Polski hyperloop bliżej - NCBR przekazało 16,5 mln złotych na ten cel
Firma Hyper Poland otrzymała dofinansowanie w kwocie 16,5 miliona złotych na prace badawczo-rozwojowe związane z projektem hyperloop.
Hyper Poland to firma, która ma ambitny cel: utworzyć hyperloop w Polsce. Aby go zrealizować, prowadzi intensywne prace badawczo-rozwojowe, bierze udział w najróżniejszych konkursach, a ostatnio także zorganizowała kampanię crowdfundingu udziałowego, w której zebrała ponad milion złotych. Teraz marzenia przybliżyły się jeszcze bardziej, dzięki dofinansowaniu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Szybkiej ścieżki.
NCBR przekazał firmie Hyper Poland 16,5 miliona złotych. Zostaną one przeznaczone na budowę stanowisk testowych do sprawdzania działania napędu liniowego i lewitacji magnetycznej, a następnie – na budowę pełnowymiarowego pojazdu prototypowego kolei magnetycznej i toru o długości ponad pół kilometra, na którym możliwe będzie osiągnięcie prędkości nawet 300 km/h. Ostatecznym celem jest rozwijanie prędkości przekraczających 1000 km/h.
Prototyp kapsuły hyperloop od Hyper Poland.
Szybki (a przy tym bezpieczny) transport to właśnie to, co oferować ma hyperloop, zwany też koleją przyszłości. Koncepcję (polegającą na odpowiednim wykorzystaniu lewitacji magnetycznej i infrastruktury próżniowej) spopularyzował Elon Musk, a wiele firm z różnych części świata ją podchwyciło. Hyper Poland jest jednym z tych przedsiębiorstw, które są najbliżej jej realizacji – to, co wyróżnia ją na tle konkurencji, to opracowany sposób na przystosowanie istniejących torów kolejowych do potrzeb tej nowej technologii.
„Dzięki dofinansowaniu znacząco zostaną przyspieszone prace B+R niezbędne do rozwoju technologii kolei magnetycznej typu hyperloop. Będziemy w stanie zbudować pełnowymiarowy tor testowy. Ponadto zakupimy niezbędny sprzęt oraz powiększymy nasz zespół o wybitnych specjalistów. Dotacja z NCBR-u umożliwi nam zakończenie prac badawczo-rozwojowych napędu i zawieszenia systemu magrail oraz przejście do certyfikacji i wdrożeń pilotażowych” – skomentował Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.
Wizualizacja dworca hyperloop od Hyper Poland.
Źródło: Hyper Poland
Komentarze
23"...to opracowany sposób na przystosowanie istniejących torów kolejowych do potrzeb tej nowej technologii." Tiaa... Lewitacja magnetyczna przy torach, gdzie standardowe pociągi ledwo rozpędzają się do 50 km/h. Niezła bajka.
Do 300km/h wystarczy Pendolino, ale... nawet na to nasze tory się obecnie nie nadają a oni chcą je przystosować do 1000!! Ludzie uwieżą we wszystko do czego jest filmik na yotube...
https://www.youtube.com/watch?v=cbrAiDAHkMc
Do póki nie wynajdzie ktoś taniego i prostego w produkcji nadprzewodnika działającego w temperaturze otoczenia to nic z tego nie będzie.
Musk też miał ambitne plany a skończy się na budowie czegoś zwykłego ala metro międzymiastowe.