Testy kart graficznych
Uprzedzając komentarze, które za każdym razem pojawiają się pod testami w grach informujemy, że redakcja nie ma możliwości przeprowadzenia testów we wszystkich możliwych rozdzielczościach i przy wykorzystaniu wszystkich kart dostępnych na rynku. Takie testy trwałyby tygodniami. Jeśli na wykresach nie ma karty graficznej, która cię interesuje, możesz porównać jej wydajność do obecnych tu modeli za pomocą naszego komparatora GPU.
Wiedźmin 2: 1920 x 1200
[Średnie kl./s] Ustawienia minimalne
GTX 590 | 50 40 |
HD 6970 | 50 40 |
HD 6870 | 50 40 |
HD 5870 | 50 37 |
GTX 580 | 49 38 |
HD 6990 | 49 38 |
GTX 560 Ti | 48 37 |
HD 5770 | 47 32 |
GTX 460 SE | 43 36 |
GTX 550 Ti | 42 35 |
HD 4850 | 34 28 |
GT 240 | 19 17 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wiedźmin 2: 1680 x 1050
[Średnie kl./s] Ustawienia minimalne
GTX 590 | 51 41 |
GTX 580 | 50 38 |
HD 6970 | 50 40 |
HD 6990 | 50 39 |
HD 6870 | 50 40 |
HD 5870 | 50 39 |
HD 5770 | 50 38 |
GTX 560 Ti | 49 38 |
GTX 550 Ti | 48 36 |
GTX 460 SE | 48 37 |
HD 4850 | 41 34 |
GT 240 | 23 21 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Z miejsca widać, że obie dwuprocesorowe konstrukcje będą w tym teście jedynie ciekawostkami. Na czas przeprowadzania testów Wiedźmin 2 nie potrafił wykorzystać ani GTX 590, ani Radeona HD 6990. W ustawieniach minimalnych większość kart idzie "łeb w łeb" i różnice często są na granicy błędu pomiarowego. Pomimo wyłączenia synchronizacji pionowej silnik Wiedźmina ogranicza liczbę klatek. Cieszą wysokie wyniki słabszych kart - w minimalnych ustawieniach w Wiedźmina 2 da się grać na starszym sprzęcie. Jedynie GT 240 odstaje od reszty stawki, jednak dysponowaliśmy wyłącznie modelem wyposażonym w 512 MB RAM.
Wiedźmin 2: 1920 x 1200
[Średnie kl./s] Ustawienia średnie
HD 6970 | 50 35 |
GTX 580 | 49 36 |
GTX 590 | 49 37 |
HD 6870 | 49 32 |
HD 5870 | 49 33 |
GTX 560 Ti | 48 34 |
HD 6990 | 48 32 |
HD 5770 | 36 26 |
GTX 460 SE | 34 25 |
GTX 550 Ti | 33 26 |
HD 4850 | 26 21 |
GT 240 | 14 9 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wiedźmin 2: 1680 x 1050
[Średnie kl./s] Ustawienia średnie
GTX 590 | 50 39 |
HD 6970 | 50 38 |
HD 5870 | 50 39 |
GTX 580 | 49 37 |
HD 6870 | 49 37 |
GTX 560 Ti | 48 35 |
HD 6990 | 48 35 |
HD 5770 | 45 34 |
GTX 460 SE | 42 30 |
GTX 550 Ti | 41 29 |
HD 4850 | 32 27 |
GT 240 | 17 14 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Ustawienia średnie i słabsze konstrukcje nadal nie mają większych kłopotów. Karty ze 128-bitową magistralą pamięci, takie jak Radeon HD 5770, zaczynają tracić w wysokiej rozdzielczości, co było zresztą łatwe do przewidzenia.
Wiedźmin 2: 1920 x 1200
[Średnie kl./s] Ustawienia wysokie
GTX 580 | 49 33 |
GTX 590 | 49 36 |
HD 6970 | 49 31 |
HD 5870 | 46 28 |
HD 6990 | 43 25 |
GTX 560 Ti | 42 27 |
HD 6870 | 40 26 |
HD 5770 | 26 19 |
GTX 460 SE | 25 21 |
GTX 550 Ti | 24 20 |
HD 4850 | 18 13 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wiedźmin 2: 1680 x 1050
[Średnie kl./s] Ustawienia wysokie
GTX 590 | 50 37 |
GTX 580 | 49 35 |
HD 6970 | 49 35 |
HD 5870 | 49 35 |
GTX 560 Ti | 47 34 |
HD 6990 | 47 29 |
HD 6870 | 47 30 |
GTX 460 SE | 32 26 |
HD 5770 | 32 23 |
GTX 550 Ti | 30 24 |
HD 4850 | 22 16 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Ustawienia wysokie i Radeon HD 4850 zaczyna mieć spore trudności z płynną obsługą gry. Wśród wykorzystanych w teście kart dopiero Radeon HD 6870 i GeForce GTX 560 Ti zapewniają naprawdę płynną zabawę. GTX 460 SE ma spore problemy, ale jego starsi bracia w mocniejszej wersji (zwłaszcza z 1GB RAM i OC) nie powinni mieć problemów z obsługą gry.
Wiedźmin 2: 1920 x 1200
[Średnie kl./s] Ustawienia ultra
GTX 590 | 26 15 |
GTX 580 | 22 17 |
HD 6970 | 21 16 |
HD 5870 | 19 11 |
HD 6990 | 18 13 |
GTX 560 Ti | 17 12 |
HD 6870 | 17 11 |
HD 5770 | 11 6 |
GTX 460 SE | 10 6 |
GTX 550 Ti | 9 6 |
HD 4850 | 8 3 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wiedźmin 2: 1680 x 1050
[Średnie kl./s] Ustawienia ultra
GTX 590 | 31 17 |
GTX 580 | 27 20 |
HD 6970 | 25 17 |
HD 5870 | 24 16 |
HD 6990 | 22 14 |
GTX 560 Ti | 21 15 |
HD 6870 | 20 13 |
HD 5770 | 13 9 |
GTX 550 Ti | 12 7 |
GTX 460 SE | 12 8 |
HD 4850 | 10 5 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
W ustawieniach Ultra wkracza groźnie brzmiące uberpróbkowanie. Efekt działania tej opcji jest niewielki, za to skutecznie zabija grywalność na każdym sprzęcie. O dziwo w tym teście GTX 590 wykazuje minimalną przewagę, która jednak niczego nie zmienia. Po wyłączeniu uberpróbkowania wyniki kart zbliżały się do tych z ustawień wysokich. Jest to opcja, którą bez zbędnego żalu należy wyłączyć - przynajmniej na tych wersjach sterowników. Inne opcje, które pożerają sporo wydajności to SSAO oraz antyaliasing.
Testy procesora
Testy na kartach graficznych wykonaliśmy przy użyciu procesora Core i7 960. Do testów włączyliśmy również Phenoma II X6 1100T. Na początek porównajmy, jak sprawują się obie konstrukcje przy użyciu tej samej karty graficznek. Na potrzeby tego testu wybraliśmy kartę HIS Radeon HD 6870 IceQ TurboX.
Test CPU: 1680 x 1050
[średnie kl/s] Core i7 960 vs Phenom II X6 1100T
Phenom II X6 1100T - niskie | 53 40 |
Core i7 960 - niskie | 51 40 |
Core i7 960 - średnie | 50 38 |
Core i7 960 - wysokie | 49 38 |
Phenom II X6 1100T - średnie | 49 36 |
Phenom II X6 1100T - wysokie | 47 34 |
Przy ustawieniach niskich przewaga jest po stronie sześciordzeniowca AMD. Przy ustawieniach średnich i wysokich lepiej radzi sobie Core i7 960, ale różnice są minimalne. Należy uznać, że oba procesory sprawdzają się podobnie.
W teście rdzeni wykorzystaliśmy procesor Phenom II X6 1100T. Przy użyciu sześciu rdzeni pracował on przy standarownych taktowaniach (3,3 GHz do 3,7 GHz w trybie Turbo Core). W testach przy mniejszej liczbie rdzeni Turbo zostało wyłączone, a taktowanie ustawione na 3,7 GHz, a w testach OC - na 4,2 GHz.
Test CPU: 1680 x 1050, Wysokie
[średnie kl/s] Wydajność przy użyciu różnej liczby rdzeni procesora
4 rdzenie (4,2 GHz) | 49 38 |
4 rdzenie (3,7 GHz) | 47 35 |
6 rdzeni (3,3-3,7 GHz) | 47 34 |
3 rdzenie (3,7 GHz) | 47 31 |
2 rdzenie (4,2 GHz) | 46 28 |
2 rdzenie (3,7 GHz) | 43 20 |
1 rdzeń (4,2 GHz) | 27 7 |
1 rdzeń (3,7 GHz) | 25 6 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Wiedźmin 2 będzie pracował w identyczny sposób na procesorach cztero- i sześciordzeniowych. Przy wykorzystaniu sześciu rdzeni obciążenie procesora wynosiło średnio powyżej 30%, a w przypadku czterech rdzeni powyżej 50%.
Działanie Wiedźmina 2 na trzyrdzeniowym procesorze
Trzyrdzeniowy procesor to obciążenie na poziomie 70% i delikatny spadek minimalnych klatek na sekundę. Procesor dwurdzeniowy pracował właściwie przez cały czas na granicy 90% - w tym przypadku obserwujemy spadek zarówno minimalnych, jak i średnich klatek na sekundę. Możemy jednak zbliżyć się do wyników trzyrdzeniowca odpowiednio podkręcając procesor. Procesor jednordzeniowy po prostu sobie nie radzi.
Testy pamięci RAM
Test RAM: 1680 x 1050
[średnie kl/s] Wydajność przy użyciu różnej wielkości pamięci RAM
Core i7 960 - średnie 6GB | 50 36 |
Core i7 960 - niskie 6GB | 50 39 |
Core i7 960 - średnie 4GB | 50 36 |
Core i7 960 - niskie 4GB | 50 39 |
Core i7 960 - wysokie 6GB | 49 36 |
Core i7 960 - wysokie 4GB | 49 36 |
Core i7 960 - niskie 2GB | 49 34 |
Core i7 960 - średnie 2GB | 47 22 |
Core i7 960 - wysokie 2GB | 46 10 |
Przy wykorzystaniu Windows 7 przy 2 GB RAM zaczynają się kłopoty. Gra potrafi działać płynnie, ale momentami występują bardzo ostre "przycięcia", co znajduje odzwierciedlenie w liczbie klatek minimalnych.
Testy Vintage
Test Vintage przeprowadziliśmy na procesorze Core i7 920, 2GB RAM i karcie GeForce 9600 GSO (384 MB DDR3).
Test Vintage: 1280 x 1024
[średnie kl/s] GeForce 9600 GSO + 2GB RAM
Niskie | 40 33 |
Średnie | 23 1 |
Wysokie | 17 1 |
Pomimo dość mocnego procesora rozgrywka była możliwa jedynie w ustawieniach minimalnych. W ustawieniach średnich i wysokich gra bardzo przycinała. Nie można jednak wykluczyć, że po dołożeniu drugich 2 GB RAM rozgrywka stałaby się możliwa.