Małe i średnie przedsiębiorstwa coraz chętniej wykorzystują media społecznościowe, jako narzędzie do osiągania celów biznesowych. Budują społeczność wokół swojej firmy na portalach, takich jak Facebook, YouTube czy Nasza Klasa.
*Badanie Firmy.net, portalu umożliwiającego kompleksową promocję firm w internecie, przeprowadzono w dniach 22-30 stycznia 2011 roku. Źródłem informacji była ankieta internetowa, którą wypełniło 2217 przedsiębiorstw zarejestrowanych w portalu. Największą grupę badanych (91 proc.) stanowiły firmy, które zatrudniają do 10 osób. Większe firmy stanowiły 9 proc. badanych. Przebadane przedsiębiorstwa działają w całym kraju lub przynajmniej w kilku jego regionach (56 proc.), w jednym województwie lub mieście powyżej 100 tys. mieszkańców (34 proc.), a także w mniejszych miejscowościach (10 proc.).
Pośród portali społecznościowych, które przedstawiciele firm z sektora MŚP najczęściej odwiedzają, znajdują się: Facebook - 63 proc. wskazań, YouTube - notujący 61 proc. głosów, oraz Nasza Klasa - z 59 proc. wynikiem.
Dużą popularnością cieszą się też fora internetowe - odwiedza je 32 proc. przedstawicieli firm. Dalej w rankingu znalazły się GoldenLine.pl (20 proc.), Demotywatory.pl (18 poc.) i blogi internetowe (13 proc.). Profeo.pl i MySpace.com (po 6 proc.), Twitter.com (5 proc.). Mniej popularne są: LinkedIn.com, Grono.net, Blip.pl oraz Flaker.pl.
Wykorzystywane przez MŚP portale społecznościowe
O tym, jak istotne dla rozwoju firmy są media społecznościowe, świadczy fakt, że aż 61 proc. badanych przedsiębiorstw przyznało się do ich wykorzystywania w celach biznesowych. Przedsiębiorcy portale społecznościowe traktują głównie jako narzędzie marketingowe. 45 proc. firm określa social media jako bardzo przydatne do budowania wizerunku marki. Niewiele mniej - bo 43 proc. deklaruje, że serwisy społecznościowe są też bardzo użyteczne do promowania oraz sprzedaży produktów. Przydają się też do tworzenia bazy potencjalnych klientów oraz prowadzenia marketingu szeptanego (po 41 proc. wskazań najwyższej użyteczności).
34 proc. badanych uważa z kolei, że social media idealnie nadają się do budowania społeczności wokół firmy. Dla 27 proc. to zaś najlepsze miejsce do organizacji konkursów. Ale media społecznościowe to nie tylko czysty marketing. 16 proc. przebadanych firm wykorzystuje potencjał portali społecznościowych także do rekrutacji pracowników.
Facebookowy profil serwisu benchmark.pl
Badanie wyraźnie pokazuje, że małe i średnie przedsiębiorstwa w większości włączyły już działania w mediach społecznościowych do swojej strategii biznesowej. Widać także znaczny potencjał dalszego wzrostu popularności tych mediów w sektorze MŚP, który wynika z przekonania przedsiębiorców, że prowadzenie tam pewnych działań biznesowych po prostu się opłaca.
Powyższym faktom nie ma się co dziwić. Zaistnienie w mediach społecznościowych nie wymaga olbrzymich funduszy, a umożliwia dotarcie do milionów Polaków.
Źródło: Firmy.net
Komentarze
3