Wraz z premierą Fermi NVIDIA udostępniła kilka aplikacji, dzięki którym można sprawdzić możliwości tej architektury. Większość z nich mogliśmy już podziwiać na wszelkiego rodzaju imprezach i prezentacjach, teraz mogliśmy zaś sprawdzić ich działanie w praktyce. Zanim przejdziemy do emocjonującego pojedynku, pozwolimy sobie napisać o nich kilka zdań.
Teselacja: Realistyczna woda i włosy
O zaletach teselacji wiemy już od dawna, jednak jeszcze żaden deweloper nie wykorzystał tej technologii w grze w sposób, który uwidaczniałby kolosalną różnicę w jakości generowanej grafiki.
NVIDIA w swoich demach pokazue, że ta różnica faktycznie może być olbrzymia, oraz - oczywiście! - że karty graficzne oparte na architekturze Fermi radzą sobie z tym problemem znakomicie.
Nie da się ukryć, że generowana za pomocą GF100 realistyczna woda i włosy robią naprawdę duże wrażenie.
Ray-tracing: Design Garage
Interaktywny ray-tracing liczony za pomocą GPU to kolejna technologia na którą NVIDIA zwraca szczególną uwagę. Oczywiście do wprowadzenia ray-tracingu w grach droga jeszcze daleka, ale dobrze wiedzieć, że pierwsze kroki w tym kierunku zostały uczynione.
PhysX: Supersonic Sled
Supersonic Sled to z kolei prosta gra prezentująca możliwości PhysX. Naszym zadaniem jest pokonanie toru za pomocą pojazdu szynowego o napędzie odrzutowym. Nie jest to zadanie proste, bo musimy zadbać o to, by "oblatywacz" przeżył kolejne bicie rekordu przejazdu, a tor niespodziewanie kończy się przed przepaścią, więc warto zadbać o wczesne hamowanie. Jakby tego było mało, pojazd mknący z taką prędkością powoduje dodatkowo wstrząsy, które mogą spowodować zawalenie się pobliskich masywów skalnych, a odłamki skalne mają tą właściwość, że często spadają wprost na głowę dzielnego oblatywacza.
Pęd pojazdu mknącego z zawrotną prędkością rozbija na kawałki pobliskie zabudowania, czy też mosty po których przejeżdżamy. W proces obliczeń fizycznych zaangażowane są równocześnie GPU (małe odłamki), jak i CPU (duże części rozpadających się konstrukcji).
PhysX: Raging Rapids Ride
Kolejny z nowych benchmarków NVIDII, sprawdzający w praktyce działanie PhysX. GTX 480 uzyskiwał średnio wynik 2,5 razy wyższy od topowej karty poprzedniej generacji.
Dokładne sprawdzenie różnic pomiędzy architekturami kart NVIDII za pomocą oprogramowania wykorzystującego CUDA to temat na zupełnie oddzielny artykuł. Wypadałoby także porównać Fermi z kartami Evergreen, jeśli chodzi o możliwości obliczeniowe OpenCL i DirectCompute. Jeśli w komentarzach dacie nam znać, że chcecie zobaczyć taki artykuł na łamach benchmark, natychmiast zabieramy się do roboty. ;-)