Call of Duty: Ghosts nie dla komputerów z mniejszą niż 6 GB ilością pamięci RAM
Po premierze gry Call of Duty: Ghosts w sieci rozgorzało od dyskusji. Najwięcej szumu robi blokada na komputerach z mniejszą niż 6 GB pamięcią RAM.
Najnowsza odsłona serii Call of Duty zatytułowana Ghosts, ledwie zdążyła pojawić się na rynku, a już pojawiły się pierwsze zgrzyty. Chodzi o minimalne wymagania sprzętowe, które według wielu graczy zostały przez twórców zawyżone i sztucznie blokują możliwość uruchomienia gry na komputerach z mniejszą niż 6 GB pamięcią RAM. Z okazji premiery gry, warto także przyjrzeć się jak prezentuje się ona wizualnie na konsoli PS3, X360 oraz nadchodzącej PS4.
O grze Call of Duty: Ghosts pisaliśmy już wielokrotnie, omawialiśmy m.in. nowe tryby rozgrywki jak Squads czy też Extinciton, jak i informowaliśmy o oficjalnych wymaganiach sprzętowych gry. Jak się okazuje, nie były one takie jak większość przewidywała, a mianowicie okazały się mówiąc delikatnie nieco wysokie.
Gra CoD: Ghosts z okazji swojej premiery, zebrała także swoje pierwsze oceny i recenzje, które patrząc obiektywnie, są całkiem przyzwoite, chociaż pozostał pewien niedosyt.
Przechodząc jednak do głównego tematu, który jest bardzo często poruszany przez graczy w internecie. Otóż zgodnie z opublikowanymi wymaganiami sprzętowymi, gra do działania potrzebuje przynajmniej 6 GB pamięci operacyjnej RAM. Wielu graczy sądziło, że te są podane nieco na wyrost, a w grę da się w miarę komfortowo grać nawet przy mniejszych ilościach zainstalowanej pamięci w komputerze.
Niestety jak się okazało, osoby, które chciały uruchomić grę na komputerach wyposażonych w mniejszą niż 6 GB ilość pamięci RAM zamiast możliwości gry, otrzymały komunikat informujący, że dany komputer nie spełnia minimalnych wymagań sprzętowych gry Call of Duty: Ghosts dotyczących pamięci RAM.
Taka sprawa, już tradycyjnie nie mogła zostać pozostawiona bez rozpatrzenia przez bardziej zaawansowanych graczy. Otóż po wykonaniu kilku testów w grze na najwyższych ustawieniach graficznych, okazało się, że gra lokuje jedynie 1,5 lub w pewnych przypadkach do 2 GB pamięci RAM. Pojawiły się pytania, dlaczego więc twórcy zablokowali możliwość gry na komputerach z mniejszą ilością pamięci niż 6 GB?
Niewykluczone, że mamy tutaj do czynienia z problemem natury technicznej, gdzie gra w pewnych sytuacjach potrafi wykorzystać więcej niż 4 GB pamięci, co aby uniknąć późniejszego niezadowolenia graczy, skłoniło twórców do wprowadzania sztucznej blokady. Niestety, czy tak faktycznie jest, tego, na razie nie wiadomo. Wiadomo jednak, że blokadę zastosowaną przez twórców już udało się skutecznie dezaktywować, a w internecie pojawiły się już do tego celu pierwsze narzędzia i co ważne gra z ich zastosowaniem działa poprawnie – takie przynajmniej opinie można wyczytać w sieci.
Pozostaje jednak pytanie, czy twórcy nie mogli darować sobie tego zabezpieczenia i po prostu zawrzeć sam komunikat informujący o mniejszej niż zalecana ilości pamięci RAM? Niewykluczone, że to by rozwiązało problem.
Na koniec warto zająć się kwestią jakości grafiki w Call of Duty: Ghosts. W sieci pojawiły się bowiem pierwsze porównania wersji z konsol obecnej generacji, a dokładniej PlayStation 3 i Xbox 360 z dopiero nadchodzącą konsolą PlayStation 4. Zapewne wnioski z konfrontacji są powszechnie znane i chyba nie budzą wątpliwości, to jednak warto się przyjrzeć porównaniu oraz zobaczyć jak gra sprawuje się na PS4, a trzeba przyznać, że jest dużo lepiej.
Źródło: IGN, Guru3D, NeoGAF, VG247, DualShockers
Komentarze
74RAMu bierze dość sporo ale nie aż tyle aby usprawiedliwić limit 6GB.
Do tego śmiga na Phenomie X2 550 i GTX460 w FHD, także nie wymaga za dużo od sprzętu. Nie wiem co chcą tym postępowaniem osiągnąć.
Wprowadzenie sztucznego ograniczenia do 6GB jest tak głupim pomysłem, że wydaje się to być aż niewiarogodne. Przecież nie każdy ma taką platformę aby sobie pozwolić na maksymalną rozdzielczość tekstur, tym bardziej nie każdy gra w ultra rozdzielczościach. To jakaś zmowa z producentami pamięci RAM czy jak :P
Nie rozumiem co trzeba mieć w głowie by tak sztucznie zablokować uruchomienie gry. To jest po prostu żenujące.
Pamiętam jak grałem w Wiedźmina 1 na laptopie: Celeron 1,5GHz, Intel GMA950 i 4GB RAM - aby uruchomić grę musiałem użyć dodatkowego programu, który emulował mi odpowiednie funkcje karty graficznej - gra się cięła na najmniejszych detalach, na najniższej rozdzielczości - ale grałem i miałem frajdę. To moja wola i takie sztuczne blokady mnie strasznie denerwują:/
Nie zmienia to faktu, że po miesiącu kupiłem komputer na którym wiedźmin poszedł na najwyższych;P
-komuś zależy żeby ludzie wymieniali sprzęt-
-gra nie wygląda nextgenowo to zadbali żeby przynajmniej wymagania na takie wyglądały...
Pozdrawiam.
W znakomitej większości oświetlenie w CURRENT genach (patrz filmik na dole artykułu) jest dla mnie o wiele bardziej naturalne i przyjemne. NEXTGEN'owe oświetlenie (oraz tekstury) są bardziej kontrastowe i jakoś do mnie nie przemawiają (pomimo że tekstury mają znacznie większe rozdzielczości). Moja opinia dotyczy szczególnie scen typu EXTERIOR (a już w szczególności scenie na orbicie okołoziemskiej - tam oświetlenie sceny jest dla mnie o niebo lepsze w CURRENT GENIE).
Niestety większa ilość RAM wymagane w grach, więcej potrzebnych rdzeni, lepsze GPU - nie popychają znacząco całej gry w nowe rejony jakości - za nową jakość muszą odpowiadać też nowe, wydajne algorytmy oświetlania scen w czasie rzeczywistym (ze szczególnym wskazaniem na GI - Global Illumination) które nie było tylko "approximate" czyli kilkoma plamami które są rozmazane i nałożone na mapę cieni (na tyle pozwala aktualnie moc komputerów i algorytmy). W miarę rozsądne GI (Global illumination liczone dla większej ilości poligonów, by było dokładnieszje), więcej uwagi na sposób oświetlania scen oraz shadery skóry ludzi (mniej plastikowego wygądu) oraz lepsze algorytmy (a nie skrypty) niszczenia otoczenia, lepsze AI przeciwników - to mój przepis na lepsze gry. Mnie już nie biorą HIGH RESOLUTION textures, lepsze AO, SSAO i inne OCLUSSIONS liczone dla krawedzi "by polepszyć oświetlenie sceny". Chciałbym też by chmury i pogoda nie były w większości przypadków SKYBOXAMI (w Battlefield 4 doznałem szoku że niebo to wielka bitmapa...i do tego statyczna. gdzie tu przełom? Żebyc choć 3-4 warstwy chmur - z płaskich bitmap ale animowane jedna nad drugą by nieco życia dodać)...To moja opinia. Sprzęt jest gotowy na takie wyzwanie ale rozumiem że GAMES CORPO's nie mogą dać nam tego wszystkiego bo coś muszą zostawić na następne "NEXT-GENY".
Mnie zawsze interesuje oświetlenie w grach, a nie EXTREMALNIE dobrze oddane tekstury betonu czy zarost na twarzy gracza...czego i tak w rozgrywce nie widzę bo lecę jak oszalały - to nie wycieczka krajoznawcza. Dla mnie liczy się "OGÓLNE" odczucie co do otoczenia. A za to odpowiada w głównej mierze oświetlenie.
Uff, ale się rozpisałem.
Pozdrawiam serdecznie graczki, graczy i innych gierek używaczy:)
Najlepiej jakby DX12 chodzil na kartach z DX9, i wszystko smigalo na netbookach.
8GB ram obecnie to jest wrecz standard w platformach do grania.
Mimo ze ten COD jest raczej cienki graficznie w porownaniu do BF4, to nie ma co narzekac na wymagania bo i tak sa skromne.
http://m0001.gamecopyworld.com/games/pc_call_of_duty_10.shtml#Call%20of%20Duty:%20Ghosts%20v1.0%20[MULTI5]%20Fixed%20Files%20+%20Memory%20Fix
(powyższy materiał przedstawiono jedynie w celach edukacyjnych)
:E
Choc z drugiej sytuacji, gra powinna dobierac optymalne ustawienia gry do ramu. Masz 2GB to dzialasz na mniejszej rozdzielczosci, im wiecej ramu tym lepsza rozdzielczosc.
A sztuczne ograniczenie na wszelki wielki to przesada. Nie kazdy gra w 4K by takie ograniczenia dawac.
Zapraszam do podpisania petycji umożliwającej granie na 4gb ramu !
https://www.change.org/petitions/let-people-with-less-than-6gb-of-ram-to-play-call-of-duty-ghosts-on-pc#share
Każdy podpis się liczy , Zapraszam