Testy kart GeForce 9600GT: ASUS Silent, Gigabyte Zalman, Microstar OC
Cieszące się ogromnym powodzeniem karty 9600GT, to obecnie chętnie wybierane pod kątem gier rozwiązania segmentu mainstream-mid. Dziś przyjrzymy się bliżej kilku kolejnym konstrukcjom opartym o ten po
Cieszące się ogromnym powodzeniem karty 9600GT, to obecnie chętnie wybierane pod kątem gier rozwiązania segmentu mainstream-mid. Dziś przyjrzymy się bliżej kilku kolejnym konstrukcjom opartym o ten popularny rdzeń.
Na początek drugi już model Gigabyte'a. Tym razem trafił do nas GeForce 9600GT doposażony w wydajne chłodzenie produkcji Zalmana (GV-NX96T512H). Na pierwszy rzut oka, konstrukcja bardzo podobna do kart wykorzystujących układy RV670 (GDDR3), czy GeForce 8800GT tego samego producenta.
nazwa karty | Gigabyte GV-NX96T512H |
seria | GeForce 9600GT (G94-300) 16rop / (TMU: 32TA 32TF) / 64SP |
częstotliwość GPU | 650 Mhz / 1750 Mhz (shader domain) |
częstotliwość pamięci | 900 Mhz (1800 DDR) |
ilość i typ pamięci | 512MB GDDR3 256-bit / Samsung 1.0ns |
wyjścia | 2xDVI (+HDCP), HDTV-out |
chłodzenie | aktywne Zalman VF700-ALCU (dwuslotowe) / aluminium-miedź |
Oprogramowanie wyposażenie | Gigabyte Gamer HUD przejściówki DVI-D-sub oraz DVI-HDMI, Svideo-3xCinch, przejściówka zasilania 2xMolex-6pin, CD-driver, manual |
jakość wykonania | 5 |
głośność chłodzenia | 3+ znośne, po dłuższym użytkowaniu nieco męczące |
temperatura: | praca (3D): ~60°C spoczynek (2D) : ~36°C |
max O/C: | GPU: 785 MHz / (Shader 1963 MHz) MEM: 1084 MHz (2168 DDR) |
(*) temperatury odczytywane z Hardware Monitor / RivaTuner 2.09
(**) maksymalne stabilne taktowanie odszukane przy pomocy RT2.08, AtiTool 0.27b4 / Artifact Scanner, Fur Stability Benchmark
Częstotliwość pracy testowanego Gigabyte'a, wydaje się zgodna z modelem referencyjnym. Producent poszedł jednak nieco dalej i podniósł zegar shader o ponad 125MHz. Taki, wyższy mnożnik dla SPu, powoduje iż do efektywnego overclockingu musimy już "rozlinkować" od siebie (RivaTuner) zegary ROP od shaderów.
Miedziano - aluminiowy radiator Zalmana sprawdza się dosyć dobrze pod warunkiem, że wokół niego, w obudowie, będzie wystarczająca ilość wolnego miejsca. Problemem może być jednak nieustanny szum, który towarzyszy karcie w każdym trybie pracy. Temperatury dzięki temu nie są wysokie. 58-60stC w stresie jak na tak niewielkie chłodzenie wydają się być więcej niż akceptowalne.
Karta, jako jedna z nielicznych oparta o ten rdzeń, wykorzystuje trzy tryby pracy (2D/low3D/full3D) inicjalizowane z poziomu biosu. Niestety, żaden program nie potrafi poradzić sobie z okiełznaniem zamontowanego na niej wentylatora. Wiatrak pracuje cały czas z tą samą prędkością obrotową, co po pewnym czasie, na przykład podczas przeglądania stron internetowych (tryb 2D), zaczyna być bardzo irytujące. Karta będzie więc, w tych bardziej wyciszonych komputerach, najgłośniejszym elementem zestawu i do takich rozwiązań polecić jej na pewno nie można.
Jeżeli chodzi o podkręcalność rdzenia, Gigabyte w swoich kartach prezentuje pewną prawidłowość. Układ, podobnie jak w wersji pasywnej, podkręca się aż do 785MHz dla domeny ROP/TMU, oraz 1963MHz dla jednostki shader (SPu). Pamięci GDDR3 produkcji Samsunga, o czasie dostępu 1ns, podkręcają się również przyzwoicie do, efektywnie, 2168MHz. Takie rezultaty powodują iż karta Gigabyte'a w testach wypada bardzo dobrze, bez problemu pokonując rywali swoją wydajnością. Mając jednak na uwadze męczący, jak by nie było, hałas w trybie 2D, karcie najwyższej noty przyznać niestety nie można.
Ważnym dodatkiem dla zaawansowanych overclockerów będzie dołączone do karty oprogramowanie. GamerHUD to aplikacja pozwalająca monitorować nie tylko podstawowe parametry pracy, ale także regulować napięcie podawane na rdzeń. Napięcie to możemy zmieniać w zakresie od 1,0 do 1,4V. Jest to zatem bardzo przydatna funkcja dla co bardziej "wybrednych" overclockerów.
Oczywiście dotyczy to tylko produktów Gigabyte'a, które wyposażone zostały w dedykowany układ VGO (Voltage Gear Overdrive).
Rozczarowaniem jest jednak brak w tym modelu możliwości regulacji obrotów wentylatora, o której wcześniej wspominałem. Stawia to zatem całą konstrukcję w nieprzychylnym świetle i choć istnieją sprzętowe rozwiązania pozwalające okiełznać wydzielany szum wentylatora (np. regulatory obrotów), to nie obędzie się to bez wpływu na temperaturę pracy tego urządzenia. Najlepszym wyjściem byłaby wymiana całego chłodzenia na wydajniejsze, jednak w takim przypadku oprócz poniesienia dodatkowych kosztów, dochodzi jeszcze możliwość nieumiejętnego montażu (przypadkowe uszkodzenie) oraz problemy z późniejszą realizacją gwarancji. Karta solidna, skierowana jednak tylko do osób, którym ten jednostajny szum nie będzie przeszkadzać.
Moja ocena: | |
plusy: • dobra wydajność • karta fabrycznie podkręcona (po dodatkowym podkręceniu "zbliżająca" się w testach, lub przewyższająca standardowo taktowane 8800GT!) • aplikacja "Gamer HUD" • HDMI + Audio (by spdif) • PureVideo HD 2nd generacji + /VP3 • wydajne chłodzenie (nie wysoka temperatura pracy w 3D) • cena (jak za możliwości O/C) | |
minusy: • stosunkowo głośne chłodzenie (tryb 2D) - nieustanny szum | |