP560-4
2007 Lamborghini Murciélago LP640
2007 Lamborghini Reventón
2006 Lotus Elise 111R
2007 Lotus Exige S
2005 Maserati MC12 GT1
2008 Mazda MX-5
2006 Mazda RX-8
1995 Mazda RX-7
1994 McLaren F1
2007 Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition
2007 Mercedes-Benz SL65 AMG
2008 Mitsubishi Lancer EVOLUTION
2006 Mitsubishi Lancer EVOLUTION IX MR-edition
2003 Infiniti G35 (V35)
1997 Nissan 200SX (S14)
2009 Nissan 370Z (Z34)
2006 Nissan 350Z (Z33)
2009 Nissan GT-R SpecV (R35)
2008 Nissan GT-R (R35)
2000 Nissan Silvia (S15) spec.R AERO
1999 Nissan Skyline GT-R (R34)
1972 Nissan Skyline 2000GT-R
1992 Nissan 240SX (S13)
2006 Pagani Zonda F
2010 Pagani Zonda R
2008 Porsche 911 GT2
2009 Porsche 911 GT3 RSR
2006 Porsche 911 GT3 RS
2004 Porsche Carrera GT
2007 Porsche Cayman S
2008 Renault Mégane RS
2007 SEAT Leon CUPRA
2006 Subaru Impreza WRX STi
2007 Lexus LF-A Concept
2008 SCION tC
1986 Toyota Corolla GTS (A86)
2008 Volkswagen Scirocco
2006 Volkswagen Golf GTI
Lista torów:
- Alpental
Autopolis International Racing Course
Ambush Canyon
Brands Hatch
Dakota
Ebisu Circuit
Glendale
Hazyview
Mazda Raceway Laguna Seca
London
Miytomi
Nordschleife
Road America
Rustle Creek
Silverstone
Circuit de Spa Francorchamps
Tokyo
Willow Springs
Krótka prezentacja |
Kawałek prezentacja gry zaczerpnięty ze strony producenta:
Nowa część kultowej serii to krok w kierunku symulacji, która daje kierownicę do ręki wszystkim pasjonatom sportów motorowych marzącym o poprowadzeniu jednego z najmocniejszych aut świata.
Przekonasz się na własnej skórze, co czuje kierowca samochodu sportowego podczas wyścigu: wszechogarniający ryk silników, nieustanna walka o pozycje, jazda na granicy przyczepności, działanie sił przeciążenia, odbierające dech w płucach kolizje. Dzięki zastosowanemu w Need for Speed SHIFT systemowi wizualizacji warunków jazdy poczujesz nie tylko każdą nierówność drogi, ale i mordercze przeciążenia podczas przyspieszania, hamowania i jazdy w zakrętach.
Kolejnym elementem jest profil zawodnika, dzięki któremu bez reszty wcielisz się w rolę kierowcy wyścigowego. Na podstawie umiejętności i stylu jazdy gracza każdy zawodnik zyskuje niepowtarzalną osobowość, mającą wpływ na odblokowanie samochodów, postępy kariery oraz dobór przeciwników podczas gry w sieci. W Need for Speed SHIFT sposób jazdy to nie tylko element strategii, ale i narzędzie tworzenia osobowości kierowcy!
Need for Speed SHIFT jest owocem współpracy Slightly Mad Studios, Black Box oraz Patricka Soderlunda, wiceprezesa EA Games Europe.
Slightly Mad Studios to twórcy między innymi takich hitów, jak GT Legends i GTR 2.
Podsumowując grę tworzą osoby z doświadczeniem, dzięki czemu seria Need For Speed powinna poprawić swój wizerunek. Jakie jednak są realia? Wygląda na to że duże zwolnienie pracowników BlackBox'u wywołało pewną motywację dla aktualnych twórców.
Intro |
Po zainstalowaniu gry możemy z przyjemnością kliknąć w ikonę na pulpicie. Rozpoczyna się wczytywanie gry i zostaje nam wyświetlone intro do gry, czyli wprowadzenie w wirtualny świat poprzez animację. Specjalnie na potrzeby recenzji sfilmowałem je programem Fraps i wstawiłem na Youtube'a:
I jakie są wasze wrażenia po obejrzeniu? Jak dla mnie jest dobrze, jednak mogłoby być lepiej. Przede wszystkim na miejscu twórców zmodyfikowałbym trochę ścieżkę dźwiękową - przyspieszył oraz dodał mocne argumenty dźwiękowe. Podczas oglądania brakowało mi adrenaliny - kraksy były sztuczne, może to przez ten wąski obraz. Przydałoby się powiększenie na 85% ekranu oraz dodanie efektów gdzie zasłanialibyśmy rękoma oczy - czyli np. resztki samochodu po jego rozbiciu mające zaraz w nas uderzyć, albo dwa finiszujące auta, jadące wprost na nas i nagłe odwrócenie kamery po przejechaniu linii mety. Intro oceniam surowo, ponieważ pokazuje możliwości gry. Dajmy na to Call of Duty 4 - skrót misji oraz ogólne przedstawienie rzeczywistości. Natomiast Shiftowi brakuje tej adrenaliny i poczucia szybkości.
Ocena: 3/5
Logowanie |
Na poprzednim filmiku zamieściłem również cały etap logowanie. Według mnie jest ono uciążliwe. Wybieramy profil i wciskamy "Enter". Ukazuje się nam napis: "Wczytywanie zakończone". Klikamy Enter. Jednak za chwilę mamy "Proszę czekać, trwa wczytywanie elementów profilu". Chwila. To wczytał się już ten profil czy nie? Autorom gry chodziło może o wczytanie danych podstawowych czyli stanu zapisu, jednak o załadowaniu menu miał informować inny napis. Dodatkowo trwa to ładne kilka sekund. Po wczytaniu profilu jednak nie możemy cieszyć się bezpośrednio grą, wtedy loguje nas system EA Nation (na szczęście da się to ominąć, jeżeli nie mamy zamiaru grać w sieci w danej chwili, wciskając Esc, tak też postąpiłem).
Ocena: 3/5
Menu |
Menu gry jest powolne. Może to z powodu zbyt małej ilości pamięci RAM, którą posiadam. Jest to bowiem 2GB. Wydaje mi się, iż jest to wystarczająca ilość do płynnego poruszania się po menu. Jednak gdy odwiedziłem salon samochodowy, aby zobaczyć poszczególne auta trzeba było wykazać się niemałą cierpliwością. Nie było pojazdu, na którego wczytanie nie musiałbym czekać. Na szczęście powolność menu usprawiedliwia strona wizualna. Dodatkowo jest przejrzyste i intuicyjne. - najważniejsze rzeczy zostały wyróżniono większą czcionką. Poniżej zamieszczam filmik obrazujący układ i wygląd menu.
Ocena: 4/5
Salon samochodowy |
Salon samochodowy będziemy odwiedzać dość często. Oczywiście po to aby w naszym garażu mógł zagościć nowy pojazd. Dlatego ważnym elementem jest odpowiednia prezentacja aut - wyróżnienie ich cech. Poniżej zamieszczam screena z salonu.
Przeanalizujmy wspólnie zdjęcie. Na samej górze zamieszczona jest kwota, którą możemy przeznaczyć na zakup auta. Obok widnieje rodzaj klasy z samochodami, którą aktualnie przeglądamy. Możemy ją zmienić klawiszami 8 oraz 9. Klas w sumie jest 6, oto ich lista:
- Wszystkie samochody
- Klasa 1
- Klasa 2
- Klasa 3
- Klasa 4
- Samochody do driftu
Następnie pod spodem mamy listę pięciu aut, które w pierwszej kolejności ujrzymy. Następnie pod opisaną tabelką prezentowane jest auto, a po prawo znajdują się jego dane techniczne - osiągi. Po wciśnięciu klawisza 1 ukazują nam się parametry, czyli produkcja, masa, moc i moment obrotowy. Jak widać, aby ułatwić porównywanie wozów zastosowano tzw. skalę osiągów samochodu - dzięki niej łatwiej możemy dokonać wyboru. Na samym dole wypisane są ulepszenia, które będziemy mogli zastosować w naszym nowym wozie. Wszystko to jest jak najbardziej przejrzyste
Ocena: 5/5
Tuning |
Tuning jest bardzo zaawansowany. Dzieli się na 2 części: Ulepszenia oraz Tuning - tak to nazywa się w menu. Gdy wejdziemy w menu do działu Ulepszeń ukaże nam się okno, w którym możemy kupić nowe części.
Nie ma chyba sensu, żeby rozpisywać się na temat tuningu, wszystko widoczne jest na screenach i filmiku. Zajmijmy się więc częścią bardziej zaawansowaną. Aby się tak dostać wchodzimy w menu do działu "Tuning" i ukazuje nam się taki obraz:
Ocena: 5/5
Kamera i wskaźniki |
Dużą uwagę przykuła nowa kamera w nowej odsłonie Need for Speed. Dodano, a może powrócił widok z kokpitu. Łączna ilość dostępnych kamer w grze równa jest teraz 4. Zrobiłem ich zestawienie, aby każdy mógł porównać i zdecydować, która według niego jest najlepsza. Moim zdaniem za nic nie zmienię widoku z tyłu :).
Widok z przedniego zderzaka:
Widok z maski:
Widok z kokpitu:
Widok z tyłu:
Dobrą opcją jest też możliwość wyłączenia podocznych wskaźników - zostajemy wtedy sam na sam z samochodem. Można wybierać pomiędzy 4 opcjami. Poniżej przedstawiam widoki z każdej z nich.
Wszystko:
Brak lusterka:
Zastąpienie okrągłych wskaźników liczbami oraz wyłączenie mapy:
Brak jakichkolwiek informacji:
Ocena: 5/5
Zniszczenia i poczucie prędkości |
Zniszczenia w grze dzielą się na dwie części. Pierwsza to wizualne, czyli różnica polegać będzie jedynie w wyglądzie. Natomiast druga to takie, dzięki którym gorzej będzie nam się prowadzić samochód oraz dostrzeżemy obrażeń wizualnych samochodu. Jednak gdy uderzymy w coś obraz zamazuje się i traci kolory. Dodatkowo kierowca zacznie wydawać dziwne odgłosy - niezły pomysł i niezłe wykonanie. Muszę potwierdzić. Poniżej zamieszczam screena z takiego wydarzenia:
I co powiecie? Naprawdę dobre. Jednak co z modelem zniszczeń. Pokażę autko, które przeżyło trzy minuty tortur. Wynik nie jest zadowalający jednak może po 10 minutach było by lepiej? No nie wiem, nie mogłem ani razu wykonać wywrotki na dach tylko uderzać w bandy. Do efektywnego zmasakrowania przodu też troche brakuje.
Jednak najlepsze jest poczucie prędkości. przy widoku z kokpitu w miarę z zwiększaniem prędkości obraz staje się rozmyty po bokach - efekt jest, jak by to powiedzieć żeby nie zabluźnić zaisty! Musicie to zobaczyć sami, poniżej screena.
Ocena: 4/5
Ustawienia graficzne, optymalizcja |
W grze denerwuje mnie brak możliwości wybrania ustawień graficznych w sposób tradycyjny - dobranie rozdzielczości ekranu, czasu odświeżania czy może opcji antyaliasingu. Robi to za nas automatycznie komputer a my posługujemy się jedynie strzałkami, dobierając odpowiadająca nam liczbę ze skali od 1 do 147, lub więcej. Nie wiem dokładnie, ponieważ posiadam monitor o stosunkowo małej rozdzielczości. Chodzi o to, że pod każdą liczbą kryją się inne ustawienia graficzne i tak np. przy 146 będzie AA na poziomie 4x, a przy liczbie 147 AA wynosić będzie 8x. Jest to uciążliwe, no ale cóż co mamy zrobić, twórcy chcieli dobrze a wyszło nie najlepiej.
Czekamy na patcha. Jednak jakby nie patrzeć to grafika w Shif'cie jest niesamowita. Twórcy naprawdę się postarali.
Optymalizacja jest nie najlepsza. Chodzi o karty ATI Radeon. Na starcie gra ledwo utrzymuje poziom 20 FPS, natomiast podczas wyścigu jest to 25-30 FPS. Na GeForce'ach wspomniana sytuacja nie ma miejsca. Czyżby jakaś nienawiść do ATI/AMD?
Dokładny opis ustawień, oraz ich przedstawienie znajdziecie w recenzji redakcji.
Ocena: 3/5
| Gra |
Koniec biadolenia ze strony technicznej czas na opisanie o co tu chodzi, jakie są wrażenia z jazdy i wydanie końcowej oceny.
Od czego zaczynamy?
Grę zaczynamy od okrążenia testowego na torze Brands Hatch Indy, po którego przejechaniu komputer analizuje nasz czas oraz styl jazdy i proponuje ustawienia trudności w grze. Można je oczywiście zmienić. Opcję, którą warto zostawić aktywną jest optymalny tor jazdy, przynajmniej do czasu kilku godzin z grą. Pomoże nam to zmniejszyć ilość lądowań po za torem o jakieś 40%.
Po okrążeniu testowym czeka nas wyścig, w którym w zależności od zajętego miejsca dostaniemy odpowiednią ilość gotówki do rozdysponowania na zakup auta. Za pierwsze miejsce otrzymamy 40 000$ i wystarczy to na zakup "beemki" i zainstalowania paru ulepszeń, która powinna starczyć nam na dłuższą metę.
O co tu chodzi?
No właśnie. Wszystko kręci się wokół mistrozstw świata NFS World Tour, do których mamy się zakwalifikować. Będziemy się tam scigać z elitą - najlepszymi z najlepszych. Jednak przedtem musimy pokonać wiele przeszkód. Kariera dzieli się na pięc etapów, które podzielone są na różne kategorie wyścigów. Dodatkowo jest tzw. poziom kierowcy. Kolejne jego poziomy zdobywa się dzieki gwiazdkom i punktom, ale o tym później. Dzięki zdobywaniu "leveli" odblokowujemy nowe auta oraz ulepszenia.
Co to są gwiazdki i punkty?
Zacznijmy, może po co nam one. Jak wyżej wspomniałem do zdobycia kolejnych poziomów kierowcy, a więc do rozwijania się. Jednak w jaki sposób je zdobyć? Otóż możemy je uzyskać za agresywny styl jazdy, spychanie przeciwnika, przepychanie się, drift, etc. lub za czystą jazdę, czyli brak agresji.
Inteligencja przeciwnika/Al
Al stoi na bardzo wysokim poziomie. Kierowcy są agresywni, dobrze blokują (chodź nie lepiej ode mnie :), widać że myślą. Jest to bardzo duży plus. Tym bardziej, że to chyba najtrudniejszy NFS, w którego kiedykolwiek grałem. Na poziomie medium w drugim etapie kariery mam już lekkie problemy.
Wyścigi
Jest bardzo duża różnorodność wyścigów, co cieszy. Są to typowe wyścigi, próby czasowe, drifty, eliminatory oraz pojedynki. Te ostatnie są najtrudniejsze i polegają na wyprzedzeniu przeciwnika o 5 sekund, lub przybyciu na metę jako pierwszy. Wyścig dzieli się na dwa, a czasami nawet na trzy etapy. W pierwszym my uciekamy, w drugim gonimy. Jeżeli będzie remis zaczyna się trzeci etap - zawodnicy startują z tej samej pozycji. Jeśli chodzi o eliminatory to polegają na tym, że ostatni po upływie danego przedziału czasu, albo przejechaniu okrążenia odpada.
Fizyka i realność
Fizyka z realnością w grze stoją na bardzo wysokim poziomie. Nie możemy pozwolić sobie na wjechanie w zakręt z pełną prędkością, wylądujemy wówczas na bandzie, albo i lepiej :) Drift też wymaga umiejętności, chociaż jest dosyć łatwy. Polecam używać go na zakrętach. Dzięki niemu na zakręcie wyprzedzam nawet do pięciu osób.
System kar i ostrzeżeń
O nieuważnej jeździe i zmienianiu swojego pojazdy w samolot, który za wolno się wzbijał, przez co zaliczył mocne "łubudu" o bandę już pisałem. Jednak co się stanie gdy zetniemy trasę? No właśnie. Pojawi się komunikat z ostrzeżeniem. Za trzecim razem zostaniemy zdyskwalifikowani, czyli jeśli gonimy rywala i mamy w zapasie 2 skręty możemy go spokojnie wyprzedzić. Jednak gra traci wtedy sens.
Lokacje
Nie jest źle. Tory są autentyczne i jeśli by się przypatrzeć to rzeczywiście wyglądają jak realne. Jednak brakuje tutaj fantazji twórców i kilku fikcyjnych torów. Jednak bez przesady. Postawiono na realność, niech będzie.
Różnice między klawiaturą a padem
Po przesiadce z klawiatury na pada pierwsze trzy zakręty zakończyły się na barierce, po 10 minutach byłem 7 na 10 zawodników. Co było później nikt nie wie, wróciłem do "klawy". Dla początkujących pad będzie na pewno wyzwanie, albo dla tych co przesiadają się z klawiatury. Każda ze stron ma plusy i minusy. Na padzie jedzie się miło i gładko, jednak jeśli chodzi o drift to koszmar - w żaden sposób nie da się tak efektownie przejechać zakręt jak na klawiaturze. Z kolei klawiatura pozwala na więcje agresji w grze i wyśmienite drifty, ale jest mniejsza przyjemność z jazdy. Reasumując, jesteś twardy i lubisz miłą jazdę bierz pada, jeśli nie zdaj się na klawiaturę.
Ogólnie to jest...
...świetnie. Seria Need for Speed przeszła prawdziwą metamorfozę. Wynik? Miał być to pierwszy krok w celu odrodzenia serii i jest! Według mnie w grze jest pare niedociągnięć, jak choćby czas ładowania toru, ale jest to NFS i wypełnił swoje zadanie. Dlatego należy mu się bardzo mocne 5!
Moja ocena: Need for Speed Shift | |||
plusy: | |||
minusy: | |||
Orientacyjna cena w dniu publikacji recenzji: od 115 zł do 139 zł |
Na koniec pozostaje mi jeszcze zamieścić filmik z mojego szarżowania:
Komentarze
22Uważam, że temat można było bardziej rozwinąć, dlatego ode mnie tylko cztery :/
Recka generalnie jest OK., ale mam kilka "ale".
W tej grze jest średnie wrażenie prędkości - to, że coś tam się rozmazuje to tylko bajer. Dobrym wrażeniem prędkości w grach charakteryzuje się RBR (znów wracam do tego tytułu), gdzie jadąc 120km/h po lesie się boisz. Cały czas koncentrujesz się na notatkach pilota, drzewa szybko prześmigują, a jeśli spóźnisz hamowanie o sekundę, lądujesz na drzewie i "race is over". Pamiętam jak w Japonii bałem się jeździć z gazem opór, gdyż często źle się to kończyło.
Po drugie, najpierw piszesz, że poziom Medium bywa trudny, za chwile piszesz, że driftując na zakrętach wyprzedzasz kilku zawodników. Zabawne dość, grając na Hard nie można sobie zbytnio pozwolić na uślizg, czasem się to opłaci w aucie 4x4, jednak w RWD nie polecam. Częstokroć przejeżdżając wolniej zakręt, ale pozwalając na płynniejsze wyjście z niego, uzyskiwałem lepsze czasy. Naprawdę ciężko dobrać odpowiednią prędkość do zakrętu, taką, żeby nie jechać za wolno, ani nie zgubić trakcji. Ale fakt, masz 13 lat, jeździć się jeszcze nauczysz.
Kolejna sprawa, gra na klawiaturze? No bez jaj i zabawy. Pewnie dlatego masz włączona kontrolę trakcji i ABS.
Sam chciałem wrzucić reckę gry, ale mnie ubiegłeś i opisałeś większość wad (powolne menu, słaba optymalizacja pod Ati i kilka innych). cdn.
Grę oceniam dobrze, recenzji też daję 4.