seria | X1800 |
częstotliwość GPU | 500 MHz |
częstotliwość pamięci | DDR 500 MHz (1000 MHz) |
ilość i typ pamięci | 256 MB GDDR3 256-bit 2.0 ns |
wyjścia | 2 x DVI, S-Video HDTV |
chłodzenie | aktwyne (aluminium) chłodzenie na pamięciach |
wyposażenie | Instrukcja w j. angielskim, CD driver, kabel Video, kabel S-Video, przejściówka HDTV zestaw kabli ViVo, 2 x przejściówka DVI, zasilanie na PEG |
jakość wykonania | 4/5 |
głośność chłodzenia | względnie cicha |
Sapphire X1800GTO, to najprościej rzecz ujmując referencyjna karta ATi. Malowidełko na coolerze z ponętną 'Ruby' - maskotką firmy ATi - Sapphire zakleił swoją 'maskotką', twarzą złego 'szarego' obcego. Panowie z marketingu firmy Sapphire chyba nie oglądają Discovery. Tak zwani 'szarzy' obcy, czasy swojej świetności w Hollywood mają już za sobą. Teraz w modzie są obcy w stylu 'Prota' ;)
Karta jest identyczna jak Radeon X1800XL. Ma ten sam PCB, ta sama długość, cooler. Tej płytki PCB używa się także w kartach X1800XT, z tym, że na niej montuje się większy cooler.
Pamięci umieszczone są po jednej stronie karty i chłodzone tym samym coolerem co GPU. Dodatkowe plasterki silikonu zapewniają styczność z radiatorem. Na końcu karty, wąski czerwony radiatorek chłodzi dodatkowo przetworniki napięcia.
Jedyna różnica pomiędzy modelami GTO i XL kryje się w procesorze. Ten pierwszy dysponuje tylko 12 potokami, podczas gdy wersja XL ma ich 16. Częstotliwości taktowania GPU i pamięci są identyczne: 500/500MHz. Mniejsza liczba potoków skutkuje niższą szybkością wypełniania - 6000:8000 MP/s, ale przepustowość pamięci jest już identyczna w obu kartach. Również liczba procesorów Vertex pozostała taka sama, a więc oba układy dysponują taką samą wydajnością geometryczną.
Różnica w szybkości wypełniania wydaje się być znacząca, ale jak się zaraz przekonacie, jest to tylko 'teoretyczna' wielkość.
X1800 GTO | X1800 XL | X1800 XT | |
nazwa kodowa GPU | R520 | R520 | R520 |
technologia wykonania | 90 nm | ||
liczba potoków ROP | 12 | 16 | 16 |
liczba potoków PixelShader | 12 | 16 | 16 |
liczba procesorów vertex | 8 | 8 | 8 |
zegar GPU | 500 MHz | 500 MHz | 625 MHz |
wydajność | 6000 MP/s | 8000 MP/s | 10000 MP/s |
zegar pamięci DDR | 500 MHz | 500 MHz | 750 MHz |
szyna do pamięci | 256-bitowa | 256-bitowa | 256-bitowa |
przepustowość | ~31 GB/s | ~31 GB/s | ~47 GB/s |
Ring Bus | 2x256-bit | 2x256-bit | 2x256-bit |
inne technologie | Avivo, CrossFire |
W sterownikach ATi CCC znajdziemy aktywną zakładkę 'Overdrive', z której dowiemy się jaka jest temperatura GPU, częstotliwości taktowania, oraz będziemy mogli conieco podkręcić zegary. Warto zwrócić uwagę na funkcje 'Włącz ustawienia taktowania tylko dla aplikacji 3D'. Wyjaśnianie na czym polega jest chyba zbyteczne.
Najważniejsze jednak jest to, że przy użyciu Riva Tuner możemy sobie wyciszyć cooler, który w trybie 2D nie pracuje za cicho. Szacunkowa głośność to około 23-24dB. W aplikacjach 3D jeszcze głośniej, bo w zależności od obciążenia GPU i temperatury jaką osiąga, coolerek może wejść na dwa kolejny tryby chłodzenia.
Benchmarki
Platforma testowa › AMD Athlon 64 X2 4200+ › Asus A8N-SLI Premium › Corsair TwinX 1GB CL2 › Seagate 160GB › Chieftec CFT-620W › zobacz szczegółowe informacje |
W rozdzielczościach do 1280x1024, Radeon X1800GTO jest tylko niewiele słabszy od 16-potokowego X1800XL. Przy znacznej różnicy w cenach tych kart (ponad 350 zł), można uznać, że seria GTO jest atrakcyjniejszą pozycją (zwłaszcza teraz, gdy dużo wydajniejszy 7900GT kosztuje mniej niż X1800XL).
GTO oferuje od 10% do 15% wyższą wydajność niż GeForce 7600GT. Ma od niego więcej potoków ROP (8:12) i więcej jednostek Vertex (5:8), oraz o ~9GB/s wyższą przepustowość pamięci. To właśnie dlatego, pomimo niższych zegarów niż w 7600GT, X1800GTO oferuje lepszą wydajność.
Znaczna różnica w osiągach pomiędzy X1800GTO a X1800XL, pojawia się dopiero w wyższych rozdzielczościach.
Szczegółowe testy Pixel i Vertex Shader potwierdzają możliwości architektury układu GTO - słabsza niż w XL wydajność 12-potoków Piksel Shader (145:185) i identyczna wydajność 8 procesorów VertexShader (47:47).
Podczas gdy w trybie ShaderModel 2.0, różnica wydajności pomiędzy X1800GTO a GeForce 7600GT oscylowała na poziomie 10%, w kodzie ShaderModel 3.0 z efektami HDR, wzrasta już do 15%. Ale nie jest to bynajmniej żaden powód do optymizmu, bo w identycznej relacji cenowej w drugą stronę, od droższego o 250 zł GeForce 7900 GT, dzieli go przepaść 30 procentowej wydajności.
GTO to bardzo wydajna grafika i można na niej przyjemnie pograć w większość tytułów, przy ustawieniach na 'High' i 'Max Quality', także w najwyższych rozdzielczościach.
Radeon X1800 GTO będzie tym bardziej interesującą pozycją, im bardziej jego cena będzie się zbliżać do ceny GeForce 7600GT. Na obecną chwilę jej atrakcyjność sprowadza się głównie do tego, że jest znacznie tańszy od X1800XL, a mimo to oferuje zbliżone osiągi. Ale postawmy sprawę jasno: X1800XL w swoim przedziale cenowym wypada teraz raczej kiepsko. Przynajmniej do czasu, gdy bijący go osiągami 7900GT będzie od niego tańszy.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!