Firma Microsoft potwierdziła, że w przeglądarce Internet Explorer 11 pojawi się WebGL. Wiemy również, że Bing Map 3D będzie z niego korzystać.
Podczas minionej już konferencji Build 2013, na której to zadebiutował Windows 8.1 Preview, będący aktualizacją dla Windows 8, firma Microsoft zapowiedziała, że najnowsza wersja przeglądarki Internet Explorer 11 otrzyma obsługą interfejsu WebGL. Jak się okazuje, wspomniany interfejs posłuży gigantowi w zapowiedzianych niedawno trójwymiarowych mapach, które pojawią się usłudze Bing.
Dotychczas z funkcjonalności interfejsu WebGL mogli korzystać użytkownicy wszystkich najpopularniejszych przeglądarek internetowych jak: Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari oraz Opera, niestety z wyłączeniem Internet Explorera, gdyż gigant z Redmond twierdził, że brak implementacji tego API jest związany z obawami o bezpieczeństwo przeglądarki.
Sam WebGL, który w zasadzie jest rozszerzeniem dla możliwości JavaScript, umożliwiającym dostęp do API 3D w przeglądarkach internetowych wykorzystuje konkurencyjny dla Microsoftu interfejs OpenGL ES, a także elementy Canvas z HTML5 i dostęp do modelu DOM. Sprzętową obsługę interfejsu mogą zapewniać układy graficzne obsługujące co najmniej OpenGL ES 2.0 lub desktopową wersję OpenGL 2.0. Obecnie pracami nad interfejsem kieruje konsorcjum Khronos Group.
Wracając jednak do głównego tematu, jakiś czas temu Microsoft w swoich mapach Bing oferował interfejs 3D jednak obsługiwany za pomocą wtyczki Silverlight, o której dzisiaj mówi się, że niebawem zostanie uśmiercona. Na dłuższą metę, projekt jednak się nie przyjął i w 2010 roku został zamknięty i zamiast niego otworzono sekcję ze zdjęciami z tzw. „lotu ptaka”.
Niedawno podczas konferencji Build 2013, Microsoft zapowiedział, że jeszcze w tym roku uruchomi ponownie projekt Bing Maps 3D, ale nie zdradził, na jakiej zasadzie miałby on funkcjonować. Smaczku dodała jednak zapowiedź, że nowe wersje przeglądarki internetowej, poczynając od Internet Explorer 11 zawartego w Windows 8.1 Preview, będą obsługiwać wspomniany interfejs WebGL. Co prawda gigant zamierza nieco zmodyfikować jego działanie, aby w większym stopniu wykorzystał on biblioteki Direct3D, zamiast OpenGL, a to może pociągnąć za sobą liczne problemy zarówno dla użytkowników, jak i twórców zawartości 3D.
Nieco później okazało się, że Johannes Kebeck z działu zajmującego się mapami Bing potwierdził, że projekcje 3D w serwisie będą dostępne właśnie za pośrednictwem WebGL, a to oznacza, że w końcu, aby korzystać z Map 3D w Bing nie będą konieczne dodatkowe wtyczki, wystarczy sama przeglądarka, a użytkownicy Internet Explorer w końcu będą mogli cieszyć się z dobrodziejstw tego, co oferują inne przeglądarki.
Źródło: NeoWin, LiveSide, redmondmag
Komentarze
5