charakterystyka | ||
typ matrycy | 17" TN | 0,264 mm |
powłoka ekranu | matowa | |
rozdzielczość | 1280x1024 | |
czas reakcji | 12 ms | |
Jasność / Kontrast | 250 cd/m2 ; 500:1 | |
paleta barw | 16.2 mln | |
Kąty widzialności | 160°/160° | pion / poziom |
wyjścia/wejścia | D-Sub | |
inne cechy | - | |
wyposażenie | instrukcja, kabel D-Sub | |
ergonomia | ||
regulacja wysokości regulacja nachylenia Pivot obrót w poziomie | NIE TAK, 10° przód, 20° tył NIE NIE | |
możliwość zawieszenia | tak | |
zasilacz | wbudowany | |
szerokość ramki | boki 2 cm, góra 2cm, dół 3cm | |
spełniane normy | ISO13406-2, TCO99 | |
inne przydatne | * Lightview | |
warunki gwarancyjne | 36 miesięcy gwarancji | |
opakowanie | kartonowe pudło, celofanowy worek na monitorze, styropianowe wypełnienie |
Wygląd i ergonomia
Wrażenia z użytkowania
W tym przedziale cenowym większość siedemnastek nie ma cyfrowego złącza DVI, nie będziemy więc narzekać na jego brak. Nie będzie to przeszkadzać osobom chcącym podpiąć monitor do grafiki zintegrowanej z płytą główną lub do notebooka - te w zasadzie dysponują tylko złączem D-Sub.
Przy podpinaniu monitora pierwsze 'słowa krytyki' poleciały w kierunku projektantów, którzy umieścili wyjście D-Sub w takim miejscu, że przykręcenie jednego z wkrętów kabla vga jest potwornie niewygodne. Na szczęście jest to jedyna duża wada tego LG'ka.
Już po uruchomieniu monitora, kolejno mile zaskakiwały nas dostępne funkcje. Aż sześć zdefiniowanych trybów wyświetlania obrazu - Lightview - na różne okoliczności:
- Dzień tekst - 150 cd/m2
- Noc tekst - 140 cd/m2
- Dzień film - 230 cd/m2
- Noc film - 216 cd/m2
- Dzień zdjęcie - 218 cd/m2
- Noc zdjęcie - 205 cd/m2
Przełączamy je przyciskami na przednim panelu "- / +". Proste, wygodne, bardzo przydatne. No przecież o to nam cały czas chodziło. Duży plus za to rozwiązanie.
Dalej, możliwość regulacji gamma i temperatury barw. Możemy też wyłączyć małą zieloną diodę na przednim panelu, sygnalizującą zasilanie. Jakby ktoś czytał nasze narzekania z poprzednich recenzji ;)
Samo menu OSD jest czytelne i wygodne w użyciu, a dodatkowo jest dostępne także w języku polskim.
- Zawartość MENU:
- OBRAZ:
jaskrawość - od 0 do 100%,
kontrast - od 0 do 100%,
gamma : -50, 0, 50 - KOLOR
temp. barw - poniżej 6500, 6500K, powyżej 6500, poniżej 9300 i 9300K
czerwony, zielony, niebieski - od 0 do 100% - POZYCJA
pozioma i pionowa : od 0 do 100 - POZYCJONOWANIE
zegar : od 0 do 100
faza : od 0 do 100 - USTAWIENIA
język
pozycja OSD
balans bieli
wskaźnik zasilania: włączony/wyłączony
ustawienia fabryczne
W OSD znaleźliśmy również interesującą funkcje 'balans bieli', ale jej użyteczność jest raczej znikoma. Uaktywnienie powoduje automatyczną regulacje temperatury bieli, czyli ustawienie do wartości fabrycznych.
Jakość obrazu - nasycenie kolorów, czystość bieli i poziom czerni - są całkiem niezłe, jak na panel za niewiele ponad 1000 zł.
Zdefiniowane fabrycznie temperatury barw nie dają zbyt zadowalających rezultatów. Przy ustawieniu w OSD temp. na 6500K, rzeczywista - zmierzona kolorymetrem - wynosi aż 7700. Dopiero 'zjechanie' na najniższy poziom skali (poniżej 6500) daje zadowalający obraz z temperaturą 6200K.
Testy
Testy kolorymetryczne.
1. Ustawienia fabryczne :
2. Po regulacji ręcznej : Najlepszą jakość obrazu uzyskaliśmy przy ustawieniach: temp. 'poniżej 6500', jasność 55%, kontrast 50%, gamma 0. Docelowa luminacja - określana przez nas jako ergonomiczna - 140 cd/m2. Jak widać poniżej, krzywa charakterystyki kolorów jest teraz znacznie ładniejsza niż przy 'fabrycznych'.
Równomierność podświetlenia : Nie jest źle. Powiedzmy, że to norma w monitorach z matrycą TN. Narzekaliśmy już na panele, w których różnica luminancji pomiędzy środkiem i rogami wynosiła do 17%, jednak z reguły dotyczyło to matryc w których ciemniejsze były górne rogi. W sytuacji gdy jaśniejsza jest góra, nierównomierne podświetlenie nie jest tak mocno zauważalne dla użytkownika.
Kąty widzialności : W poziomie, pod kątem 40° obraz nieco traci na jasności. Powyżej 60° kolory robią się już wyraźnie ciemniejsze, a biel przechodzi w żółty. Mimo to, nawet do 70° matryca nie łapie metalicznego połysku. Ogólnie kąty w poziomie są całkiem niezłe.
W pionie jest już nieco słabiej. Patrząc od dołu obraz bardzo szybko robi się ciemniejszy - od 40°, a od góry wyblakły, dokładnie tak jakbyśmy ustawili maksymalną jasność i kontrast.
Jak na model bez pivota kąty są zadowalające - powinno to wystarczyć dla jednej osoby siedzącej na wprost monitora.
Szybkość reakcji : 12 ms to jak zwykle w przypadku matryc o niepełnej palecie barw, czas reakcji przejścia między odcieniami szarości. Tak jak inne do tej pory testowane LCD'ki z matrycą TN, rzeczywisty czas reakcji 1717S oceniamy na 16 ms. Testy porównawcze po raz kolejny nie przekonały nas, że matryca ta jest szybsza od naszej redakcyjnej iiyamy E511S (IPS 16 ms). W grach 3D, filmach, podczas przewijania stron www i przenoszenia okien, matrycę oceniamy jako szybką.
Podsumowanie
Mamy tu bardzo tani i nawet udany 17 calowy panel LCD, powiedzmy że dla 'początkujących' użytkowników. Pod względem cech jest podobny do testowanego już u nas Samsunga 710, jednak jakość wykonania i jakość obrazu nie rozczarowała nas tak jak w przypadku 710. Dobrze działająca funkcja 'Lightview', oraz kilka innych przydatnych funkcji czyni ten monitor godnym polecenia za te pieniądze.
Ocena Parametrów: | |
jasność: | 4/5 |
kontrast: | 4/5 |
kolory: | 3/5 |
równomierność: | 3/5 |
kąty: | 3/5 |
szybkość: | 4/5 |
menu: | 4/5 |
Podsumowanie | |
zastosowanie monitora | do prac biurowych, gier, filmów |
Jakość wykonania | dobrze |
parametry | dobre |
jakość obrazu | całkiem niezła |
ergonomia | dobra |
Ogólnie (w tym cena/możliwości) | dobrze |
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!