W grze StarCraft II: Wings of Liberty jednostki Marauderów są jednymi z najważniejszych i najbardziej podstawowych. Wpierają one wojska Terran głównie podczas walk z Zergami, skutecznie niszcząc zergańskie pancerze i zwiększając siłę ataków marines. Marauderzy są jednostkami o potężnych pancerzach i masywnej budowie. Klawiatura Razer Marauder jest równie masywna i potężna. Stanowi świetne wsparcie dla pozostałych elementów serii Razer StarCraft II Gear.
Specyfikacja techniczna
Producent | Razer |
Model | Marauder |
Wymiary | 400 mm x 182 mm x 32 mm |
Waga | 995 g |
Interfejs | USB 2.0 |
Typ komunikacji | przewodowa |
Długość przewodu | 213 cm |
Typ klawiatury | stykowa |
Profil klawiszy | niski |
Klawisze programowalne | tak, wszystkie |
Inne | Podświetlane klawisze, system alertów i APM |
Budowa klawiatury
Klawiatura wykonana została z dwóch rodzajów tworzywa. Górna część obudowy składa się z grafitowego, półmatowego tworzywa sztucznego, natomiast spód wykonano z czarnego, matowego plastiku. Na podstawie umieszczono nóżki regulujące wysokość oraz komplet podkładek antypoślizgowych dobrej jakości. Wszystkie klawisze grawerowano laserowo – podnosi to jakość wizualną oraz zwiększa trwałość nadruków.
Boki klawiatury, góra, dół oraz klawisze poprzecinano podświetlanymi pasami, które współpracują z systemami alertów oraz APM, a na szczegółową konfiguracje podświetlenia pozwala dołączone do klawiatury oprogramowanie.
Razer Marauder ma kompaktowy układ klawiszy. Klawiatura numeryczna połączona została z takimi grupami przycisków jak strzałki, przyciski do szybkiego przewijania stron czy Print Screen. Do przełączania trybu klawiatury numerycznej lub klawiszy obsługi strony służy klawisz Num Lock. W praktyce podczas codziennego użytku dla osób przyzwyczajonych do standardowego układu klawiatury rozwiązanie to jest dość uciążliwe i wiąże się z częstymi pomyłkami użycia np. strzałek zamiast liczby.
Klawiatura komunikuje się z komputerem poprzez przewód zakończony dwoma wtyczkami USB. Jedna z wtyczek służy do standardowej komunikacji, natomiast druga jest wsparciem dla systemu podświetlania.
Oprogramowanie i konfiguracja
Klawiaturę konfigurujemy za pomocą oprogramowania Razer StarCraft II Configuration. Program pozwala na zaprogramowanie przycisków, zapis profilu ustawień, utworzenie makr oraz konfigurację podświetlenia. Obsługa programu jest prosta i intuicyjna. Nagrywanie makr oraz zapis profilu nie sprawia najmniejszych problemów.
Razer StarCraft II Configuration umożliwia również zmianę kolorystyki podświetlenia dla systemów APM oraz alertów. System APM (Actions Per Minute) informuje gracza o liczbie wykonywanych czynności w ciągu minuty. W praktyce system działa bardzo dobrze. Oprogramowanie prawidłowo zbiera informację z gry i szybko przekazuje je do myszy, klawiatury czy słuchawek.
Bez zarzutu działa również system ostrzeżeń (alertów) – po odpowiednim skonfigurowaniu informuje on użytkownika o najważniejszych wydarzeniach w grze, zwiększając jego uwagę.
Testy
• Użytkowanie codzienne
Klawiatura wymaga „przyzwyczajenia” się do niej. Kompaktowy układ klawiszy, nietypowy materiał i bardzo charakterystyczne podświetlenie z początku nie ułatwiają pracy, jednak po kilku tygodniach zaczynamy doceniać ich zalety. Klawiatura ma możliwość całkowitego wyłączenia podświetlenia, które w przypadku codziennej pracy nie jest konieczne. Kompaktowy układ i miękkie, dobrze wyważone klawisze sprawiają, że odczucia z użytkowania są bliższe tym z klawiatur „laptopowych” niż tych klasycznych, czy mechanicznych. Wadą jest układ klawiatury numerycznej, do której nie każdy jest w stanie się dostosować.
• Gry
Testy wykonywane były w grach: StarCraft II: Wings of Liberty oraz Battlefield: Bad Company 2.
Pierwsze wrażenie po uruchomieniu StarCrafta jest bardzo pozytywne. Klawiatura nawiązuje designem do gry, systemy podświetlenia pracują wyśmienicie, a wszystko mimo ostrych, stalowych linii jest miękkie i przyjemne w dotyku. Oprogramowanie Razer Marauder zostało skrupulatnie dostosowane do gry. Systemy ostrzeżeń, APM oraz makra działają bez najmniejszych opóźnień.
W grach wymagających większej szybkości działania klawiatura spisuje się znacznie gorzej. Testy w Battlefield: Bad Company 2 wypadły dość słabo, głównie ze względu na miękkie klawisze o wolnym odbiciu. Zauważalne są opóźnienia na dużych klawiszach, takich jak Spacja czy Enter. W grach strategicznych nie jest to problem, natomiast w FPS-ach już przeszkadza.
System ostrzeżeń oraz APM prawidłowo działa wyłącznie w grze StarCraft II: Wings of Liberty. A szkoda, bo w wielu innych grach strategicznych byłby miłym dodatkiem, który zwiększyłby uniwersalność i atrakcyjność zestawu.
Podsumowanie
Ocena | |
Ergonomia | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Wyważenie klawiszy | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jakość wykonania | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Design | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Szybkość reakcji | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Możliwości programowania | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Funkcjonalność | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ogólna ocena: | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Podsumowanie | |||
plusy: • idealnie, miękko wyważone klawisze • możliwość zaprogramowania wszystkich klawiszy • szerokie możliwości konfiguracji podświetlenia • możliwość nagrywania makr „w locie” • wygodny profil • intuicyjne oprogramowanie i czytelna instrukcja obsługi • system ostrzeżeń świetlnych i APM | |||
minusy: • chaotyczna klawiatura numeryczna • wolny odskok klawiszy • cena | |||
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: 450 zł | |||
![]() |