Google Summer of Code 2012: stypendia dla studentów - szczegóły i lista projektów
Studenci do pracy
Już 21 maja wystartuje kolejna akcja Google Summer of Code 2012. Tym razem Google przyjęło do projektu 1212 studentów z całego świata, którzy jak sama nazwa wskazuje zajmą się pracami nad 180 programami zakwalifikowanymi do akcji.
Projekt Google Summer of Code jest organizowany nieprzerwanie, corocznie od 2005 roku i jest w pełni finansowany ze środków korporacji Google. Idea GSoC to wsparcie rozwoju wolnego i otwartego oprogramowania. To zadanie zostaje powierzone utalentowanym i ambitnym studentom z całego świata, w bieżącym roku ich liczba wynosi 1212. Każdy student za pracę nad wybranymi projektami będzie otrzymywał od Google specjalne stypendium.
Podobnie jak w ubiegłych latach największą popularnością cieszą się środowiska graficzne, systemy i dystrybucje oraz tradycyjne aplikacje. Do tej pory mieliśmy już zaczątki przenoszenia uznawanego niegdyś za najlepszy odtwarzacz audio, aplikacje Amarok do systemów mobilnych, usprawnienia wydajności odtwarzacza multimediów w Mac OS X, czy też pisania potrzebnych sterowników do mniej popularnych systemów operacyjnych.
W bieżącej odsłonie wybrano 180 różnych projektów, wśród nich można spodziewać się m.in. dodania brakujących funkcji z bibliotek DirectX 9 i Direct3D w implementacji WinAPI - WINE, rozszerzeń Polly dla LLVM z automatyczną generacją kodu GPGPU, poprawy Profile-Guided Optimization (PGO) dla LLVM, przygotowania emulatora terminala KMSCON dla Linux Foundation na bazie DRM.
Będą również usługi Build Service na żądanie dla Fedory, przygotowanie klienta Pidgin dla systemu Android, wprowadzenie łatwej instalacji systemu openSUSE, wymagającej jednego kliknięcia czy też liczne ulepszenia w silniku OGRE, a więc doskonalenie systemu obszaru, rendering dźwięku w LOD, offscreen particles, wizualizacja modeli mass-spring, ukończenie systemu renderowania Microsoft DirectX 11.
Nie zabrakło również funkcji rozpoznawania twarzy w DigiKam. przygotowanie portu systemu Haiku dla 64-bitowej architektury, inteligentne wyszukiwanie w środowisku Gnome-Shell, optymalizacja projektu GCC, usprawnienia w bibliotekach GEGL dla GIMPa, dodanie obsługi systemu plików NTFS w systemie FreeBSD, dodanie obsługi EFI BIOS w systemie FreeBSD, płynniejsze przechodzenie z sysvinit na systemd, dzięki narzędziom do konwersji skryptów, lepsza obsługa fizyki w silniku Crystal Space Engine poprzez integrację z AMD Bullet oraz w Blenderze lepsze wsparcie OpenGL w modelowaniu 3D, kompatybilność z OpenGL ES, port na Androida, framework multi-touch, integracja silnika Bullet Physics Engine.
Oprócz wymienionych projektów w akcji udział wezmą liczne związane z różnymi dystrybucjami systemu Linux, środowiskami KDE i Gnome z programami Blender, GIMP, czy językiem Python.
Lista zakwalifikowanych studentów i projektów dostępna jest na stronach GSoC. Dodatkowo nad każdym z projektów piecze sprawować będą grupy mentorów, związanych z danymi projektami.
Więcej o Google:
- Google Chrome OS: nowy interfejs Aura UI upodobni system do innych
- Google: Projekt Glass - okulary z rzeczywistością zespoloną to gadżet czy przyszłość?
- Google Play: nowa usługa w pasku nawigacyjnym przeglądarki
- Linux: jądro 3.3 dostępne - system Android łączy się z Linuksem
- Google Street View: można zwiedzać ulicę polskich miast
Źródło: Google, OSWorld
Komentarze
5Aż mnie zatkało jak ktoś (mówię tu o autorze tego art) mógł nazwać Bullet Physics Engine nazwać "AMD Bullet". Bullet Physics Engine jest rozwijany niezależnie i twórcy pracowali przy Havok, później dla Sony (Bullet to część DevKit do Sony Playstation 3), a teraz dla AMD na tej samej zasadzie (Bullet powstaje obok i AMD nie jest jego autorem, a jedynie współtwórcą z Sony i innymi, podobnie jak jest współtwórcą GCC, Blender, Linux... podobnie też w tych i innych projektach uczestniczą (i zatrudniają osoby, których obowiązkiem jest rozwijanie aplikacji OS), Intel, IBM, Google, Nvidia...).