Kontynuując ustalony wcześniej schemat recenzji doszliśmy do punktu, w którym musimy przedstawić możliwości oprogramowania i sterownika FPS Gun'a. Zostały one całkiem dobrze skonstruowane i pomimo ich niewielkiego stopnia złożoności wszystko wydaje się być na swoim miejscu. Co ciekawe, Zalman podczas tworzenia swojego pierwszego gryzonia ustrzegł się większości błędów technicznych, które często zdarzają się w produktach bardziej doświadczonej konkurencji. Uprzedzam jednak wcześniej - wszystkie dalsze opisy i testy dotyczą zaktualizowanych sterowników w wersji 1.11.
Oprogramowanie zarządzające funkcjami myszy zawiera trzy zakładki, z których każda odpowiada za inne działania. Dodatkowa, czwarta zakładka upraszcza proces aktualizacji sterowników poprzez przekierowanie na stronę producenta. Całość jest bardzo przejrzysta co znacznie ułatwia obsługę programową myszy. Szkoda tylko, że wizualnie jest tak strasznie ubogo.
Pierwsza z wyżej wymienionych zakładek umożliwia konfiguracje przycisków wedle własnego uznania. Nie mamy tu jednak zbytniej dowolności, gdyż zakres możliwych funkcji ogranicza się do tych podstawowych (już wybranych) i tak naprawdę dokonując modyfikacji zamieniamy je jedynie miejscami. Spod opisywanej zakładki możemy również ustawić szybkość dwukliku myszy.
Okno konfiguracji przycisków
Zakładka druga umożliwia zmianę wedle własnego uznania szybkości przewijania rolki oraz szybkości i akceleracji kursora.
Ustawienia rolki i wskaźnika
Trzecia zakładka jest najbardziej rozbudowana, choć nie można powiedzieć, żeby twórcy tutaj jakoś zaszaleli. Oddano nam więc do dyspozycji możliwość konfiguracji trzech ustawień rozdzielczości myszy dla trybów niskie, średnie i wysokie DPI, przy czym również i w tym wypadku nie mamy tu dowolności wyboru, a jedyne dostępne opcje to 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 i 2000 DPI. Dodatkowo, przy pomocy trzeciej zakładki możemy ustawić odpowiadającą nam częstotliwość odświeżania tj. 125Hz, 250Hz, 500Hz i 1000Hz oraz zmienić szybkość przesuwania myszy osobno dla obu osi. Na koniec warto wskazać na opcje utworzenia i zapisania do 5 różnych profili, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich zmiana nastąpić może jedynie za pośrednictwem opisywanej właśnie aplikacji zarządzającej.
Panel opcji zaawansowanych
Powróćmy jednak do samych testów. Na początek kilka słów wyjaśnienia. Tym razem nie korzystaliśmy z podkładki Zboard'a z racji ich słabej dostępności w Polsce. W zamian za to zdecydowaliśmy się na badanie na podkładce z wyższej półki - Razer Destructor. Dodatkowo, z uwagi na fakt, iż Zalman radzi, a wręcz sugeruje korzystać z FPS Gun'a wraz ze swoją podkładką materiałową ZMachine MP1000 postanowiliśmy sprawdzić czy faktycznie praca testowanego produktu będzie na niej lepsza niż na innej podkładce materiałowej - SteelSeries QCK. Tym bardziej, że na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że różnice ślizgu myszy będą niewielkie. Ostatnim środowiskiem testowym był jak zwykle czarny, połyskujący blat biurka.
Po przeprowadzeniu wszystkich zaplanowanych badań okazało się, że FPS Gun dużo lepiej reaguje na podkładce Zalmana MP1000 niż na zwykłym QCK i nie jest to bynajmniej kryptoreklama, ale fakt. W przypadku podkładki Razer Destructor jakość ruchów myszy nie jest wielkim zaskoczeniem. Powierzchnia tejże podkładki zapewnia naprawdę szybki ślizg, co w niektórych przypadkach powodować może nawet chwilową utratę kontroli nad gryzoniem (przy większej rozdzielczości).
Uzyskane wyniki, które zamieszczamy poniżej świadczą o całkiem dobrym zachowaniu sensora FPS Gun'a, który nie wykazywał oznak gubienia się, a co za tym idzie występowania zjawiska akceleracji wstecznej.
Testy na blacie biurka przy 400, 800 i 2000 dpi
Testy na podkładce QCK przy 400, 800 i 2000 dpi
Testy na podkładce ZMachine MP1000 przy 400, 800 i 2000 dpi
Testy na podkładce Razer Destructor przy 400, 800 i 2000 dpi
Kolejne testy dowiodły, że recenzowana mysz pracuje w swoich rzeczywistych, nieinterpolowanych rozdzielczościach, niezależnie od dokonywanych w tym zakresie modyfikacji.
Brak interpolacji przy 400 dpi
Brak interpolacji przy 800 dpi
Brak interpolacji przy 2000 dpi
Rzeczywista, zmierzona rozdzielczość przy ustawieniu 400 dpi
Rzeczywista, zmierzona rozdzielczość przy ustawieniu 800 dpi
Rzeczywista, zmierzona rozdzielczość przy ustawieniu 2000 dpi
Na koniec pozostało jedynie sprawdzenie reakcji FPS Gun'a na zmianę jego czułości odświeżania. Ponownie użyliśmy do tego celu programu Strider's DirectInput Mouse Hz, który nie ujawnił większych problemów przy dokonywaniu tychże modyfikacji. Podobnie jak wyniki rzeczywistych rozdzielczości te osiągnięte przy powyższych testach również mieściły się w granicach błędu. Napisałem "większych problemów" bowiem pewną wątpliwość budzić mogą wyniki testu dla częstotliwości 1000Hz, gdyż pomimo kilkudziesięciu prób w różnych warunkach nie chciały one przekroczyć wartości 800Hz.
Częstotliwość próbkowania ustawiona na 125, 250, 500 i 1000Hz
Komentarze
1W sumie wszystko z nią jest super poza jedna rzeczą, bo i sterowniki działają w 7 z64 i w miarę do ręki pasuje…
Chcesz pograć zalmanem to zamocuj myszkę na patyku i teruj nią za jego pomocą, bo tak to wygląda w fps gun, to tak jakby kopać doły łopata trzymana kombinerkami
Sensor myszki nie znajduje się w uchwycie tylko w tym przednim kawałku, i sprawia to, że sterowanie myszą jest niebywale utrudnione, gram w mw2 i praktycznie nie jestem w stanie celować ta myszka kogoś na dalekie odległości bez snajperki. Grałem razer lachiesis na 4000dpi a zalmanem musze się męczyć 800 dpi, bo nie daje rady. Może z czasem wyrobie sobie skilla …