Jakie testy musi przejść bateria Litowo-jonowa, aby mogła być powszechnie dopuszczona do transportu. Reguluje to Rada Gospodarcza i Społeczna ONZ oraz norma UN38.3.
Akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion) są powszechnie stosowane w otaczającej nas elektronice. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że tego typu konstrukcje przed dopuszczeniem do użytku muszą przejść rygorystyczne testy bezpieczeństwa. Jeden z najważniejszych testów wymusza norma UN38.3. Co dokładnie oznacza ten skrót i o jakie testy bezpieczeństwa chodzi?
Norma UN38.3 bazuje na Podręczniku testów i kryteriów ONZ (ang. UN Manual of Tests and Criteria) wydanym przez Radę Gospodarczą i Społeczną ONZ (ang. The Economic and Social Council, ECOSOC). W dokumencie wyszczególniono osiem modułów testowych, które muszą przejść akumulatory Li-Ion, aby były dopuszczone do transportu.
- UN38.3.4.1 Test symulacji wysokości (Altitude Simulation)
- UN38.3.4.2 Test temperatury (Thermal test)
- UN38.3.4.3 Test wibracji (Vibration)
- UN38.3.4.4 Test wstrząsów (Shock)
- UN38.3.4.5 Test zewnętrznego zwarcia obwodu (External short circuit)
- UN38.3.4.6 Test zgniatania (Impact/Crush Test)
- UN38.3.4.7 Test przeładowania (Overcharge)
- UN38.3.4.8 Test wymuszonego rozładowania (Forced discharge)
Akumulatory spełniające normę UN38.3 mogą być swobodnie transportowane drogą lądową, morską i powietrzną. Poniżej znajdziecie wymagane testy dla akumulatorów i baterii.
W przypadku produktów nieposiadających stosowanego certyfikatu konieczne jest spełnienie odpowiednich warunków opisanych w międzynarodowej konwencji dotyczących drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych (ADR) i międzynarodowym kodeksie ładunków niebezpiecznych (IMDG).
Źródło: UNECE, Lithium Battery Service, Wikipedia
Komentarze
1