Sheryl Sandberg postawiła sprawę tak jasno, jak to tylko możliwe – potwierdziła, że jeżeli produkt jest za darmo, to produktem jest użytkownik. Można się jednak kłócić o to, czy wybrała na to najlepszy moment.
Mówi się, że jeżeli produkt jest za darmo, to produktem jest użytkownik. Do tej pory jednak niewiele było na tyle odważnych osób u władz firm oferujących takie produkty, które powiedziałyby o tym wprost. Zdaje się jednak, że w ramach kolejnego rozdziału niekończącej się opowieści o problemach Facebooka zrobiła to właśnie jego dyrektorka ds. operacyjnych, Sheryl Sandberg.
W wywiadzie dla NBC pani Sandberg stwierdziła, że użytkownicy powinni płacić za prywatność, która jest (w tym rozumowaniu) przywilejem. Dodała, że jeśli kiedykolwiek miałaby się pojawić w ustawieniach portalu opcja „nie chcę, aby moje dane były wykorzystane do tworzenia profilu reklamowego”, to byłaby to opcja płatna. Na razie jednak nie ma niczego takiego w planach.
Sheryl Sandberg zwróciła tym samym uwagę na fakt, który często pozostaje przemilczany. To, że z usługi można korzystać za darmo, nie oznacza, że jej autorzy czy właściciele mają pracować „charytatywnie”. Zatem także Facebook musi zarabiać, a najlepszym (to znaczy najprostszym i najskuteczniejszym) sposobem jest właśnie wyświetlanie spersonalizowanych reklam.
Wszystko to, co powiedziała Sandberg ma sens. Równocześnie jednak budzi kontrowersyjne – najpewniej właśnie dlatego, że wprost uświadamia użytkowników na temat tego, jak działają tego typu usługi, czyli że to ich dane są głównym produktem Facebooka.
Wymaga jednak podkreślenia fakt, o którym wspomniała też Sandberg, mianowicie, że nie są sprzedawane konkretne informacje – dane osobowe nie są przekazywane reklamodawcom. Zarabianie na informacjach o użytkownikach polegać ma jedynie na zwiększeniu skuteczności reklam, co z kolei daje bezpośredni zysk obsługującemu je i dającemu przestrzeń na nie Facebookowi.
Bardziej niż o prywatność gra toczy się więc o jej poczucie. Facebook zapewnia, że prywatność użytkowników jest chroniona, pomimo że spersonalizowane reklamy mogą dawać inne wrażenie.
Źródło: Fortune, NBC News. Ilustracja: mohamed_hassan/Pixabay (CC0)
Komentarze
23Może nie przywilejem ale trzeba sobie zdać wreszcie sprawę że w życiu nie ma nic za darmo.
I co teraz?
Chcesz prywatności na FB, to zapłać... Ale nawet po zapłaceniu nie masz absolutnie żadnej gwarancji, że nasza prywatność będzie respektowana.