Już w kwietniu zacznie obowiązywać prawo, według którego administracja publiczna będzie zobowiązana do przyjmowania, przetwarzania i archiwizowania faktur elektronicznych.
18 kwietnia 2019 roku w życie wejdzie dyrektywa Komisji Europejskiej, która wprowadzi obowiązek przyjmowania automatycznie przetwarzanych e-faktur w administracji publicznej. Czasu jest niedużo i w Polsce trwa właśnie ostatni etap przygotowań.
PEF, czyli Platforma Elektronicznego Fakturowania, będzie służyła do całkowicie zautomatyzowanej wymiany rozliczeń elektronicznych. Trwają prace nad jej dokończeniem i udostępnieniem użytkownikom. Będą oni mogli korzystać z niej zarówno poprzez przeglądarkę internetową, jak i osobne oprogramowanie komputerowe.
Od kwietnia z PEF będą mogły skorzystać przedsiębiorstwa przesyłające faktury do urzędów, samorządów i różnego rodzaju instytucji publicznych. Plany na przyszłość obejmują jednak rozszerzenie funkcjonalności platformy w taki sposób, by mogła łączy ona również biznesy same ze sobą (czyli mogła być wykorzystywana w relacjach B2B).
Projekt, który pochłonął ponad 34 miliony złotych (w tym 29 mln zł z Funduszy Europejskich), jest częścią realizacji postanowień KE, ale samo Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii nie traktuje tego tylko w taki sposób. Ma nadzieję na popularyzację ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Obniżanie kosztów, zwiększanie efektywności i ułatwianie klasyfikacji płatników to najważniejsze zalety.
Obowiązek odbierania, przetwarzania i archiwizowania dokumentów w formie elektronicznej spoczywać będzie na instytucjach we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Niektóre z nich już się dostosowały do tych przepisów, jak na przykład Portugalia czy Włochy. W Szwecji zaś e-fakturowanie jest stosowane już od dwóch dekad.
Źródło: inPlus Media. Foto: rawpixel/Pixabay
Komentarze
1