Xblitz Z9 to tani wideorejestrator za mniej niż 200 zł. Nagrywa filmy Full HD w pętli, ma wbudowany mikrofon z możliwością jego wyłączenia, czytelny wyświetlacz, tryb parkingowy, solidną, metalową obudowę i małą, dobrze trzymającą przyssawkę. Test i recenzja Xblitz Z9.
- solidna metalowa obudowa,; - nagrywanie filmów Full HD w pętli,; - dość dobra jakość filmów dziennych (w tej klasie cenowej),; - automatyczne zabezpieczanie filmów (czujnik przeciążeń),; - tryb parkingowy,; - wystarczająca długość przewodu zasilającego (3,5 m),; - sporo przydatnych opcji ustawień,; - czytnik kart pamięci i przewód USB w komplecie.
Minusy- dość niska czułość mikrofonu,; - przeciętna jakość filmów nocnych.
Xblitz Z9 - test taniego wideorejestratora
Kamera samochodowa lub jak kto woli wideorejestrator może się przydać. No właśnie - może, ale nie musi. Sęk w tym, że możemy z nią jeździć latami i ani razu jej nie wykorzystać, a potem raz o niej zapomnieć i żałować. Innymi słowy: dobry wideorejestrator warto mieć dla "świętego spokoju".
Wiele osób jednak uważa, że jest to zbędny wydatek i to właśnie te osoby stara się przekonać do siebie Xblitz Z9. Założenie jest proste - lepiej kupić tanią kamerę do samochodu i czuć się pewniej, niż nie kupić jej wcale. Zapraszam do recenzji.
Tani, ale solidny
Xblitz Z9 kosztuje 199 zł, a mimo to ma w większości metalową obudowę. Cała przednia ścianka oraz krawędzie boczne są bardzo solidne i w dodatku ładne. Oczywiście wygląd nie jest kluczową cechą wideorejestratora, ale fajnie jest mieć w samochodzie coś, co przynajmniej nie szpeci.
Na froncie widoczny jest szklany obiektyw o polu widzenia 140 stopni, głośnik oraz dioda doświetlająca. Świeci ona światłem widzialnym i przydaje się tylko w czasie nagrywania lub fotografowania poza samochodem lub ewentualnie w trybie parkingowym. Włącza się automatycznie, ale można ją wyłączyć lub włączyć ręcznie w ustawieniach.
Na lewym górnym rogu (patrząc od strony wyświetlacza) znajdziemy przycisk MENU. Gdy nie jest nagrywany film dłuższe wciśnięcie wyświetli kontekstowe menu ustawień inne dla trybu nagrywania, fotografowania i filmowania. Kolejne dłuższe wciśnięcie wyświetli menu ogólne. Gdy film jest nagrywany można włączyć lub wyłączyć tryb parkingowy.
Poniżej widoczna jest szczelina na kartę pamięci microSD, która jest konieczna do nagrywania filmów, bo kamerka nie ma wbudowanej pamięci.
Na prawym górnym rogu umieszczono przycisk MODE. W czasie nagrywania filmu krótkie przyciśnięcie spowoduje wyłączenie / włączenie nagrywania dźwięku, a dłuższe zabezpieczy dany film przed nadpisaniem.
Poniżej znajdziemy port mini USB, przycisk resetowania kamery i wyjście AV (audio-wideo).
Oba przyciski na górnych narożnikach służą też do nawigacji po menu ustawień (góra / dół).
Na samej górze, w metalowej ramce, umieszczono większą szczelinę w którą wsuwamy uchwyt z przyssawką. Raczej nie ma szans by te mocowanie uległo uszkodzeniu lub zużyciu. Już prędzej uchwyt "polegnie", bo jest plastikowy, ale też łatwiej go wymienić.
Na dole umieszczono kratki wentylacyjne oraz mikrofon.
Z tyłu prezentowany jest obraz na 2-calowym wyświetlaczu LCD TN. Należy go oczywiście traktować jako poglądowy (do ustawiania kadru i ewentualnego podglądu filmów), ale spełnia swoje zadanie całkiem dobrze. Kąty widzenia z obu boków i od dołu są dobre. Jedynie od góry są słabe, ale to nie ma znaczenia, bio w samochodzie i tak nie będziemy patrzeć na wyświetlacz od strony podsufitki.
W ustawieniach można określić czas automatycznego wyłączania podglądu - 30 sekund, 1 minuta, 2 minuty lub cały czas włączony.
Poza wyświetlaczem znajdziemy duży przycisk, którym zakończymy nagrywanie danego filmu (od razu go zapisując na karcie microSD), a następnie rozpoczniemy nagrywanie następnego filmu. Klawisz ten służy też do włączani i wyłączania wideorejestratora, ale w praktyce kamerka uruchamia się i wyłącza automatycznie po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
Tryb parkingowy
Xblitz Z9 może być zasilany z wbudowanego akumulatora, ale ogniwo jest na tyle małe, że kamerka będzie funkcjonować tylko przez chwilę. Dlatego aby prawidłowo korzystać z trybu parkingowego trzeba mieć w samochodzie zasilanie stałe.
Ponadto producent w instrukcji zaleca, by w czasie normalnego użytkowania kamery (nagrywania filmów w czasie jazdy) wyłączyć tryb parkingowy i wykrywanie ruchu, bo może mieć to (bliżej nieokreślony) wpływ na nagrania.
Tryb nagrywania filmów - menu kontekstowe:
- Rozdzielczość filmów (maksymalnie Full HD 30 kl./s)
- Nagrywanie w pętli - po zapełnieniu karty pamięci nadpisywane są pierwsze filmy
- WDR - rozszerzony zakres tonalny (coś w stylu HDR)
- Ekspozycja - można ręcznie zwiększyć lub zmniejszyć jasność filmów
- Detekcja ruchu - przydatne na parkingu
- Mikrofon - włączanie lub wyłączanie nagrywania dźwięku z kabiny
- Znacznik czasu - data, godzina i nazwa kamery nałożona na filmy
- G-sensor - czujnik wykrywający przeciążenia w czasie kolizji (kilka opcji czułości do wyboru)
- Tryb parkingowy - nagrywanie obrazu z zaparkowanego samochodu (tylko przy stałym zasilaniu)
Tryb robienia zdjęć - menu kontekstowe:
- Timer - opóźnienie wykonania zdjęcia (2 - 10 sekund)
- Rozdzielczość - rozmiar zdjęcia (0,3 - 5 Mpx)
- Seria - tryb zdjęć seryjnych
- Jakość - dobry, normalny, ekonomiczny (zalecany: dobry)
- Ostrość - wyostrzanie zdjęć - silny, normalny, miękki (zalecany: normalny)
- Balans bieli - odcień zdjęć, kilka trybów do wyboru (zalecany: auto)
- Kolor - normalne (kolorowe), czarno białe, sepia (zalecany: normalne)
- ISO - czułość sensora, auto, 100, 200, 400 (zalecany: auto)
- Ekspozycja - ręczne zwiększanie lub zmniejszanie jasności zdjęć, od +3 do -3 (zalecany: 0)
- Anty-wstrząs - stabilizacja obrazu (zalecany: włączona)
- Szybki podgląd - podgląd zdjęcia po wykonaniu (wyłączony, 2 lub 5 sekund)
- Znacznik czasu - godzina, data, model kamery naniesione na zdjęcie
Tryb podglądu filmów i zdjęć - menu kontekstowe:
- Usuń - kasowanie wybranego filmu lub zdjęcia
- Zabezpiecz - ochrona przed nadpisaniem danego filmu lub zdjęcia
- Pokaz slajdów - automatyczne wyświetlanie kolejnych filmów lub zdjęć (2, 5, 8 sekund)
Menu ogólne - pozostałe ustawienia kamery:
- Wygaszacz ekranu - po jakim czasie ma wyłączać się podgląd obrazu na wyświetlaczu (wyłączony, 30 s, 1 min, 2 min)
- Automatyczne wyłączenie - całkowite wyłączanie kamery (wyłączone, 3, 5, 10 minut)
- Częstotliwość - opcja przeciwdziałająca ewentualnemu migotaniu obrazu (50 lub 60 Hz)
- Dźwięk klawiszy
- Język - jest j. polski
- Data / czas
- Dioda LED - włączona, wyłączona, auto (zalecany: wyłączona)
- Format - formatowanie karty pamięci microSD (całkowite wyczyszczenie karty)
- Ustawienia fabryczne - przywrócenie pierwotnych ustawień kamery samochodowej
- Wersja - podgląd wersji oprogramowania
Jakość filmów
Xblitz Z9 to tania kamera do samochodu, która kosztuje 199 zł. W tej cenie oferuje nagrywanie filmów Full HD 30 kl./s i szklany obiektyw, a do tego solidną, metalową obudowę i w zasadzie wszystkie najpotrzebniejsze funkcje. Za tak małe pieniądze to i tak całkiem sporo.
Za mniej niż 200 zł nie można oczekiwać cudów. Ta kamera jest skierowana do osób, które kupią tani wideorejestrator, albo nie kupią go wcale. Zdecydowanie nie jest to sprzęt dla ludzi, którzy biorą pod uwagę kupno kamery samochodowej np. za 700 zł czy 1000 zł - do tych osób Xblitz Z9 nie trafi. Natomiast uważam, że za 199 zł oferuje całkiem niezłą jakość filmów - szczególnie tych nagranych w dzień.
Na dwóch poniższych filmach możecie ocenić jakość filmów dziennych. UWAGA! Drżenie, które zarejestrował mikrofon pochodzi najprawdopodobniej z nie do końca dociśniętego uchwytu.
Filmy Full HD, nagrane z włączoną funkcją WDR prezentują poziom szczegółowości, który wystarcza do oceny sytuacji na drodze. Bez problemu rozpoznamy znaki i modele samochodów. Jeśli chodzi o numery rejestracyjne, to kwestia wygląda różnie - na filmach dziennych można je odczytać, gdy dany pojazd jest w odległości maksymalnie kilku metrów, pod warunkiem, że nie jedzie zbyt szybko. W pochmurny dzień szansa na odczytanie numerów jest tylko w przypadku dość wolno jadących pojazdów (lub takich, które są bezpośrednio przed kamerką).
W nocy jest oczywiście gorzej. Generalnie nie ma problemu, by zarejestrować ogólną sytuację na drodze, ale ilość szczegółów widocznych na filmach jest znacznie mniejsza. Numery pojazdu można rozpoznać tylko, gdy jedzie on bezpośrednio przed naszym samochodem - pod warunkiem oczywiście, że światła naszego samochodu nie "przepalają" tablicy rejestracyjnej.
Możecie to ocenić sami na poniższych filmach. UWAGA! Smugi i linie widoczne na filmach wynikają z zanieczyszczeń i rys na szybie przedniej samochodu.
Podsumowanie
Od wielu osób słyszałem już zdania w stylu: "A po co mi taka kamerka? Przecież to się rzadko przydaje, więc po co wydawać pieniądze?". Właśnie dla takich ludzi jest Xblitz Z9. Nie wydacie wiele, a macie większe poczucie pewności, że w czasie ewentualnego zdarzenia na drodze będziecie w stanie pokazać co tak naprawdę się wydarzyło.
Xblitz Z9 to tani wideorejestrator za 199 zł. Moim zdaniem w tej cenie wypada on bardzo dobrze pod względem jakości wykonania i funkcjonalności oraz dobrze pod względem jakości filmów. Wygląda atrakcyjnie, jest solidny i dość mały, więc nie zasłania widoczności przez przednią szybę. W dzień nagrywa filmy, których jakość jest wystarczająca do oceny zdarzenia drogowego. W nocy jest oczywiście gorzej, ale jak na sprzęt za mniej niż 200 zł, nie jest źle. Czy warto go kupić? Moim zdaniem tak.
Xblitz Z9 - ocena końcowa:
- solidna metalowa obudowa
- nagrywanie filmów Full HD w pętli
- dość dobra jakość filmów dziennych (w tej klasie cenowej)
- automatyczne zabezpieczanie filmów (czujnik przeciążeń)
- tryb parkingowy
- wystarczająca długość przewodu zasilającego (3,5 m)
- sporo przydatnych opcji ustawień
- czytnik kart pamięci i przewód USB w komplecie
- dość niska czułość mikrofonu
- przeciętna jakość filmów nocnych
Komentarze
11Cytat z artykułu. Kupując rejestrator, kupuję bezpieczeństwo w razie problemów. Sorry, ale wolę wydać 200 zł więcej i być pewna że w razie czego sprzęt spełni swoją rolę.
Ale to tylko moja opinia...
Póki się coś nie stanie - chwalimy sobie. A w razie kłopotów - płacz i rozpacz...
Podobnie ten rejestrator, cena niska, ale jego przydatność w sytuacji ekstremalnej - bliska zeru