Procedura testowa
Monitor przed każdym testem, po zmianie ustawień, został rozgrzany pracując przynajmniej godzinę w przeróżny sposób. Testy wykonaliśmy przy użyciu kolorymetru X-Rite i1display Pro w połączeniu z aplikacją DisplayCAL. Karta graficzna użyta do testów to Nvidia RTX 2070. Do komunikacji użyliśmy własnego przewodu DisplayPort 1.2. Monitor w systemie został ustawiony na najwyższą możliwą dla niego, 10-bitową przestrzeń barw RGB. Poniżej ustawienia domyślne, z jakimi pracuje monitor zaraz po wyjęciu z opakowania.
Samsung U28R55U – ustawienia fabryczne (domyślne)
Jasność: | 100 |
Kontrast: | 75 |
Ostrość: | 60 |
Profil: | MagicBright: Niestandardowy; Tony: Normalnie; Gamma: Tryb 1; Kolory: 50/50/50 |
Czas reakcji: | Szybszy |
Czerń HDMI: | Wyłączona |
Pozostałe tryby: | Gra - wyłączony; Oszczędzanie oczu - wyłączony; FreeSync - wyłączony; MagicUpscale - wyłączony |
Pomiary przed kalibracją
Monitory dedykowane do pracy zwykle i tak są przez ich nabywców kalibrowane, ale w przypadku tych nieco tańszych modeli (jak testowany Samsung) bywa, że profilowania monitor nie uświadczy. Dlatego też poniżej przedstawiamy pomiary dla profilu domyślnego, zgodnego z tym, co jest podane w powyższej tabelce.
Samsung U28R55U – pomiary dla profilu domyślnego
Jasność maksymalna: | 348,38 cd/m2 |
Luminacja czerni: | 0,366 cd/m2 |
Kontrast: | 952:1 |
Gamma: | 2,41 |
Punkt bieli: | 6908 K |
DeltaE (średnia / maks.): | sRGB: 2,14 / 4,37; DCI-P3: 2,5 / 7,6; Adobe RGB: 3,01 / 8,69 |
Biel wychodzi dosyć chłodno, a kontrast minimalnie poniżej tego w specyfikacji. Pozytywnie zaskakuje wyższa niż obiecano jasność, natomiast wysoka średnia deltaE, nawet dla sRGB wygląda już mniej pozytywnie. Trudno tutaj mówić o dobrym odwzorowaniu kolorów bezpośrednio po wyjęciu z pudełka. Poniżej raport z weryfikacji profili sRGB.
Samo pokrycie gamutów prezentuje się następująco:
Legenda: | Pokrycie z gamutem Procent objętości gamutu |
sRGB | 99,5% 117,4% |
Adobe RGB | 76,4% 80,9% |
DCI-P3 | 83,1% 83,2% |
Wyniki są raczej przeciętne, jak na 10-bitowy panel – w przypadku filmowego standardu DCI-P3 sporo brakuje do pełnego pokrycia. Profesjonalny gamut Adobe jest jeszcze odleglejszy od wzorca. Jedynie powszechnie stosowany sRGB udało się w całości wypełnić - jednak z lekką nadwyżką, zwłaszcza w przypadku czerwonych barw. Poniżej wizualizacja pokrycia popularnych gamutów.
Wizualizacja pokrycja wybranych gamutów
Sprawdziliśmy też resztę pozostałych profili obrazu i wyniki znajdziecie poniżej. Nie różnią się one szczególnie mocno od siebie. Najbardziej wybija się profil oszczędzania oczu, który zmniejszył kontrast do 64:1! Subiektywnie najlepiej jednak obraz wyglądał przy ustawieniu Samsung Magic na „Standard” – z tym, że ten profil ma zablokowaną jasność na 35%.
Samsung U28R550U – pomiary profili dodatkowych
Pomiar\Profil | MagicBright: Dynamiczny | MagicBright: Kino | MagicBright: Standardowy | Tryb Gra | Oszczędzanie oczu | Ciepły 2 | Zimny 2 |
Jasność maksymalna: | 347,39 cd/m2 | 345,29 cd/m2 | 173,17 cd/m2 | 348,27 cd/m2 | 88,5 cd/m2 | 272,9 cd/m2 | 257,4 cd/m2 |
Luminacja czerni: | 0,368 cd/m2 | 0,369 cd/m2 | 0,184 cd/m2 | 0,369cd/m2 | 1,381 cd/m2 | 0,368 cd/m2 | 0,368 cd/m2 |
Kontrast: | 944:1 | 936:1 | 942:1 | 944:1 | 64:1 | 741:1 | 699:1 |
Gamma: | 2.83 | 2.47 | 2.40 | 2.14 | 1.97 | 2.37 | 2.36 |
Punkt bieli: | 6952 K | 7151 K | 6852 K | 6970 K | 4633 K | 4447 K | 10 382 K |
Średnia ΔE*00 dla sRGB: | 5.22 | 3.5 | 2.3 | 3.02 | 5,29 | 3,56 | 2,06 |
Przed kalibracją sprawdziliśmy jeszcze równomierność podświetlenia oraz efekty, takie jak IPS Glow oraz Backlight Bleeding. W nasz modelu IPS Glow nie było szczególnie dokuczliwe, choć oczywiście nie ma tu mowy o czarnym kolorze. Natomiast przenikania podświetlenia przy krawędziach w ogóle nie uświadczyliśmy (może minimalnie przy dolnej krawędzi po lewej stronie).
Czarna plansza przy 100% jasności w domyślnym profilu.
Podobnie dobrze wypadł aspekt regularności podświetlenia. Średnie podświetlenie w środkowej części ekranu nie spada bardziej niż o 5% względem centrum. Przy krawędziach już nieco bliżej 10%, ale to nadal bardzo dobry wynik.
Pomiar DeltaE na całej powierzchni monitora również wypadał dobrze, jedynie dolna i boczne krawędzie nie załapały się na średnią deltę poniżej 2.0. Sprawdziliśmy też minimalną wartość podświetlenia i ta wynosi 65 cd/m2 przy ustawieniu jasności na 0%, ale pozostawieniu kontrastu na 75%. Jeżeli kontrast zmniejszymy również do 0, to uzyskamy wartość 32 cd/m2 – to dobry wynik i nawet w całkowitej ciemności monitor nie powinien oślepiać.
Pomiary po kalibracji
Kalibracja, jaką wykonaliśmy, wymagała obniżenia nieco wszystkich składowych, tak aby uzyskać dobry ich balans, przez co ostatecznie podświetlenie spadło do nieco ponad 300 cd/m2. Używaliśmy profilu Gamma 1, ponieważ najbliżej mu było do gamma 2.2, jakiego wymaga gamut sRGB. Ustawienia kontrastu oraz jasności pozostały na domyślnych wartościach (75% i 100%).
Samsung U28R550U – pomiary po kalibracji profilu domyślnego
Jasność maksymalna: | 301,62 cd/m2 |
Luminacja czerni: | 0,368 cd/m2 |
Kontrast: | 819:1 |
Gamma: | 2,21 |
Punkt bieli: | 6511 K |
deltaE (średnia/maks.): | sRGB: 0,37 / 1,16; DCI-P3: 1,19 / 5,17; Adobe RGB: 1,60 / 7,04 |
Poza spadkiem jasności, spadł też wyraźnie kontrast. Punkt bieli udało się ustawić niemal idealnie na 6500 K, a średnia DeltaE spadła praktycznie o rząd wielkości (w przypadku sRGB - dla pozostałych gamutów o około połowę)! Po kalibracji nawet odwzorowanie barw w DCI-P3 wypada całkiem przyzwoicie. Poniżej porównanie raportów z weryfikacji odwzorowania sRGB przed i po kalibracji, a jeszcze niżej nałożone na siebie raporty z weryfikacji odwzorowania gamutów Adobe RGB oraz DCI-P3.
Pomiar szybkości matrycy
Samsung U28R55 to zdecydowanie nie jest monitor dla graczy, jednak producent nie zaniedbał zupełnie tego aspektu użytkowania komputera. Do naszej dyspozycji oddano podstawową implementację FreeSync (wymagającą posiadania akceleratora grafiki od AMD) i w ustawieniach OSD znajdziemy nawet tryb „gra”. Smuci trochę fakt, że funkcja overdrive nie działa przy aktywnym FreeSync. Testy rozpoczęliśmy od sprawdzenia czasu reakcji w trzech trybach overdrive.
Pomiary czasu reakcji pikseli oraz błędów ich wyświetlania
Legenda | zmierzony czas reakcji błędy Over/Undershot |
Czas reakcji standardowy | 16,4 ms 0,5% |
Czas reakcji szybszy | 12,1 ms 12,9% |
Czas reakcji najszybszy | 7,6 ms 41,2% |
Wyniki są raczej typowe dla matryc IPS nieprzeznaczonych dla graczy – teoretycznie w każdym trybie mieścimy się w okienku czasowym, jakie daje odświeżanie 60 Hz, jednak w trybie standardowym obraz wyraźnie smuży, natomiast w trybie najszybszym efekt powidoku jest tak duży, że nie za bardzo możemy go polecić (choć faktycznie obraz w ruchu jest już dosyć ostry). Zmierzyliśmy też input lag i ten jest podobnie raczej z tyłu stawki – blisko 9 ms. Poniżej porównanie trybu najszybszego i szybszego (wyraźnie widać niebieską poświatę w trybie najszybszym).
Porównanie ustawień czasu reakcji - szybszy (po lewej) i najszybszy (po prawej).
Na koniec sprawdziliśmy też pobór energii i ten jest całkiem w porządku, poniżej wyniki.
Samsung U28R550U - test poboru energii
Spoczynek: | <0,4 W |
Jasność 0%: | 21,2 W |
Jasność 70%: | 32,9 W |
Jasność 100%: | 43,7 W |
Zapraszamy teraz na podsumowanie niniejszego testu na kolejnej stronie.