AMD ogłosiło dane techniczne najnowszej serii układów graficznych - HD 6000 M - przeznaczonych dla urządzeń mobilnych.
Po latach stagnacji na rynku mobilnym AMD przystępuje do ataku, i to z taką siłą ognia, że Intel może mieć spore trudności z odparciem tego szturmu. Nie dość, że rynek w najbliższych miesiącach wejdą "przełomowe" układy przyśpieszonego przetwarzania APU (Accelerated Processing Units) - wiele urządzeń z AMD Fusion zobaczymy na CES - to firma zaprezentowała także całą serię Radeonów HD 6000M.
Warto przeczytać: | |
Radeony HD 6000 trafiają do notebooków | |
Mobilne Radeony w 28 nm już pod koniec 2011 roku |
Wszystkie układy wykonane są w 40 nanometrowym procesie technologicznym, otrzymały pełne wsparcie dla DirectX 11, a także wykorzystają technologie HD3D oraz EyeSpeed. Co kryje się pod tymi dwoma określeniami?
HD3D to technologia pozwalająca na wyświetlanie stereoskopowego obrazu w 3D, natomiast EyeSpeed to połączenie różnych technologii (w tym OpenCL, DirectCompute 11, UVD 2), które ma pozwolić na zwiększenie szybkości działania aplikacji, gier, odtwarzania filmów (także streamingu) oraz zagwarantuje działanie tak wymagających aplikacji ja Adobe Flash czy edytor wideo bez zauważalnego spadku szybkości działania.
Najpotężniejszym zapowiedzianym procesorem graficznym jest HD 6900M wyposażony w 960 procesorów strumieniowych i 48 jednostek teksturujących. To GPU pracuje z częstotliwościami od 580 do 680 MHz, a wydajność karty szacuje się na 1,1 do 1,3 teraflopsów. Karta dostępna będzie z pamięciami DDR5 pracującymi z częstotliwościami około 3,6 GHz.
Nieco słabszym modelem będzie HD 6800M. Wyposażono go w 800 procesorów strumieniowych, 40 jednostek teksturujących a GPU pracuje z częstotliwościami od 575 do 675 MHz. Parametry te pozwolą na osiągnięcie wydajności około 920 - 1090 gigaflopsów. Karta ta również zostanie wyposażona w pamięci DDR5 pracujące z częstotliwością od 3,6 do 4 GHz.
Obie opisane powyżej karty wchodzą w skład grupy „Gaming Enthusiast”, czyli skierowane będą dla graczy poszukujących idealnego dla siebie mobilnego sprzętu do grania.
Kolejna grupa układów graficznych określana jest przez AMD jako „Performance” i skierowana jest dla osób oczekujących od notebooka najwyższej jakości obrazu oraz efektów 3D, ale jednocześnie nieco niższej ceny. W skład tej grupy wchodzą trzy modele GPU: HD 6700M, 6600M i 6500M. Pierwsze dwa wymienione układy są do siebie dość podobne - mają po 480 procesorów strumieniowych i 24 jednostki teksturujące. Główną różnicą będzie częstotliwość taktowania GPU oraz typ pamięci. Dla HD 6700M częstotliwość GPU wynosi 725MHz (co przekłada się na wydajność 696 gigaflopsów), natomiast HD 6600M to „tylko” 500 MHz (480 gigaflopsów). Oba układy wykorzystywać będą mogły pamięci GDDR3/DDR3 (taktowane zegadem 800 - 900 MHz) lub DDR5 (zegar 3,2 - 3,6 GHz). Najsłabszy w tej kategorii Radeon HD 6500M wyposazono w 400 procesorów strumieniowych i pamięci DDR3 lub DDR5. GPU w tej karcie taktowane jest zegarem o częstotliwości 500MHz.
Klasa urządzeń to „Mainstream” przeznaczona jest na szeroki rynek notebooków - pozwoli cieszyć się w pełni zaletami obrazu w jakości HD. Mamy tu tylko jeden model GPU - Radeon HD 6400M. Dysponuje on 160. procesorami strumieniowymi i 8 jednostkami teksturującymi. Taktowany jest zegarem o częstotliwości rzędu 480 - 800 MHz (wydajność od 153 do 256 gigaflopsów). Karty graficzne z tymi układami będą miały pamięci DDR5 (taktowane zegarem 3,2 GHz) lub DDR3 (taktowanie od 1,6 do 1,8 GHz).
Ostatnia grupa - „Thin and Light” - to typowe rozwiązania mobilne, nastawiające się na jak najdłuższą pracę na baterii przy zachowaniu dobrych osiągów. Do tej grupy póki zaliczyć można obecnie jedynie Radeona HD 6300M. Ten model to 80 procesorów strumieniowych, GPU z zegarami taktowanymi 500-750 MHz oraz pamięciami DDR3 (1,6/1,8 GHz). To GPU jest podstawą między innymi platformy AMD Brazos.
Polecamy artykuły: | ||
Optymalne karty graficzne do NFS: Hot Pursuit | Wyścig trwa - 2x GF GTX 460 vs 2x Radeon 6850 | TOP-10: Dyski twarde i SSD |
Komentarze
16a 6900 wrescie cos lepszego pokaze ale sory 8 TMU i 160 shaderow to jakiejs super przewagi nie da...
6800M bedzie rywalem 460M pewnie a 6900 kto wie moze zblizy sie do 480M? a moze przegoni bo znalazlem "test" gdzie na alienwarze robi 20k w 3d06.
Z tego co mi sie obilo o uszy to w najblizszym czasie nvidia chce wypuscic 485M - kraza sluchy ze to GF104 pelne czyli gf 114, z poborem okolo 100W wiec bedzie ciekawe bo zegar napewno kilkadziesiat mhz wiecej niz 480M a 384shadery z wyzszym zegarem bedzie ciekawie..