Kamera AMP umożliwia nagrywanie wideo Full HD, które cechuje bardzo duży zakres dynamiczny - tak zwane HDR. Rejestrowane obrazy mają rozpiętość około 17,5 EV, co pozwala uchwycić zarówno bardzo słabo oświetlone detale jak i nie prześwietlić bardzo jasnych motywów.
Z techniką HDRI (High Dynamic Range Imaging) najcześciej spotykamy się przy okazji tematyki fotografowania. Obecnie prawie każda cyfrówka ma funkcję, która pozwala wykonywać zdjęcia o sporej rozpiętości tonalnej. Jednak tym zdjęciom dużo brakuje do prawdziwego HDR, dlatego niejednokrotnie fotografowie uciekają się do wykonywania kilku zdjęć o różnym stopniu naświetlenia, a następnie składają je w dedykowanym oprogramowaniu. Efekty bywają różne, od realistycznych obrazów, przypominających to co widzimy własnymi oczami, do fotografii, które tonacją i kolorystyką upodobniają się do fantazyjnych obrazków. Wszystkie zdjęcia HDR pokazują jednak wyraźnie zarówno jasne, jak i ciemne motywy, które przy standardowej technice fotograficznej są niemożliwe do jednoczesnego uchwycenia.
W przypadku wideo sprawa jest nieco trudniejsza, choć efekt może być jeszcze ciekawszy. Obraz jest ruchomy, należy go rejestrować z prędkością 24 czy 30 klatek na sekundę. Wykonywanie sekwencji zdjęć nie wchodzi w rachubę. Rozwiązaniem jest układ, który rozdziela wiązkę światła na kilka, które są rejestrowane przez indywidualne matryce dostosowane do zapisu obrazu dla jaśniejszych lub ciemniejszych motywów.
Kamera o nazwie AMP wyróżnia się na tle innych rozwiązań bardzo dużym zakresem dynamicznym (kilka razy więcej niż pojedyncze ujęcie) zapisywanego wideo - film jest rejestrowany przez przez trzy niezależne wchodzące w skład układu sensory - a także, jak twierdzą konstruktorzy, znacznie efektywniejszym (prawie 3-krotnie) wykorzystaniem padającego światła, niż konkurencyjne technologie.
Kamera AMP zapisuje gotowe obrazy w postaci strumienia RAW na dysku SSD o pojemności 256 GB, który pozwala pomieścić około 30 minut nagrania. Wideo można obejrzeć w postaci gotowego strumienia HDR poprzez port HDMI lub po zgraniu do komputera poddać obróbce w dedykowanym oprogramowaniu.
Całe urządzenie waży około 2,2 kilograma i wykorzystuje bagnet F, który pozwala korzystać z obiektywów z mocowaniem Nikona. Konstruktorzy twierdzą jednak, że ich pomysł można zaimplementować w dowolnej innej konstrukcji wykorzystującej trzy sensory światłoczułe.
Najważniejsza bowiem w opisywanej technologii jest nie sama kamera, a autorski układ do rozdzielania wiązki światła (zdjęcie poniżej) oraz wspomniany algorytm przetwarzania obrazu. Jedną z jego cech jest wykorzystanie przede wszystkim światła z sensora ustawionego na rejestrację najciemniejszych obiektów, a dane dla dwóch dodatkowych sensorów wykorzystywane są tylko, gdy na pierwszym piksele są prześwietlone.
Konstruktorzy kamery AMP pracują obecnie nad drugą generacją tego urządzenia, ale jak można wyczytać na stronie www.amphdr.com nie planują obecnie detalicznej sprzedaży. Na razie kamera będzie wykonywana prawdopodobnie tylko na zamówienie. Mimo to twórcy liczą, że ich pomysł może zyskać popularność zwłaszcza w segmencie amatorskim, gdzie operatorzy nie dysponują profesjonalnym oświetleniem. Cena tego urzadzenia na razie jest wielką niewiadomą.
Więcej o kamerach wideo:
- JVC: kamera 3D FullHD - dla każdego?
- Tania kamera Full HD z funkcją noktowizora
- Sony zrobi kamery dla iPhone'a - ale się spóźni
Źródło: AMP, HDRI News
Komentarze
33Najbardziej podoba mi się niebo i podłoże (asfalt/chodniki), budynki i samochody mniej
sam HDR to zwiększenie rozpiętości tonalnej, saturacja, wyostrzenia i tym podobne zabiegi nie koniecznie pozytywnie wpływają na prace.
A wręcz przeciwnie ale to już rzecz gustu jak i cała fotografia zresztą.
Ale by nie być gołosłowny to tutaj kilka moich prac.
http://www.flickr.com/photos/90s/5126507140/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/90s/4622013003/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/90s/5231699417/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/90s/5453684609/in/photostream
Co do techniki to z nią jak ze smakiem, potrzeba czasu by sobie go wyrobić. Ja na swoje stare prace patrzeć nie mogę a kiedyś uważałem je za dobre.I tak samo będzie za pewien czas gdy popatrzę na obecne.
A HDR czym mniej zauważalny tym lepszy