Technologie i Firma

Popularność Data Analytics szansą dla polskich specjalistów?

przeczytasz w 2 min.

Wyniki raportu KPMG International podają, że aż 97 proc. przedsiębiorstw stosuje zaawansowaną analitykę danych w wybranych obszarach działalności.

Data Analytics

Raport KPMG International pt. „Zrozumieć dane: od wiedzy do wartości” podaje, że aż 97 proc. przedsiębiorstw stosuje z powodzeniem zaawansowaną analitykę danych w określonych obszarach działalności. Data Analytics przyczynia się, zdaniem ankietowanych, do podejmowania szybszych (86% badanych) i lepszych (80% badanych) decyzji oraz do redukcji ryzyka biznesowego, zdaniem 67 proc. respondentów.

Szybki rozwój Data Analytics

Rozwój zaawansowanej analityki danych idzie w parze z dynamicznym rozwojem technologicznym. Obecnie firmy na całym świecie korzystają z analizy własnych danych i danych zewnętrznych, zwłaszcza w internecie, by lepiej zrozumieć prawidłowości rządzące realiami biznesowymi. Badanie przeprowadzone przez KPMG na przełomie 2014 i 2015 roku wśród 830 przedstawicieli kadry kierowniczej z 15 krajów, firmy korzystają z Data Analytics (D&A) w niemal wszystkich obszarach swojej działalności.

Raport_1

D&A powszechnie wykorzystuje się w zarządzaniu ryzykiem (97% badanych), sprzedaży i marketingu (92% badanych), zarządzaniu finansowym (87% badanych), działalności badawczo-rozwojowej (80% badanych), audycie sprawozdań finansowych (77% badanych), łańcuchu dostaw (77% badanych), zarządzaniu podatkami (75% badanych) czy zarządzaniu zasobami ludzkimi (75% badanych) i alokacji kapitału (74% badanych).

Data Analytics jest wykorzystywane w celu poprawy wydajności według 47 proc. respondentów oraz w związku z potrzebą wzrostu sprzedaży, zdaniem 37 proc. ankietowanych. Co ciekawe, jedynie jeden na sześciu uczestników badań wskazał na redukcję kosztów jako główną motywację do korzystania z zaawansowanej analityki danych.

Zdecydowana większość dużych przedsiębiorstw inwestuje obecnie znaczące zasoby w rozwój swoich kompetencji w zakresie zaawansowanej analityki danych - informuje Jerzy Kalinowski, partner oraz szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, po czym dodaje powołując się na wyniki badania - Przedsiębiorstwa widzą zdecydowane korzyści ze stosowania D&A. Respondenci badania KPMG wskazywali, że podejmują dzięki temu szybsze (86%) i lepsze (80%) decyzje oraz redukują ryzyka biznesowe (67%).

Raport_2

Zarządzanie rynkiem i wyzwania przez Data Analytics

Zaawansowana analityka danych może być stosowana w absolutnie każdym obszarze funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jedną z nich może być zarządzanie rynkiem, gdzie D&A może być jeszcze bardziej efektywne. Raport z badania KPMG podaje, że 97 proc. firm przyznaje się do wykorzystania D&A w procesie zarządzania rynkiem, a kolejne 2 proc. deklaruje chęć skorzystania z tego typu narzędzi w przeciągu najbliższych dwóch lat. Popularność D&A w zarządzaniu rynkiem nie powinna w żadnej mierze dziwić, gdyż to właśnie ten obszar działalności biznesowej jest od lat podłożem do budowania modeli prewencyjnych.

W parze ze wzrostem zaawansowania zdolności i działań firm w zakresie zaawansowanej analityki danych, wiele przedsiębiorstw dochodzi do wniosku, że największym wyzwaniem jest wyciąganie użytecznych biznesowo wniosków z wiedzy pozyskanej drogą analizy danych. Choć popularność D&A rośnie systematycznie, ciągle pewne problemy nastręcza przedsiębiorstwom brak odpowiednich komponentów koniecznych przy przekształcania zebranych danych w użyteczne wnioski.

Raport_3

Największym problemem Data Analytics jest ocena przydatności oraz wiarygodności zebranych danych. Problem z taką oceną ma według raportu 58 proc. przebadanych firm, a blisko połowa ankietowanych (47%) zwraca uwagę na problemy z dostępnością pożądanych danych. Na drugim biegunie, z jedynie 14 proc. znajdują się respondenci dysponujący wystarczającą ilością odpowiednio wyszkolonych pracowników, co pozwala im wykorzystywać potencjał zaawansowanej analityki.

Kierunek: Polska

Niesłabnące zapotrzebowanie na wysokiej klasy analityków zdaje się być unikalną szansą dla naszego kraju. Polska słynie w świecie z kształcenia informatyków i matematyków na wysokim poziomie, a nasi studenci od lat wygrywają międzynarodowe konkursy informatyczne. By jednak stać się światowym zapleczem specjalistów D&A, Polska musi dostosować programy edukacyjne pod kątem kształcenia analityków danych, na co zwraca uwagę Jerzy Kalinowski z KPMG.

Źródło: KPMG Poland

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login