Cztery – tyle zobowiązań subskrypcyjnych ma przeciętny Polak, jak możemy przeczytać w raporcie Subskrypcje PL opublikowanego przez fundację Digital Poland i firmę Straal.
Polacy coraz częściej decydują się na korzystanie z usług w modelu subskrypcyjnym. Wprawdzie największy wzrost w naszym kraju dopiero ma nadejść, ale już teraz 90 proc. polskich konsumentów może nazywać się abonentami. Każdy z nich ma średnio 3,9 zobowiązania subskrypcyjnego. Z jakich usług korzystamy najczęściej?
Otóż z raportu Subskrypcje PL wynika, że najczęściej decydujemy się na subskrypcję usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych. W formie abonamentu coraz chętniej płacimy też za dostawy energii elektrycznej, wody lub gazu i tak samo opłacamy składki ubezpieczeniowe. Aż 42 proc. respondentów korzysta również z platform VOD (wideo na życzenie), takich jak Netflix czy HBO GO. Na kolejnych miejscach znajdują się zaś: oprogramowanie komputerowe, platformy muzyczne, aplikacje i gry mobilne oraz gry wideo.
„Wyraźnie widać, że mamy w Polsce do czynienia z trzema segmentami usług abonamentowych – mówi Michał Jędraszak, dyrektor generalny Straal. – Pierwszym są usługi powszechne: dobrze wszystkim znane i tradycyjnie oferowane w modelu abonamentowym. Drugi stanowią dobra i usługi cyfrowe oraz związane ze zdrowiem i rozrywką – obecne na polskim rynku od jakiegoś czasu, jednak cieszące się popularnością głównie wśród osób stosunkowo młodych i świadomych technologicznie. Trzeci, natomiast, tworzą usługi wschodzące – dopiero od niedawna oferowane polskiemu konsumentowi, często kosztowne i dostępne w ograniczonym zakresie”.
My, Polacy, subskrypcyjną rewolucję mamy jeszcze przed sobą. Świadczy o tym między innymi fakt, że do samych płatności wciąż podchodzimy dość konserwatywnie. Najczęściej do opłacania abonamentów wykorzystujemy tradycyjne przelewy internetowe lub pay-by-linki. Automatyczne płatności kartowe w badaniu wskazała zaś mniej niż jedna czwarta respondentów. Automatyzacja tymczasem odgrywa „kluczową rolę w realizacji tego modelu dystrybucyjnego, gdyż minimalizuje ryzyko niezamierzonej utraty dostępu do wartości”, jak tłumaczy Jędraszak.
Rynek subskrypcyjny kształtować będą osoby w wieku 18-34 lat. To one już dziś najchętniej korzystają z usług na abonament i one wykorzystują do tego nowoczesne formy płatności.
Źródło: Straal, Digital Poland
Warto zobaczyć również:
- Produkcje YouTube Originals uwolnione - już nie potrzeba abonamentu, ale…
- Netflix zmienia zasady - premiery będą w kinach
- Spotify Premium - 3 miesiące za darmo
- Gmail pomoże pisać bezbłędne e-maile
- Oto dlaczego warto wrócić do szkoły (lub pracy) z Komputronik
- Empik Premium, czyli pakiet korzyści online i offline
Komentarze
15layout portalu jest dokitu.