AMD objaśnia kluczowe rozwiązania DirectX 12 i chwali się wzrostem wydajności
Jakie układy graficzne są zgodne z DirectX 12 i jakiego wzrostu wydajności powinniśmy się spodziewać?
DirectX 12, dzięki zaimplementowaniu usprawnień i całkowicie nowych funkcji, ma szansę zrewolucjonizować proces generowania grafiki komputerowej. Jednym z kluczowych rozwiązań mają być asynchroniczne jednostki cieniujące i wielowątkowy bufor rozkazów – obydwa te rozwiązania niedawno zostały opisane na blogu AMD.
Asynchroniczne jednostki cieniujące (Async Shaders) pozwalają znacząco skrócić czas renderingu i reakcji, co z kolei zwiększa płynność animacji i minimalizuje opóźnienia, a to z kolei jest szczególnie istotne w systemach wirtualnej rzeczywistości (np. goglach VR).
Architektura GCN (Graphics Core Next) jest gotowa na ten model działania dzięki zaimplementowanych w niej tzw. silnikach obliczeń asynchronicznych (ACE, tj. Asynchronous Compute Engine). Silniki te przyspieszają działanie nie tylko w obrębie animacji i gier, ale we wszystkich obliczeniach równoległych dowolnego rodzaju.
Wielowątkowy bufor rozkazów (Multi-Threaded Command Buffer Recording) pozwala wykorzystać dotychczas nieobciążane rdzenie procesora, zmniejszyć narzut sterownika na procesor, rozłożyć na wiele rdzeni złożone obliczenia poprzedzające przekazanie zadania do karty graficznej, zwiększyć szczegółowość scen, a także po prostu umożliwia bezpośrednią komunikację każdego z rdzeni z kartą graficzną.
W rezultacie gry takie, jak np. nadchodzące Ashes of the Singularity, pozwalają stworzyć grafikę i sceny o niespotykanej dotychczas złożoności i wzajemnej zależności elementów, jakie biorą udział w animacji. Zwłaszcza jeśli wykorzystuje się wielordzeniowe procesory takie, jak AMD FX.
Co prawda jeszcze nie ma żadnych gier wykorzystujących potencjał DirectX 12, ale wyniki z benchmarka 3DMark API Overhead robią wrażenie. Radeon R7 260X uzyskuje wzrost wydajności na poziomie 953%, a Radeon R9 290X nawet na poziomie 1547%. W przypadku układu A10-7850K wzrost sięga 511% przy zachowaniu takiego samego poboru mocy.
Całkiem nieźle wypada też skalowanie procesora FX-8370 – wzrost wydajności sięga 2,9 mln wygenerowanych obiektów na każdy rdzeń (ale tylko do 6 rdzeni).
AMD przy okazji potwierdziło listę układów graficznych zgodnych z DirectX 12 – są to następujące modele:
- Karty graficzne Radeon HD 7000 (komputery stacjonarne) i 7000M (laptopy)
- Karty graficzne Radeon HD 8000 (komputery stacjonarne OEM) i 8000M (laptopy)
- Karty graficzne Radeon R9 200, R7 200 i R5 240
- Układy graficzne zintegrowane w procesorach APU z serii A4/A6/A8/A10-7000 oraz PRO-7000 (o nazwie kodowej Kaveri)
- Układy graficzne zintegrowane w procesorach APU z serii E1/A4/A10 Micro-6000 (o nazwie kodowej Mullins)
- Układy graficzne zintegrowane w procesorach APU z serii E1/E2/A4/A6/A8-6000 (o nazwie kodowej Beema)
Zainteresowanych wynikami wydajności w najnowszym 3DMark API Overhead odsyłamy do naszego testu - znajdziecie w nim wyniki wydajności kart Radeon (DirectX 12 i Mantle) oraz GeForce (DIrectX 12).
Źródło: AMD
Komentarze
67- DX12 z niskopoziomowym dostępem do sprzętu.
- Vulcan z niskopoziomowym dostępem do sprzętu (następca OpenGL zwany też Mantle 2.0)
Wygląda na to że wreszcie AMD dopnie swego i sprawi że parowanie ich CPU+GPU będzie miało większy sens.
P.S. Wiadomo, że zwolennicy konkurencji będą psioczyć, a dlaczego? Po przepłacili na produkty Intela, NVidii a teraz może się okazać, że AMD im dorówna, albo wręcz prześcignie i to w dużo niższych cenach.. ;-)
P.S.2. Czekam na R9 390! ;-P
Kiedy będą wyniki ostatniej odsłony akcji USB 3.0?
AMD lepiej by zrobiło wspierając nowe OpenGL, czy jak to się tam zwie - Vulcan. Dogadać się Nvidią o nie wypuszczaniu sterowników zgodnych z DX12. W ten sposób rozegrali by MS, a tak MS rozgrywa ich.
Po tych slajdach mam wrażenie, że AMD ma już głęboko tych co stracili czas i pieniądze na wdrażaniu mantle/vulcan.
"A ring can start a new op every three cycles. Each transfer always takes eight beats. That was one of the simplifications we made, it's optimized for streaming a lot of data. If you do small ops, it does not work quite as well. If you think of eight-car trains running around this track, as long as the trains aren't running into each other, they can coexist on the track.[37]"
Samo Sony pomagało przy ACE, a 64 kolejki zadań w PS4 i R290X to patent Sony CE z PS3 - Spurs SPU Task Menager.
To nie hejt, ale czyste fakty w stronę hejterów PC i fanboi MS. Dobranoc.
Kiedyś, tak jak i dziś Nvidia i Intel są lepsi zarówno w wydajności, jak i wydajności/W. DX12 nic w tej kwestii nie zmieni, bez względu na ilość slajdów. Zasada jest prosta, duży może więcej.
Jak można promować 32nm trupy jako supernowoczesne jednostki. Osiem rdzeni to ma i7-5960X. To coś to ma substytut tych 8 rdzeni.
Istnieje też plotka że po zmianie systemu z win 7/8/8.1 na win 10 przypisze się ten drugi do konta na M$ dzięki czemu po formacie będzie można spokojnie od nowa instalować już win 10 nawet po skończeniu się tej rocznej promocji.