Koniec wprowadzania użytkowników w błąd?
Włoski Urząd Antymonopolowy i Ochrony Konkurencji wszczął dochodzenie w sprawie coraz popularniejszego modelu dystrybucji oprogramowania – freemium. Tego typu aplikacje są coraz częściej spotykane w Google Play Store, Apple App Store oraz Amazon Appstore.
Według Urzędu użytkownicy mogą być wprowadzani w błąd poprzez promowanie oprogramowania słowem „free” (darmowy). Przypomnijmy bowiem, że model freemium polega na tym, że sama aplikacja, owszem, jest darmowa, ale korzystanie z nieco bardziej zaawansowanych funkcji wymaga już uiszczenia opłaty.
Redaktor serwisu Android Authority Jonathan Feist sprawdził sprawę i okazało się, że 147 spośród 150 najbardziej dochodowych aplikacji w sklepie Play Store wykorzystuje właśnie model freemium.
Warto też wspomnieć, że to nie pierwsze tego typu oskarżenie przeciwko Apple – w 2011 roku gigant z Cupertino musiał zapłacić odszkodowanie w wysokości 900 tysięcy euro. Jak widać nie zmieniło to zbyt wiele i teraz włoski Urząd Antymonopolowy i Ochrony Konkurencji żąda od Google grzywny wynoszącej 5 milionów euro. Podobne sumy dotyczą firm Apple i Amazon.
Planowane zakończenie sprawy – końcówka tego roku.
Źródło: DigitalTrends
Komentarze
6Prawie jak kiedyś programiki typu shareware. Albo limit na 30dni albo ograniczona funkcjonalność.