Firma ARM zaprezentowała najnowszy układ graficzny (GPU) dla urządzeń mobilnych, którego oznaczenie to Mali-T658. Ma zapewnić do dziesięciu razy wyższą wydajność niż jego poprzednik.
Jak twierdzi ARM, układ T658 otwiera drogę dla bardziej wymagających gier i skomplikowanego oprogramowania na smartfony i tablety. Za pomocą nowego GPU, ARM chce zwiększyć swój udział w szybko rozwijającym się rynku mobilnych grafik.
Bardzo wydajny Samsung Galaxy S II wykorzystuje układ graficzny ARM poprzedniej generacji
Obecnie najszybszy układ GPU produkowany przez ARM znajduje się w smartfonie Samsung Galaxy S II. Jest to układ oparty na starszym bracie T658, noszącym oznaczenie Mali-400. Przeczytaj test Galaxy S II i sprawdź wyniki wydajności.
- Wszystko sprowadza się do wrażeń z użytkowania - powiedział Jem Davies z ARM. - Wyższa wydajność grafiki ze znacznie szybciej reagującym, bardziej elastycznym interfejsem obsługi, bardziej wciągającymi grami i całą gamą nowych aplikacji, z których będzie można korzystać dzięki możliwościom, jakie zapewni nowy GPU - zdaniem przedstawiciela ARM to wszystko ma zostać poprawione i zapewnione dzięki GPU.
Technikalia
Rdzenie GPU oferują specjalne możliwości przetwarzania, które wspomagają główny procesor (CPU).
Podstawowym zadaniem GPU jest branie na siebie wszystkich współrzędnych dotyczących wielokątów, które zostały opisane przez oprogramowanie graficzne, a następnie praca nad tym, jak je narysować, pokolorować i jaki odcień im nadać. Kolejno na podstawie tych informacji GPU może określić, jaki powinien być kolor każdego piksela na obrazie, podczas gdy ten zmienia się dziesiątki razy na sekundę.
ARM informuje, że GPU nowej generacji trafią do urządzeń pod koniec 2013 r.
Im bardziej wydajne jest GPU, tym więcej szczegółów może przetworzyć. W przypadku gier oferujących najlepszą grafikę, na ekranie pojawiają się miliony wielokątów w tym samym czasie, które tworzą atrakcyjne wizualnie środowisko 3D.
Aby zmaksymalizować wydajność, producenci mogą łączyć kilka GPU razem.
Poprzedni projekt ARM zakłada, że można połączyć ze sobą cztery rdzenie. Jeśli zaś chodzi o Mali-T658, maksymalnie można ze sobą połączyć już osiem rdzeni, a dodatkowo każdy rdzeń oferuje podwójne możliwości arytmetyczne w porównaniu do poprzedników.
- Chodzi tu tylko o wydajność - mówi Davies. - Idea jest taka, że gdy potrzebna jest pełna moc, można wykorzystać wszystkie z ośmiu rdzeni. Ale posiadanie wielordzeniowej architektury oznacza, że kiedy potrzebna jest mniejsza wydajność, można wyłączyć z obiegu dodatkowe rdzenie - dodaje. Dzięki temu można zmniejszyć zużycie energii, co w przypadku urządzeń ma duże znaczenie - wpływa na czas pracy na zasilaniu akumulatorowym.
Grafika jak na konsolach do gier
ARM twierdzi, że nowe układy graficzne będą w stanie zapewnić mniej więcej taką samą wydajność graficzną jak konsola Sony PlayStation 3. Dodajmy, że chodzi oczywiście o mieszczące się w kieszeni spodni smartfony.
Rywal ARM, firma Imagination Technologies, słynie z podobnych twierdzeń jeśli chodzi o nadchodzące układy PowerVR. Obecne rozwiązania tego producenta znajdziemy w Apple iPhone'ach i iPadach. Nvidia oraz Qualcomm również mówią o układach GeForce i Adreno w ten sposób.
Jednak niezależnie od zapewnień producentów, oczekiwania klientów są trudne do zaspokojenia.
Kosmita "Paul" został stworzony za pomocą CGI - komedia o tym samym tytule trafiła już do sklepów
- Masz kino, masz rozdzielczość High Definition, masz niezwykle piękne filmy CGI w jakości HD w swoim salonie - mówi Ian Smythe, dyrektor marketingu w ARM. - Oczekujesz tak wysokiej jakości na każdym ekranie, na który spojrzysz. Tak więc wrażenia z użytkowania muszą być mniej więcej takiej jakości.
- Stworzenie gry jak filmu CGI (Computer Generated Imagery; elementy obrazu, które powstały za pomocą komputera - przyp. red.) - który jest generowany na farmie serwerów, gdzie jeden dzień trwa wygenerowanie klatki za pomocą 50 000 procesorów - i odtworzenie tego na mobilnym smartfonie to… bez wątpienia duże wyzwanie - dodaje Smythe.
Która gra z obecnie dostępnych na smartfony ma według was najlepszą grafikę?
Źródło: BBC.co.uk
Komentarze
3550k procesorów to conajmniej 200k rdzeni,
co daje 4,8M render hours dziennie
oraz conajmniej 400k GHzh i 9,6M GHzh dziennie.
1 klatka dziennie to 15,2s animacji rocznie więc
4,8M render hours na klatke i 1,7088G render hours rocznie.
Shrek to w 100% animacja CGI, a jego produkcja wymagała 5M render hours. Inna animacja “How to Train Your Dragon” z 2010 wymagała 50M render hours na cały film.
Renderowanie pojedynczej klatki na wielu serwerach to destributed render. Świetna sprawa ale jest technologicznie ograniczony do 8 procesorów i 64 rdzeni. Dreamworks pewnie ma swoje rozwiązania bardziej rozwinięte ale nie ma mowy o 400k rdzeni na klatke, a filmów CGI nie renderuje się jako całości tylko matte rendering dla róznych kanałów i setki sekwencji składanych w finalnym compositingu.
Podany 'Paul" to jedynie film z elemetami CGI, które wymagają rzedy wielkości mniej mocy niż animacja full CGI.
Z obecnych to RAGE HD bardzo ładnie wygląda
Andek: Shadowgun, Riptide GP