Informacje o wzroście cen elektroniki w okresie przedświątecznym i niezbyt optymistyczne nastroje co do przyszłości europejskiej ekonomii nie gaszą przedświątecznego entuzjazmu klientów. Jak wynika z badań firmy doradczej Deloitte, chętnie będą oni korzystali z internetowych kanałów sprzedaży, kupując przede wszystkim towary z grupy media i elektronika.
Tradycyjnie najbardziej pożądanymi prezentami są książki i kosmetyki. W Polsce na trzecim miejscu znalazła się gotówka. Rosnącą popularność smartfonów odzwierciedlają również wyniki Deloitte. 19% Europejczyków z chęcią otrzymałoby smartfon jako prezent. Prezenty dla dzieci muszą przede wszystkim wykazywać walory edukacyjne. Zwracamy także uwagę na spełnianie przez producentów norm środowiskowych, jednak nie chcemy płacić za to więcej.
Ocena sytuacji gospodarczej według Polaków i mieszkańców innych krajów europejskich
Średni budżet świąteczny wyniesie w Polsce około 1950 złotych, to o 150 złotych więcej niż rok wcześniej. I choć jest to mniej niż średnia europejska (2450 złotych), to Polacy są mniej skorzy do zakupów na wyprzedażach, przeznaczą także na Święta więcej niż przeciętny mieszkaniec Niemiec. Wynika to z wyższych wydatków na podróże i żywność. Najwięcej na święta wydadzą podobnie jak rok temu Hiszpanie i Francuzi.
Co kupujemy jako prezenty na Święta
Na płatności przeznaczymy przede wszystkim oszczędności (75% badanych), z kart kredytowych skorzysta tylko 25% Polaków, a pożyczać będzie 8% respondentów.
Polska, Niemcy, Czechy i nękana problemami ekonomicznymi Grecja to kraje, w których e-handel odegra ważną rolę jako miejsce zakupów świątecznych. Zakupy, zależnie od rodzaju produktu, będą dokonywane online lub w tradycyjnych sklepach. Internet ceniony jest przede wszystkim za możliwość zakupu w dowolnej chwili, z kolei tradycyjna sprzedaż gwarantuje według badanych bezpieczniejsze płatności, bardziej fachowy kontakt z personelem oraz mniej utrudnień w przypadku zwrotu towaru.
Niezależnie jednak od ostatecznego miejsca zakupu, Internet jest uznawany za opiniotwórczy pod względem informacji o produktach, ich cenach i jakości oraz sprzedawcach. Ponad 90% Polaków korzysta aktywnie z porównywarek cen i wyszukiwania sklepów w Internecie.
Badanie Deloitte pokazuje, że informacje na temat produktów dostarczane przez producentów nie cieszą się zbytnią renomą. Ważnym źródłem informacji dla połowy badanych w Polsce są serwisy społecznościowe i to tutaj sklepy i firmy powinny zwiększyć swoją aktywność. Blogi i fora internetowe cieszą się jeszcze większą renomą - publikowane tam opinie śledzi 62% respondentów.
Polacy, jak wskazuje raport, znacznie chętniej (50%) korzystają z lokalnych sklepów spożywczych niż wynosi średnia europejska (36%). Na całym kontynencie dystrybucja żywności to nadal sklepy tradycyjne, e-handel nie ma tutaj jeszcze zbyt silnej pozycji. Tylko 6% Polaków skorzysta z internetowych dostaw żywności, podczas gdy 23% zdecyduje się na zakup elektroniki w sklepach sieciowych.
Polska część badania przeprowadzona została po raz trzeci we wrześniu 2011 roku.
Źródło: Deloitte
Art. zamieszczony za zgodą serwisu Techbyte.pl
Komentarze
5