X-Plane 10 jest znakomitym symulatorem, który musi mieć każdy fan wszystkiego co lata, ale niestety twórcy zbyt wysoko wycenili swój znakomity produkt.
X-PLANE 10 |
Platformy: PC |
Gatunek: Symulator |
Tryb gry: Single |
Premiera w Polsce: 12 marca 2012 |
Demo gry: tak |
Cena: ok. 260 zł |
![]() Ograniczenia wiekowe |
Wymagania Procesor: Core 2 Duo 2 GHz lub odpowiednik AMD Pamięć: 2 GB RAM Karta grafiki: GeForce 6600 lub lepsza (128 MB pamięci) Dysk twardy: ok. 25 GB wolnego miejsca System operacyjny: Windows XP/Vista/7 Dodatkowo: Joystick |
X-PLANE 10 |
Czy warto? X-Plane 10 jest bez cienia wątpienia znakomitym symulatorem, który musi mieć każdy fan wszystkiego co lata, ale niestety twórcy zbyt wysoko wycenili swój znakomity produkt. |
Mocne strony |
"realny" świat 3D • niezły wybór maszyn • realistyczne zachowania samolotów (i nie tylko) • obsługa wielordzeniowych procesorów |
Słabe strony |
bardzo wysoka cena • zajmuje sporo miejsca na dysku twardym • błędy grafiki |
M E N U - Pudełko |
Wstęp |
X-Plane 10 to zaawansowany i bardzo realistyczny symulator lotniczy, który jest przeznaczony nie tylko dla graczy korzystających z systemu operacyjnego Windows, ale również Mac OS X i Linux. Można również zainstalować mobilną wersję na swoich smart fonach z systemem Android, iOS (iPad, iPad 2, iPad 3, iPhone, iPod Touch) i platformie webOS. Dodam, że symulator ten powstał dzięki programistom z Laminar Research, którzy są bezpośrednio powiązani z NASA.
Pudełko |
Symulator jest zapakowany w bardzo eleganckie, srebrne pudełko.
Po otworzeniu pudełka na naszym biurku pojawia się (słownie) osiem dwuwarstwowych płyt DVD na których znajduje się ok. 56 GB danych. To naprawdę porażająca ilość. Zapewne każdy z was jest ciekawy jak dużą przestrzeń zajmuje (ten symulator) na dysku twardym. O dziwo wystarczy mieć „tylko” nieco ponad 22 GB wolnego miejsca na danej partycji żeby moc go zainstalować.
Wewnątrz pudełka znajdziemy nie tylko 8 płyt DVD, ale również 2 instrukcje obsługi – jedna jest przeznaczona dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z lotnictwem, a druga dla zaawansowanych graczy / pilotów.
Platforma testowa |
![]() | Procesor: |
![]() | Płyta główna: |
![]() | Pamięć RAM: |
![]() | Karta graficzna: |
![]() | Joystick: |
Opis Menu |
1. About – mało przydatna opcja. Możemy tu np. przeczytać parę słów od twórców lub przeczytać kilka porad.
2. File – w tej zakładce możemy m. in. zapisać swoją aktualną sytuację, oraz wyjść z gry.
3. Aircraft – tutaj możemy wybrać swoje maszyny latające (open aircraft – znajdują się w folderach ze skrótem „acf”.)
4. Location – możemy wybrać lotnisko na którym chcemy się znaleźć lub też sami wybrać dowolne miejsce na kuli ziemskiej gdzie chcemy postawić maszynę.
5. Environment – tutaj możemy zmienić pogodę, datę i godzinę
6. Settings – ustawienia (graficzne, joysticka, głosu, zmiana języka na jeden z sześciu)
7. View – zmiana widoku
8. Special – dostosowywanie samolotu „do siebie” (regulacja stabilności lotu)
9. Plugins
Lista pojazdów latających |
Studio Laminar Research przygotowało nie tylko całkiem ciekawą listę samolotów. W tym symulatorze możemy polatać również helikopterami, a nawet promem kosmicznym.
Wszystkie maszyny zostały podzielone na 13 imponujących kategorii statków powietrznych. O to i one:
1. Heavy Metal - United Boeing 747-400 i 747-100, Boeing 777, KC-10, United 747-400
2. Experimental – w sumie 18 samolotów, ale tylko kilka ciekawszych (są brzydkie graficznie)
3. Fighters - F-4 Phantom, Viggen Ja37 z X-Plane 9, FA-22
4. General Aviation - Cessna 172, Baron B58 i King Air C90, Stinson LS, P180 Avanti, Vans RV, Jet Cirrus
5. Szybowce – ASK21
6. Megaplanes - SR-71, NASA B-52, B-2 Stealth, B-1 Bomber.
7.Helikoptery – Bell 206, Robinson R22
8. Seaplanes - Bombardier CL-415
9. VTOL – Royal Navy Sea Harrier, V-22 Osprey
10. X-Planes - X-15, X-30 NASP
11. Statki kosmiczne - Space Shuttle
12. Radio Control – GP PT 60, Raptor 30 V2
13. Science Fiction – japoński samolot Anime (o kiepskiej grafice)
Każdy znajdzie coś dla siebie.
Pogoda i pory dnia |
Gdy już wybierzemy sprzęt lotniczy możemy (ale nie musimy) dostosować pogodę wg swoich upodobań. Powiem jedno – to wcale nie jest takie proste. Sami zobaczcie:
Na prawdę można się z tym długo bawić, ale warto – efekt końcowy jest naprawdę zadowalający.
No to w gorę! |
Teraz przyszedł czas na lot. Czas podpiąć swój joystick lub pad – przyda się!
Czas rozgrzać silnik (klawisz „F2”) i zwolnić hamulce (przycisk „V”) i możemy startować.
Wrażeń z lotu niektórymi samolotami (najbardziej lubię klasę „Fighters”) po prostu nie da się opisać. Po prostu trzeba zagrać i to za pomocą dobrego kontrolera. Dodam, że na próbę pograłem trochę na myszce – cały czar prysł.
Zapewne dużym plusem jest fakt, że każdą maszyną steruję się inaczej, jednak do sterowania można się przyzwyczaić w dosłownie kilkanaście sekund.
Grafika |
Jak na symulator lotniczy grafika jest wspaniała. Cała przestrzeń wykonana jest w 3D. Muszę przyznać, że to naprawdę miłe uczucie, gdy zwiedza się z góry wielkie miasta, skrzyżowana dróg ekspresowych, mosty… nawet wierzę Eiffla. Co prawda wszystkie budynki są przeźroczyste (nie można się na nich rozbić) ale to tylko szczegół. Być może twórcy nie chcieli, żeby gracze bawili się w WTC.
Niestety żeby cieszyć się znakomicie wyglądającą scenerią trzeba posiadać niezłego potwora graficznego i nienajgorszy procesor. Moj sprzęt niewyrabiał.
Krótkie testy wydajności |
Niestety mimo bardzo niskich wymagań minimalnych karta GTX 460 radzi sobie średnio. Przy grafice jak na screenach mialem w zależnosci od mapy średnio 15-25 kl./s.
Przy okazji dodam screen mówiący o tym jak radzi sobie Athlon II X4 640 w akcji.
Powodow do zmartwień raczej nie ma.
GeForce vs Radeon |
Wiele osob zadaje sobie pytanie "karty którego producenta zapewniają lepszą jakość grafiki?". Korzystając z faktu, że posiadam laptopa z Radeonem HD 5730M postanowiłem to sprawdzić.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
U góry - karta GeForce | U góry - karta Radeon |
Prawdę mówiąc nie widzę, żeby ktoryś z producentów jakoś znacznie się wyróżniał. Na obu kartach można zauważyć małe "schodki". Jedynie woda troche sie różni, ale na żadnym GPU w jakikolwiek sposob sie nie wyróżnia.
Podsumowanie |
Teraz już chyba każdy z was wie, że X-Plane 10 jest naprawdę bardzo zaawansowanym symulatorem lotniczym. Nie da się go opanować w jeden wolny wieczór. Żeby nauczyć się dobrze latać (zaczynając od startów np. z lotniskowców, o lądowaniu nie wspomnę) trzeba poświęcić naprawdę wiele godzin, a to pewnie ucieszy niejednego fana lotnictwa.
Ktoś zaraz zapyta „skoro ta gra jest taka świetna to gdzie jest haczyk?” – niestety taki jak przy każdym dobrym produkcie, czyli jest to CENA. Twórcy wycenili swoje dzieło na 250 zł. To naprawdę extremalna kwota. Za tyle można bez problemu kupić co najmniej 2 nowe gry. Dlatego symulator ten otrzymuje ode mnie ocenę 3/5 – więcej po prostu dać nie mogę.
Mimo to jeśli naprawdę bardzo interesujesz się wszystkim co lata to po prostu musisz dołączyć do swojej kolekcji X-Plane 10.
Ocena: X-PLANE 10 | |||
Neutralne:
| |||
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 260 zł. |
Komentarze
31Strasznie szybko redakcja dodała ta recenzję - wczoraj wieczorem kliknąłem "Publikuj" (zazwyczaj czekałem co najmniej tydzień). Właśnie chciałem wstawić zdjęcia pudełka i zrobić coś ze zdjęciami w tabelce "GeForce vs. Radeon" bo tak jakoś nierówno wyszły :/
A jeszcze powiedz mi Lightningu, jaką prędkość rozwijał ten prototypowy naddźwiękowy samolot ze screena i na jaki pułap w tej grze można wejść maksymalnie? 20km? 40km? 100km? Pomijając oczywiście prom kosmiczny ;)
Ktoś już wcześniej napisał, że to jest raczej streszczenie i niestety miał racje :/
TEST 1
TEST 2
TEST 3
Test 4
<Test 5>