Popularność Data Analytics szansą dla polskich specjalistów?
Wyniki raportu KPMG International podają, że aż 97 proc. przedsiębiorstw stosuje zaawansowaną analitykę danych w wybranych obszarach działalności.
Raport KPMG International pt. „Zrozumieć dane: od wiedzy do wartości” podaje, że aż 97 proc. przedsiębiorstw stosuje z powodzeniem zaawansowaną analitykę danych w określonych obszarach działalności. Data Analytics przyczynia się, zdaniem ankietowanych, do podejmowania szybszych (86% badanych) i lepszych (80% badanych) decyzji oraz do redukcji ryzyka biznesowego, zdaniem 67 proc. respondentów.
Szybki rozwój Data Analytics
Rozwój zaawansowanej analityki danych idzie w parze z dynamicznym rozwojem technologicznym. Obecnie firmy na całym świecie korzystają z analizy własnych danych i danych zewnętrznych, zwłaszcza w internecie, by lepiej zrozumieć prawidłowości rządzące realiami biznesowymi. Badanie przeprowadzone przez KPMG na przełomie 2014 i 2015 roku wśród 830 przedstawicieli kadry kierowniczej z 15 krajów, firmy korzystają z Data Analytics (D&A) w niemal wszystkich obszarach swojej działalności.
D&A powszechnie wykorzystuje się w zarządzaniu ryzykiem (97% badanych), sprzedaży i marketingu (92% badanych), zarządzaniu finansowym (87% badanych), działalności badawczo-rozwojowej (80% badanych), audycie sprawozdań finansowych (77% badanych), łańcuchu dostaw (77% badanych), zarządzaniu podatkami (75% badanych) czy zarządzaniu zasobami ludzkimi (75% badanych) i alokacji kapitału (74% badanych).
Data Analytics jest wykorzystywane w celu poprawy wydajności według 47 proc. respondentów oraz w związku z potrzebą wzrostu sprzedaży, zdaniem 37 proc. ankietowanych. Co ciekawe, jedynie jeden na sześciu uczestników badań wskazał na redukcję kosztów jako główną motywację do korzystania z zaawansowanej analityki danych.
Zdecydowana większość dużych przedsiębiorstw inwestuje obecnie znaczące zasoby w rozwój swoich kompetencji w zakresie zaawansowanej analityki danych - informuje Jerzy Kalinowski, partner oraz szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, po czym dodaje powołując się na wyniki badania - Przedsiębiorstwa widzą zdecydowane korzyści ze stosowania D&A. Respondenci badania KPMG wskazywali, że podejmują dzięki temu szybsze (86%) i lepsze (80%) decyzje oraz redukują ryzyka biznesowe (67%).
Zarządzanie rynkiem i wyzwania przez Data Analytics
Zaawansowana analityka danych może być stosowana w absolutnie każdym obszarze funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jedną z nich może być zarządzanie rynkiem, gdzie D&A może być jeszcze bardziej efektywne. Raport z badania KPMG podaje, że 97 proc. firm przyznaje się do wykorzystania D&A w procesie zarządzania rynkiem, a kolejne 2 proc. deklaruje chęć skorzystania z tego typu narzędzi w przeciągu najbliższych dwóch lat. Popularność D&A w zarządzaniu rynkiem nie powinna w żadnej mierze dziwić, gdyż to właśnie ten obszar działalności biznesowej jest od lat podłożem do budowania modeli prewencyjnych.
W parze ze wzrostem zaawansowania zdolności i działań firm w zakresie zaawansowanej analityki danych, wiele przedsiębiorstw dochodzi do wniosku, że największym wyzwaniem jest wyciąganie użytecznych biznesowo wniosków z wiedzy pozyskanej drogą analizy danych. Choć popularność D&A rośnie systematycznie, ciągle pewne problemy nastręcza przedsiębiorstwom brak odpowiednich komponentów koniecznych przy przekształcania zebranych danych w użyteczne wnioski.
Największym problemem Data Analytics jest ocena przydatności oraz wiarygodności zebranych danych. Problem z taką oceną ma według raportu 58 proc. przebadanych firm, a blisko połowa ankietowanych (47%) zwraca uwagę na problemy z dostępnością pożądanych danych. Na drugim biegunie, z jedynie 14 proc. znajdują się respondenci dysponujący wystarczającą ilością odpowiednio wyszkolonych pracowników, co pozwala im wykorzystywać potencjał zaawansowanej analityki.
Kierunek: Polska
Niesłabnące zapotrzebowanie na wysokiej klasy analityków zdaje się być unikalną szansą dla naszego kraju. Polska słynie w świecie z kształcenia informatyków i matematyków na wysokim poziomie, a nasi studenci od lat wygrywają międzynarodowe konkursy informatyczne. By jednak stać się światowym zapleczem specjalistów D&A, Polska musi dostosować programy edukacyjne pod kątem kształcenia analityków danych, na co zwraca uwagę Jerzy Kalinowski z KPMG.
Źródło: KPMG Poland
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!