Microsoft DirectX 11.2: nowa wersja API zmniejszy wymaganą pojemność pamięci wideo
Podczas konferencji Build 2013 zaprezentowano w praktyce nową wersję interfejsu programowania DirectX 11.2
Microsoft na konferencji Build 2013 zaprezentował nie tylko system operacyjny Windows 8.1 „Blue” Preview, ale również nową wersję interfejsu programowania DirectX 11.2.
Nowa wersja API wprowadza sporo funkcjonalności dla programistów, a jedną z najciekawszych jest opcja „Tiled Resources” – powstała przy współpracy z koncernami AMD, Intel i Nvidia. Technologia ta sprawia, że do pamięci układu graficznego przesyłane są tylko tekstury wymagane w danej chwili, przez co nie jest wymagana tak duża jej pojemność. Na konferencji zaprezentowano ją na przykładzie bardzo dokładnego modelu Marsa - wszystkie jego tekstury zajmowały 3 GB, natomiast podczas prezentacji wykorzystano jedynie 16 MB pamięci wideo.
"Windows 8.1 Preview zawiera nową funkcję Direct3D o nazwie Tiled Resources, która pozwala na wyświetlenie wirtualnego modelu w ograniczonej pamięci wideo, a tym samym luźne odwzorowanie pomiędzy danymi zasobów logicznych a pamięcią fizyczną. Rozwiązanie to pozwala na tworzenie dużych zasobów logicznych, wykorzystując przy tym małą pojemność pamięci fizycznej," - powiedział na konferencji Antoine Leblond, wiceprezes Windows Program Management.
Warto jednak zaznaczyć, że DirectX 11.2 będzie dostępny tylko w systemach operacyjnych Windows 8 i 8.1. Dodatkowo będzie z niego również korzystać konsola Xbox One.
Źródło: Sweclockers, YouTube, Microsoft
Komentarze
111Aż chciałoby się napisać 'A nie mówiłem?' - jakiś rok temu podczas premiery W8...
Kiedy Linuxy zaczną być szerzej wspierane przez twórców. Przecież to byłaby idealna platforma dla gracza.
Ciężko mi uwierzyć, że dla programistów Nvidia, AMD i MS jest problem, żeby taka funkcja była obsługiwana przez obecny sprzęt, sterowniki i systemy.
Tylko nowe karty i tylko nowy system W8/8.1....mhhmmm ;-)
Te które wykorzystują DX11 na maxa w ogóle jeszcze nie istnieją.
Posiadacze kart z DX11 spokojnie niczym się przejmować nie muszą. DX11.2 oferować będzie ponownie tylko kosmetykę. Nikt nie zrobi teraz gry uruchamiającej się jedynie na Win 8 i karcie DX11.2.
Myślę że zanim faktycznie nowsze API będzie oferować coś dla czego warto byłoby zmienić system to będą wtedy już Windowsy 9 czy 10.
DX10 pojawił się jakoś na początku 2007 roku. Minęło 6 lat a nadal nowe produkcje wyglądają na maksymalnie wykoksowany DX9.0c
What's New in Direct3D 11.2
http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013/3-062
Massive Virtual Textures for Games: Direct3D Tiled Resources
http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013/4-063
Tych prezentacji jest znacznie więcej na stronie konferencji na której prezentowano Windows 8.1
http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013?t=graphics
http://www.opengl.org/registry/specs/AMD/sparse_texture.txt
Oczywiście obsługiwane są na razie tylko karty HD7k, gdyż tylko w nich znajduje się sprzętowe wsparcie dla tego "fjuczera". Zapewne DX11.2 również będzie wspierany tylko przez karty HD7k i nowsze, ew w ruch pójdzie emulacja w przypadku kart od NV oraz HD5k-6k od AMD. Nie mniej jednak taką emulację można zrobić programowo (aczkolwiek wymaga to od programisty więcej pracy oraz wiedzy) na własną rękę, jak ma to miejsce w ID Tech 5. Jedynie w czym OGL obecnie ustępuje DX to wsparcie dla wielu wątków, we wszystkich innych aspektach DX daje ciała - najbardziej w multi GPU, gdzie w przypadku kart AMD i OGL można rozdzielić renderowanie sceny na poszczególne układy (wspierane są systemy Windows oraz Linux):
http://www.opengl.org/registry/specs/AMD/wgl_gpu_association.txt
Oczywiście rozwiązanie to nie ma nic wspólnego z Crossfire, jest wolne od mikroprzycięć, a na dodatek pozwala łączyć moc kart z różnych serii oraz rodzin. Jedyny minus tego rozwiązania jest taki, że wymaga dodatkowej pracy od programistów.
Życzę im dobrze, jak każdemu, ale sami się proszą o równię pochyłą...
To za mała marchewka i do tek na bardzo źle przyjętym przez publikę kiju W8 który traci częściowo kompatybilność już przy v8.1..
Litości...
Więc i tak mnie nie przekonali do przesiadki z W7 do W8 :P.