Rewolucja na lekcjach informatyki: Mistrzowie Kodowania szkolą przyszłych nauczycieli
Od 2017 r. kodowanie będzie częścią programu w szkołach. Przyszli nauczyciele przygotowują się do zawodu pod okiem Mistrzów Kodowania
Lekcje informatyki w szkołach mogą zmienić oblicze. Nauka kodowania stanie się częścią programu, a nauczycieli tego przedmiotu przygotowują Mistrzowie Kodowania Samsunga.
Większość z nas lekcje informatyki w szkole może pamiętać, jako żenujący spektakl, w którym nieprzygotowani nauczyciele ze znudzonymi minami tłumaczyli dzieciom jak narysować znaki drogowe w Paincie. Jeśli wierzyć zapewnieniom rządu, już niedługo komputerowa edukacja całkowicie zmieni oblicze. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Cyfryzacji i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa ruszyły z programem, dzięki któremu od września 2017 roku uczniowie wszystkich szkół będą uczyć się kodowania.
Kto nauczy nauczycieli?
Podstawą wprowadzenia projektu w życia ma być kompetentna kadra, dlatego przedstawicielom rządu zależy na wyszkoleniu pracujących nauczycieli, oraz osób, które chcą rozpocząć pracę w tym zawodzie. Od minionej soboty trwają przygotowania nauczycieli. W WSP im Janusza Korczaka w Warszawie wybrani studenci edukacji wczesnoszkolnej są szkoleni przez trenerów „Mistrzów Kodowania” z Samsunga. Do tej pory w ten sposób „mistrzowie” nauczyli języka języku Scratch już 3000 nauczycieli z całej Polski. Ci wiedzę przekazali 10 tysiącom uczniów z 1 300 szkół.
„Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej w większości sami prowadzą zajęcia komputerowe dla swoich uczniów, przy czym często zgłaszają, że brakuje im wystarczającej wiedzy i umiejętności w tym zakresie. Te wszystkie argumenty oraz nasze dotychczasowe doświadczenia wskazują na konieczność włączania komponentu programistycznego w program studiów pedagogicznych” – mówi Blanka Fijołek, CSR & Sponsorship Senior Manager w Samsung Electronics Polska.
Nauczyciele na miarę XXI wieku
Zajęcia ze studentami zaplanowano specjalnie z myślą o nauczaniu najmłodszych. Warsztaty podzielone są na sześć 90-minutowych spotkań. Podczas pilotażowego cyklu spotkań zostaną przedstawione praktyczne i teoretyczne podstawy dotyczące nauki programowania najmłodszych. Zaprezentowane zostaną również różne modele edukacyjne, uwzględniające potrzeby i możliwości dzieci oraz warunki sprzętowe szkół i przedszkoli. Według organizatorów akcji, program oparty jest na sprawdzonych pomysłach z zagranicy. Chodzi m. in. o ćwiczenia, gry i zabawy uczące logicznego myślenia, które skłaniają do działań kreatywnych i pracy zespołowej.
„Cieszymy się, że studenci biorą udział w przedsięwzięciu, które doskonale wpisuje się w innowacyjny charakter działań podejmowanych przez naszą uczelnię. Projekt ten ma szansę stanowić bardzo ważny krok w procesie rozwoju nauczania i kształtowania nowoczesnych kompetencji, niezbędnych nauczycielom XXI wieku” - zapewnia prof. dr hab. Julian Auleytner, Rektor WSP im. Janusza Korczaka w Warszawie.
Źródło: Samsung
Komentarze
13Każdy powinien mieć pewną dowolność w wyborze przedmiotów! Nie każdego interesuje informatyka lub chemia...
Dobry programista nie pracuje w szkole na pełen etat, nawet na pół
Co najwyżej można wprowadzić "logo komeniusza", aby nauczyć dzieci podstaw programowania ( nie uczyć ich konkretnego języka ).
W gimnazjum ( no już nie teraz ), czy liceum wprowadzić można grafikę, np w pov ray i c++/java.
Nie wiem co oni chcą zrobić na 45 minutach tygodniowo, ale programować ich nie nauczą, to jest pewne ( oni co najwyżej mogą im pokazać podstawy, jak ktoś się zainteresuje, to sam się douczy )