I w Polsce wcale nie jest z tym tak źle. Banki w naszym kraju znajdują się w gronie liderów pod względem wdrażania nowych technologii.
Wykorzystanie nowoczesnych technologii to jedna z kluczowych cech, jakich klienci wymagają dziś od banku. Tak wynika z raportu „2017 Connected Banking Custormer Report” firmy Salesforce.
Wirtualne oddziały, obsługa walut cyfrowych, całodobowe wsparcie czy obsługa płatności mobilnych to rozwiązania, które są obecne na rynku i jeśli bank chce zwiększać bazę klientów, powinien stawiać na jak najwięcej z tych udogodnień. A że spora część z nich tego nie robi, rozwija się sektor fintech – firm, które oferują usługi finansowe, ale nie są bankami.
Już dzisiaj jesteśmy bardzo przyzwyczajeni do nowoczesnych technologii. W Stanach Zjednoczonych, na przykład, ponad 30 proc. transakcji dokonywanych jest za pomocą platformy internetowej, a 16 proc. za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Szacuje się, że odsetek ten będzie dynamicznie wzrastał.
Oprócz dostępu do nowych technologii przy wyborze banku kierujemy się też jego finansową stabilnością oraz bezpieczeństwem danych osobowych. Zależy nam również na tym, by stacjonarne placówki mieściły się jak najbliżej naszego miejsca zamieszkania – ponad połowa Amerykanów odwiedza odział banku przynajmniej raz w miesiącu.
Chcemy zatem nowych technologii, ale nie kosztem tradycyjnej obsługi. Te banki, które ograniczają swoją działalność do tej drugiej są jednak na przegranej pozycji ze wspomnianymi fintechami, które oferują nowoczesne usługi – wygodne, szybkie i proste w obsłudze. Zainteresowana nimi jest zdecydowana większość młodych osób.
Co jednak jest warte podkreślenia, polskie banki znajdują się w czołówce jeśli chodzi o wdrażanie nowoczesnych technologii. Płatności zbliżeniowe i internetowe są standardem, a rośnie też liczba banków oferujących płatności mobilne. Postrzegają one fintechy raczej jako inspirację niż zagrożenie.
Źródło: Salesforce, Monitor Bankowy
Komentarze
8Coś jak dawniej karty telefoniczne, tylko do płacenia wszędzie ;)